تداوم سوانح جادهای در فارس؛
جادههای فارس بوی خون میدهند
به گزارش پیام خبر به نقل از روزنامه خبرجنوب به قلم سهیلا رفیعی نژاد نوشته است، سالانه تعداد زیادی در کشور از جمله فارس بر اثر تصادف، راهی دیار باقی میشوند و عده بسیاری هم با نقص عضو روزگار میگذرانند. این وضعیت اگرچه کاملاً مبرهن و واضح است اما اینکه عدهای فقط و فقط در راستای کاهش عوامل حوادث ترافیکی وعده و وعید میدهند، با اینکه در عمل اوضاع همان است که هست، نشان از دور باطلی دارد که نیازمند اقدامی عاجل است. متاسفانه هشدارها هم جدی گرفته نمیشود، بهطور مثال معضل خودروهای ناایمن که ماه گذشته پررنگ شد و از سوی جامعه دانشگاهی هم دنبال، توسط خودروسازان رها شد، بهطوری که از یک گوش شنیدند و از گوش دیگر بیرون کردند. قصه پرغصه مرگ سالانه چند هزار نفر بر اثر تصادف در کشور نهتنها تمام نمیشود، بلکه پرتکرارترین تراژدی است که میتوان روی آن صدها نقد نوشت. اینکه حوادث ترافیکی فقط در تعطیلات اول هفته اخیر بیش از 97 مصدوم و کشته در فارس داشت، بسیار نگرانکننده است اما نگرانی بهتنهایی کافی نیست و به نظر میرسد اول باید فکری به حال ذینفعان خودرویی در کشور کرد تا شاید رنگ مرگ و بوی خون در جریان حوادث ترافیکی کمرنگتر شود. عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس در اینباره با انتقاد از ایمنی خودروها، این غول بیشاخ و دم را متهم درجه اول کشتههای جادهای میداند. دکتر سیدتقی حیدری در گفتوگو با «خبر جنوب» میگوید: اینکه علت 25 درصد فوتیها در کشور و از جمله فارس ناایمنی خودروها بوده، ناراحتکننده است، اما انگار گفتن این آمار و ارقام وحشتناک بر خودروسازان تاثیری ندارد. این پژوهشگر حوادث ترافیکی تصریح میکند: معادله سختی نیست و انتظار عکسالعمل و تغییر در وضعیت خودروها را داریم، وقتی میبینیم در یک تصادف زنجیرهای کیسه هوای هیچکدام از خودروها باز نمیشود و نتیجه میشود این همه کشته و مصدوم. حیدری میگوید: البته اتفاقاتی که در تصادفات رخ میدهد، چندبعدی است اما به این شکل هم نیست که برخی دائم میگویند 80 درصد راننده مقصر است. وی تصریح میکند: انسان تخلف میکند، اما ماشین هم معیوب است و جاده هم مشکل دارد. همه اینها دست به دست هم میدهند تا اتفاق رخ دهد اما ما میگوییم اگر انسان که جایزالخطاست تخلفی کرد، نباید این خطا به همین راحتی باعث گرفتن جان او و سرنشینان شود. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس میافزاید: در بعد انسانی هم رانندههای ما گاهی مواقع در شرایط عادی نیستند، برخی بیمارند، برخی خستگی مفرط دارند و عدهای هم پس از مصرف مواد روانگردان و الکل پشت فرمان نشستهاند. حیدری عنوان میکند: 36 درصد تصادفات منجر به جرح در کشور و فارس به خاطر مصرف الکل است. در این باره باید قوانین سختی اعمال شود و مانند دیگر کشورها تنبیهات شدید مالی و اجتماعی در نظر گرفته شود. وی ادامه میدهد: این جریمهها در برخی کشورها چندین برابر درآمد یک ماه فرد و بسیار بالاست، وگرنه جریمه 200 و 400 هزار تومانی در این باره بازدارنده نخواهد بود. حیدری میگوید: یکی از مشکلات عمده در این تصادفات بیشفعالی است. حدود 5 درصد بزرگسالان ما در استان بیشفعالاند و عدم توجه به جلو، انجام چند کار هنگام رانندگی و تصمیمگیری با تاخیر احتمال خطا و تصادف را بین آنها افزایش میدهد. عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس تاکید میکند: بحث ایمنی خودرویی نیز بسیار مهم است. اگر خودروهای ما ایمن باشند تا در صورت خطای فرد به قیمت جانش تمام نشود، سالانه آمار تعداد زیادی از کشتهها کم میشود. حیدری میگوید: 25 درصد تصادفات منجر به مرگ و جرح شدید را میتوان با ایمنی خودرو از بین برد و این رقم کمی نیست که برخی بهراحتی از کنارش رد میشوند. این پژوهشگر حوادث ترافیکی میافزاید: سالانه 17هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات فوت میکنند و 350هزار نفر نیز مصدوم میشوند. این میزان در فارس سالانه بیش از یکهزار و400 فوت بر اثر تصادف و بیش از 30هزار مجروح است. حیدری میگوید: از آنجا که 5 درصد مصدومان یادشده دچار قطع عضو، قطع نخاع و دیگر مشکلات شدید اینچنینی میشوند، تصادفات تعداد زیادی از خانوادهها را نیز درگیر میکند؛ چراکه باید افرادی از این مصدومان مراقبت کنند. وی تاکید میکند: اگر خودروها ایمن شوند، حداقل 25 درصد این آمار مرگ و جرح شدید اتفاق نمیافتد اما اینکه کیسه هوا باز نمیشود و خودروساز در پاسخ به علت این وضع میگوید باید با فلان سرعت و بسان زاویه تصادف رخ دهد که کیسه هوا باز شود، تاسفآور است. مگر حادثه این حرفها سرش میشود. حیدری تاکید میکند: وقتی میبینیم در برخی خودروهای خارجی یک کیسه هوا هم روی کاپوت هست تا اگر عابر پیاده با ماشین برخورد کرد، از عوارض ضربه جلوگیری شود و ما در این مرحله هستیم، متاسف میشوم. این عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس با اشاره به انتقادات رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهور از وضعیت ایمنی خودروها میگوید: باید این مسئله از سوی خودروسازان جدی گرفته شود. حیدری در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب جادههای کشور و فارس میافزاید: جادههای ما هم خیلی ناایمن است، نقاط حادثهخیز در جادههای فارس بسیار و بیش از یکهزار نقطه و محدوده است. کمربندی شیراز؛ قتلگاه این عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس همچنین گریزی به اوضاع نامطلوب کمربندی شیراز که سالانه چندین کشته میدهد، میزند و میگوید: میزان فوتیها در کمربندی شیراز به ازای هر کیلومتر 20 برابر میانگین کشوری است. وی میافزاید: اگرچه سالانه جلسات زیادی برای بهبود این وضع برگزار میشود اما مشکلات بیشتر از اینهاست و باید فکری اساسی شود. حیدری عنوان میکند: بهطور مثال گذرگاه ایمنی برای عابر پیاده که از آنجا عبور کند، نداریم. در مورد خودروها نیز برخی که بین راه به کمربندی وارد میشوند، سرعت شهری دارند و سایر ماشینها سرعت بالاتر و برونشهری دارند و همه اینها عامل تصادف میشود. عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس میگوید: مدیریت واحدی که درباره کمربندی شیراز مطالبهگر باشد، وجود ندارد. اگرچه کارهایی صورت میگیرد، اما فعالیتهای جزیرهای نتیجه مورد انتظار را نمیدهد. حیدری همچنین با اشاره به عوامل دیگری که میزان فوتیهای تصادفات را در استان افزایش میدهد، میافزاید: از برخی نوع رانندگیها که انگار میخواهند خود را به کشتن بدهند، تعجب میکنم، مانورهای عجیب و غریب، با سرعتها و سبقتهای تعجببرانگیز که احتمال تصادف را چند برابر میکند. این پژوهشگر حوادث ترافیکی با بیان اینکه برخی موتورسواران هم کارهای خارقالعادهای انجام میدهند که از ذهن به دور است، میگوید: 25 درصد فوتهای حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران است. بدتر اینکه اکثر این کشتهها در استان به سنین 25 تا 35 سال مربوط میشود. حیدری نبود کلاه ایمنی مناسب با آبوهوا را یکی از دلایل افزایش این فوتیها در موتورسواران میداند که انتظار میرود با حمایت از شرکتهای دانشبنیان طراحی کلاههای ایمنی مناسب در دستور کارهای مربوط به کاهش عوارض حوادث ترافیکی قرار گیرد. 1210/ن