سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. چند رسانه ای
سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۱۷
نخل گردانی نام آئینی مذهبی است که سال‌هاست در ایام عزاداری محرم از سوی ارادتمندان به اهل بیت (ع) و سرور و سالار شهیدان در خمین اجرا می‌شود. / فیلم: بیتاسادات شریفی
نخل گردانی نام آئینی مذهبی است که سال‌هاست در ایام عزاداری محرم از سوی ارادتمندان به اهل بیت (ع) و سرور و سالار شهیدان در خمین اجرا می‌شود، آئین نخل‌گردانی طبق رسوم هر ساله دهه اول محرم در خمین برگزار می‌شد و حمل کجاوه چوبین همراه با برگزاری مناسک سوگ سمبلی از تشییع پیکر مقدس امام حسین (ع) در روز عاشورا است و بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف منطقه کویر مرکزی ایران نظیر شهرهای جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین هر سال در مناسبت‌های عزاداری سالار شهیدان صحنه برگزاری این آئین است.
نخل اتاقکی شبیه تابوت است که با پارچه سیاه و انواع شال‌های رنگی آراسته می‌شود و حرکت آن در روزهای سوگ عاشورایی نشان از غم عمیقی است که مردم در واقعه کربلا با خود دارند.
استفاده از کلمه نخل و انتخاب آن برای آئین سوگ امام سوم شیعیان (ع) به دوره صفویه بازمی‌گردد، اگرچه علت این نام‌گذاری به‌طور دقیق مشخص نیست اما گفته شده رواج این اسم برای آن است که در روایاتی بیان شده پیکر امام حسین (ع) روی شاخه‌های درخت خرما، به‌سمت محل دفن حمل شده است.
دلیل دیگر انتخاب نام نخل‌گردانی شاید این است که اشکال قدیمی تابوت را از چوب و برگ درخت خرما می‌ساختند و حتی شاید به ‌دلیل تقدس و حرمت درخت خرما در فرهنگ ایران باشد.
مستندات شفاهی بیانگر آن است که آیین نخل‌گردانی ۴۰۰ سال در خمین قدمت دارد و سند حک شده بر روی نخل نیز متعلق به ۳۵۰ سال پیش است. / فیلم: بیتاسادات شریفی

 

کد خبر 198877

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید