پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۱۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس اظهار داشت:پس از اعلام فراخوان ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۴۰۰ هزار نفر در فارس برای بهره مندی از مزایای این طرح ثبت نام کردند که پس از بررسی شرایط متقاضیان، ۱۳۰هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که این طرح در شهر‌های زیر ۱۰۰هزار نفره دوسال و دیگر شهر‌ها هم دو سال و نیم به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش پیام خبر،محمودرضا طالبان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نهضت مسکن یکی از رسالت های وزارت راه و شهرسازی است گفت: دولت در ابتدای کار خود وعده ساخت چهار میلیون مسکن را داد که 240 هزار واحد آن سهم استان فارس است و این نهضت نقطه عطفی در مسکن کشور محسوب می شود. مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس اظهار داشت:پس از اعلام فراخوان ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۴۰۰ هزار نفر در فارس برای بهره مندی از مزایای این طرح ثبت نام کردند که پس از بررسی شرایط متقاضیان،  ۱۳۰هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که بر اساس تعداد تاییدشدگان، دولت مکلف است ۷۰ هزار مسکن در  شهر‌های زیر صد هزار نفر فارس آماده تحویل کند . وی در خصوص چگونگی ساخت این واحد‌های مسکونی هم گفت: بر اساس شیوه نامه‌ها، مسکن‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر، دو واحد در ۲ طبقه و در شهر‌های پنجاه تا صدهزار نفر چهار واحد در دو طبقه ساخته می شود. طالبان از شروع عملیات ساخت ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد در شهر جدید صدرا و هزار و ۷۰۰ واحد در کازرون، جهرم ومرودشت خبرداد و افزود: با تامین زمین در دیگر شهرها، به زودی عملیات اجرایی این مناطق هم آغاز می‌شود. وی به مدت زمان تعیین شده برای ساخت مسکن‌های طرح نهضت ملی مسکن هم اشاره کرد و گفت: این طرح در شهر‌های زیر ۱۰۰هزار نفره دوسال و دیگر شهر‌ها هم دو سال و نیم به نتیجه خواهد رسید. وی ادامه داد: تعدادی واحدهای مسکن شیراز در «میانرود»، «سلطان آباد» و «سهل آباد» ساخته و تا آخر هفته تجهیز کارگاه آغاز می شود. طالبان با یادآوری این مطلب که در بحث ساخت در سه ماهه آخر 1400 دولت قیمت ابتدایی را هر متر مربع چهار و نیم میلیون تومان مشخص کرده است، افزود: هر سه ماهه یک شاخص تعدیل وجود دارد که هزینه ها بر اساس تعدیل جدید مشخص می شود. مدیر کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به اینکه دولت در تلاش است بهره وام ها را کاهش دهد، افزود: دولت سعی دارد پول تزریق کند تا بهره وام را از آن طریق ارائه ومبلغ وام در شهرهای بالای یکصد هزار نفر افزایش پیدا کند. وی با اشاره به اینکه تا زمانی که زمین تامین نشود پولی واریز نمی شود، اضافه کرد: زمین که تامین شد مردم باید پول واریز کنند. مدیر کل راه و شهرسازی فارس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص  کمربندی شیراز با بیان اینکه ما نمی توانیم اسم کمربندی روی آن بگذاریم و تمام آنتنی های جنوب و شمال و تقاطع همسطح باید به طور کامل حذف شود گفت: بیش از 80 درصد ترددهای کمربندی درون شهری بوده و در 20 سال گذشته سکونتگاه هایی با حضور مدیریت شهری شکل گرفته است. طالبان با اشاره به اینکه توافق شد تا  6 تقاطع غیر همسطح تعریف شد و در نهایت سه تقاطع ساخته شود افزود: متاسفانه این امر منتج به توافقنامه نشد. وی با اشاره به اینکه توافقنامه تنظیم شد وزارت راه و شهرسازی مجوز 2 تقاطع غیر همسطح را مجوز گرفتیم که تقاطع غیر همسطح «قائم (عج)» به صورت کامل و «سفیر» به صورت فقط سازه پل توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته می شود، اظهار کرد: کمربندی باید به صورت کوتاه مدت و بلند مدت نگاه شود، جلسه شورا گذاشتند و مصوبه به فرمانداری ارائه کردند که ما به این موضوع اعتراض داریم. طالبان با یادآوری این مطلب که تقریبا 60 درصد هزینه های جاری کمربندی توسط راه و شهرسازی تامین شده است و 12 و نیم کیلومتر نیوجرسی توسط راهداری ایجاد شد، افزود: راهدار خانه خاص برای کمربندی در نظر گرفته است و سعی شده تا تعداد فوتی ها کاهش یابد. مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: محدوده بین پل «امام حسن مجتبی (ع)» تا «سلطان آباد» محدوده قانونی شهری است و کمربندی شرقی بسیار حیاتی برای شیراز است و از چند سال گذشته قرار بوده که 40 درصد هزینه آن توسط وزارت راه و شهرسازی، 30 درصد شهرداری و 30 درصد شرکت خصوصی هزینه آن تامین می شود و شورا و شهرداری مخالف حضور در این پروژه بودند و می خواستند خودشان پیمانکار خودشان باشند و از حضور در پروژه سرباز زدند و پروژه 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و استاندار فارس دستور داد تا کمربندی جنوبی در اختیار مدیریت شهری و کمربندی شرقی در اختیار وزارت راه و شهرسازی باشد. وی با اشاره به اینکه تا این کمربندی ساخته نشود بار کمربندی جنوبی کاهش نمی یابد، تاکید کرد: ما علاقه داشتیم که مدیریت شهری در این پروژه همکاری کند، مدیریت شهری باید نسبت به این پروژه حساس باشد. مدیر کل راه و شهرسازی فارس با یادآوری این مطلب که درست است که کمربندی مربوط به وزارت راه است ولی بعد 10 تا 15 سال آینده شاید جزیی از شهر باشد، افزود: باید کمربندی اصلی جنوبی شیراز را جانمایی کنند و 2 مسیر برای آن در حال بررسی است. 1213/س    

 

کد خبر 193216

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید