پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۷:۰۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سالانه ۳۰۰ هزار تن زباله صنعتی و ۶ هزار تُن پسماند عفونی در استان تولید می‌شود که زباله‌ها و پسماندهای عفونی شامل اقلام آلوده، تیز و برنده، سرنگ و سایر زباله‌های بیمارستانی می‌شود که باید قبل از دفن بهداشتی به وسیله دستگاه اتوکلاو، بی خطرسازی شود.

به گزارش پیام خبر، «زیبا معظمی‌ فرد» با بیان اینکه سرانه تولید زباله در ۲ بخش شهری و روستایی استان به اندازه استانداردها است، افزود: در بخش شهری با سرانه تولید ۷۰۰ گرم زباله و در بخش روستایی با سرانه تولید ۴۵۰ گرم زباله، سالانه شاهد تولید ۱.۲ میلیون تن زباله شهری و ۲۸۵ هزار تن زباله روستایی هستیم.

 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون خراسان رضوی دارای چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی است، گفت: ۹۰ درصد زباله تولیدی در شهرهای استان دفن می‌شود که باید به سمت بازیافت و استفاده از این ظرفیت رفت.

 

معظمی‌ فرد با بیان این که ۲۸ منطقه برای مدیریت پسماندهای شهری و روستایی خراسان رضوی پیش‌بینی شده تا از پراکنده شدن زباله‌گاهها جلوگیری شود و تاکنون ۱۴ منطقه معرفی و تایید شده است.

 

وی گفت: سالانه ۳۰۰ هزارتن زباله صنعتی و ۶ هزار تُن پسماند عفونی در استان تولید می‌شود که زباله‌ها و پسماندهای عفونی شامل اقلام آلوده، تیز و برنده، سرنگ و سایر زباله‌های بیمارستانی می‌شود که باید قبل از دفن بهداشتی به وسیله دستگاه اتوکلاو، بی خطرسازی شود.

 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بیش از ۹۰ درصد پسماندهای عفونی تولیدی در خراسان رضوی بی‌خطرسازی و سپس دفن می‌شود.

 

معظمی فرد اضافه کرد: علاوه بر ۶۹ بیمارستان فعال در استان، تعداد هزار و ۴۵۰ مطب، کلینیک و درمانگاه در کلانشهر مشهد طبق قراردادی که با بخش خصوصی دارند زباله‌های عفونی خود را به شرکتهای ذی صلاح برای مدیریت، بی‌خطرسازی و دفن بهداشتی تحویل می‌دهند و بر این اساس ماهانه ۱۱۰ تُن پسماند عفونی توسط شرکتهای صاحب صلاحیت در مشهد جمع‌آوری می‌شود.

 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: طرح جامع مدیریت پسماند خراسان رضوی طراحی و تدوین شده است اما در بخش روستایی نیازمند تامین اعتبار است.

 

کد خبر 202348

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید