پیام خبر:با اعلام نتایج کنکور این بختک ناپیدای آموزش که ده ها سال است سوهان روح و جان بسیاری از خانواده های ایرانی است،بار دیگر رخ نمایان کرد و نگرانی های فراوانی برای مردم و داوطلبان کنکوری به بار آورد. بویژه برای آن دسته از خانواده هایی که با چشم و هم چشمی های فامیلی در اندیشه به دست آوردن رتبه های بالای فرزندشان در آزمون سراسری کنکور امسال بودند و در این زمینه متحمل صرف هزینه های هنگفت کلاسهای خصوصی گوناگون و خرید مبالغ بالای کتاب ها و جزوات متعدد کنکوری شده بودند. کنکور، آزمونی سراسری است که فقط برای محدودی از رشتههای تحصیلی دانشگاهی برگزار می شود،در حالی که بیشتر رشتهها داوطلبان از طریق پذیرش بدون آزمون، میتوانند وارد دانشگاه شوند. در چند سال گذشته بر خلاف اینکه قرار بود کنکور و فرایندهای آن برای داوطلبان کم استرستر و با سراشیبی کمتری همراه باشد اما از آنجا که هر گونه تغییر و تصمیمگیری جدید در کنکور باید از یک سال قبل ابلاغ و به اطلاع داوطلبان برسد، مصوبه های ابلاغ نشده سیاست های سنجش و پذیرش دانشجو تبدیل به محل مناقشه و اختلاف نظر میان مسئولان و صاحب نظران آموزشی، کارشناسان تربیتی و اولیا و داوطلبان کنکوری شده است. در کنکوری که تیرماه ۱۴۰۱برگزار شد،تاثیر آزمون سراسری به ۶۰ درصد رسید و تعداد پاسخنامهها و دفتر چههای سوال برای کاهش میزان تقلب، افزایش یافت و هوشمند هم شد. هر چند که ۸۰۰ نفر به دلیل تقلب در کنکور سراسری بازداشت شدند. مصائب کنکوری هم که یکی دو تا نیست.از استرس تا خودکشی و از بر باد رفتن سرمایه های مالی تا پولدارشدن بی حساب و کتاب موسسات مجاز و غیر مجاز کنکوری و عدم پرداخت مالیات ها به دولت و عدم کمکهای مصوب در قانون از سوی این بنگاههای مالی به آموزش و پرورش،از عدم نظارت های جدی متولیان تا سر برآوردن استاد نمایان فاقد تخصص در کلاس های کنکوری خانگی و آموزشگاهی و عدم ارزیابی عملکرد آنها و نبود اراده کافی برای بررسی عملکرد ادارات آموزش و پرورش استان هایی که در زمینه کنکور کوتاهی و کم کاری کرده اند تا رانتهای موجود در این عرصه و.... میطلبد تا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی،شورای فرهنگ عمومی ، شورای عالی آموزش و پرورش و شوراهای مرتبط با تحول آموزشی، درسی و تحصیلی با بهره مندی از نظرات نخبگان علمی و دلسوزان آموزشی راه این همه معضلات و مشکلات کنکوری که مانع از توسعه اموزش کشور شده اند را ببندند. بویژه باید دلایل عقب ماندگی های آموزشی و نتایج ضعیف برخی استانهای کشور که در حوزه کنکور همواره با ناکامیهای گسترده و مستمر روبرو بوده اند روشن شود.