پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
پنج شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۲۷
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مراسمی که باحصور احمد اکبرپور و مصطفی مستور نویسنده کتاب پرتیراژ «روی ماه خداوند را ببوس» برگزار شد، نویسنده کتاب فوق در جمع علاقه‌مندان آثارش در شیراز، عنوان کرد: آدم ها از طریق دیالوگ شناخته می شوند.

به گزارش خبرنگار پیام خبر، نویسنده کتاب پرتیراژ «روی ماه خداوند را ببوس» چهارشنبه شب در آیین رونمایی از نمایشنامه «فرضیه زمین مسطح» که در کتابفروشی شیرازه برگزار شد، با بیان اینکه سرعت نمایشنامه نویسی بیش از داستان است، افزود: تمایل به نوشتن نمایشنامه از علاقه من به دیالوگ نویسی نشات می گیرد.

مصطفی مستور با یادآوری اینکه آدم ها از طریق دیالوگ شناخته می شوند، خاطرنشان کرد: ایده این نمایشنامه یکی دوسال با من بود و اول در قالب رمان خیال داشتم بنویسم اما دیدم در قامت رمان مقاومت می کند بنابراین به نوشتن نمایشنامه بسنده کردم.

مستور با بیان  اینکه روی صحنه رفتن این نمایشنامه در اختیار او نیست، ادامه داد: راضی ام این اثر فقط خوانده شود و در ساحت ادبیات باقی بماند و ترجیح می دهم فقط توسط مخاطب خوانده شود.

احمد اکبرپور نویسنده ادبیات طنز و کودک و نوجوان نیز در این مراسم با انتقاد از رواج نمایشنامه های خارجی به ویژه روسی در تئاتر ایران، گفت: چرا کمتر از آثار داخلی استفاده می شود و تا کی ادامه خواهد یافت مشخص نیست.

نویسنده برگزیده جایزه کتاب کلاغ سفید، آلمان با این حال تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تشویق ناشران در دوره ای برای پرداختن به ادبیات نمایشی ایرانی را تجربه ای ناموفق ارزیابی کرد و افزود: خودباختگی ما در مقابل متون دیگر موید این مسئله است.

وی سپس به نمایشنامه تازه مصطفی مستور اشاره کرد و گفت: کسی که با دومین رمانش یعنی روی ماه خداوند را ببوس به شمارگان بالا می رسد و چاپ آن به نوبت 96 می رسد نشانه علاقه مخاطب به آثارش و از یک ویژگی برخوردار است.

اکبرپور فرضیه زمین مسطح را در ادامه روال و دنیای نویسنده دانست اما با این توصیف، تصریح کرد: نمی شود بطور قاطع این اثر را نمایشنامه ای طنز دانست. 

نویسنده کتاب طنز «کشکول تحت ویندوز» با بیان اینکه طنز در این کار خوب نشسته است، ادامه داد: شخصیت ها در این نمایشنامه مایه طنز دارند.

در ادامه یوسف آفرینی استاد ادبیات نمایشی هم گفت: ما به نمایشنامه بیش از گذشته نیاز داریم زیرا جامعه ما به شدت تشنه دیالوگ است.

به گفته این هنرمند تئاتر، به شدت نیاز به دیالوگ کردن و فهم دموکراسی احساس می شود زیرا ما سنت دیالوگ نویسی نداریم و این در مسائل اجتماعی مان هم این نمود پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه نام این اثر به دل می نشیند، عنوان کرد: شخصیت پردازی در این نمایشنامه بسیار باورپذیر و ملموس است.

مصطفی مستور، زاده سال ۱۳۴۳، داستان نویس، پژوهشگر و مترجم ایرانی است. مستور در اهواز به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۷ در رشته مهندسی عمران از دانشگاه شهید چمران اهواز فارغ التحصیل شد و دوره کارشناسی ارشد را در رشته زبان و ادبیات فارسی در همان دانشگاه گذراند. مستور نخستین داستان خود را در سال ۱۳۶۹ نوشت و در همان سال در مجله کیان به چاپ رساند. او نخستین کتاب خود را نیز در سال ۱۳۷۷ با عنوان «عشق روی پیاده رو» که شامل ۱۲ داستان کوتاه است، به چاپ رساند.

یادآور می شود: کتاب فرضیه زمین مسطح توسط نشر چشمه در قطع پالتویی با 118 صفحه به بهای 48 هزار تومان منتشر شد.

1210

 

کد خبر 202460

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید