سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. مذهبی
شنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۵۴
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حجت الاسلام علیرضا حدادیان در یادداشتی به نکته هایی از مشاهدات میدانی راهپیمایی زیارت اربعین پرداخته است.

پیام خبر: حجت الاسلام علیرضا حدادیان در یادداشتی به نکته هایی از مشاهدات میدانی راهپیمایی زیارت اربعین پرداخت و نکات زیر را نوشت:

رفتار همراه با احترام و محبت عراقی ها از نیروهای مرزبانی گرفته تا راننده گان و موکب داران عراقی نسبت به زائرین ایرانی نشان از علقه عمیق و اشتراک معنوی دو ملت حول محور اربعین است که موجب ناامیدی دشمنان شیعه شده است.

در طول سفر با توجه به مشاهدات میدانی این مسئله کاملا روشن است که دولت و ملت عراق تمام سعی و تلاش خود را جهت خدمت به زائرین امام حسین (ع) خصوصا زائران ایرانی بکار بسته و کوتاهی ها به جهت عدم برخورداری کشور عراق و نبود زیر ساخت های مناسب برای این حجم از زائر بوده است.
اینکه گفته شود چون عراقی ها تمایل به حضور ایرانی ها ندارند و به همین جهت امکانات خوبی در اختیار ایرانی قرار نمی دهند حرفی کاملا بی پایه و اساس است.

حضور طولانی مدت زائران ایرانی در عراق بعضا به صورت گروهی و جمع های خانوادگی که بنده خود از برخی زائرین سوال کردم عمدتا بین ۱۰ تا ۱۵ و حتی ۲۰ روز بوده است.
این حضور غیر ضروری و غیر قابل توجیه، بار اقتصادی زیادی بر موکب داران عراقی ایجاد کرده است و به نظر می رسد اگر مسئولین محترم ایرانی فکر جدی به این مسئله نکنند با توجه به وضع نامطلوب اقتصادی مردم عراق، سالهای آینده این حجم حضور و این مدت طولانی، رنج و محنت مضاعفی بر مردم عراق خواهد داشت.اگر چه مردم عراق با سخاوت و بزرگواری پذیرایا هستند اما این دلیل بر حضور طولانی مدت زائرین و تحمیل هزینه های اضافی نمی شود.

وجود گسترده و به صورت شاخص، تصاویر سرادر سلیمانی و ابومهدی مهندس در کنار تصاویر مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی در مسیرهای پیادروی نشان از حاکمیت تفکر مقاومت بر جو عمومی عراق و مدیریت جریان مقاومت بر کنگره عظیم اربعین و بیانگر پیوند عمیق مرجعیت و مقاومت در ملت عراق است.
همچنین محدود بودن تصاویر مقتدی صدر در مشایه ها آنطوری که از سیاست اعلامی صدریون استنتاج می شود اربعین امسال صدری ها سعی بر حضور در سکوت داشته اند.
 

تصاویر سید صادق شیرازی(از نجف تا کربلا بر روی تقریبا همه عمودها) و همچنین تبلیغات فراوان رسانه ای آنها در مسیر های راهپیمایی و هزینه های فروان در این زمینه سعی بر جلب توجه زائرین نسبت به این جریان فکری داشته اند. اما آنچه مشخص بود زائران توجه زیادی به این مسئله نداشته و حتی پایگاه های رسانه ای آنها در طول مسیر بسیار خلوت و با عدم استقبال مردم روبرو بوده است.

حضور گسترده نوجوانان و جوانان عراقی در مواکب جهت خدمت به زائرین اربعین نسبت به سالهای گذشته، نشان از رویش تفکر و اندیشه مذهبی حول محور زیارت اربعین است که با توجه به هجمه های تبلیغاتی رسانه های لیبرالی در عراق این رویش نشان از عدم تاثیر تبلیغاتی دشمن در کم رنگ جلوه دادن کنگره عظیم اربعین می باشد.

حضور با برنامه و همراه با نظم موکب های ایرانی که بیشتر آنها در بخش های مختلف ارائه خدمت می کردند خصوصا حضور پزشکان و پرستاران جوان و صاحبان حرفه و مهارت، از تصمیمات درستی بود که می توان تحول در خدمت رسانی اربعین امسال در نظر گرفت.
امتیاز موکب های ایرانی، امسال این بود که عمدتا مردمی بودند و نهادها و سازمانهای دولتی نقشی نداشته و یا نقششان کم رنگ بوده است که در نوع خود قابل تقدیر است.
همچنین رفتار مناسب خادمین جوان ایرانی با زائرین که بیانگر آموختگی و کسب تجربه این عزیزان است از جلوه ای زیبای حضور مواکب ایرانی در اربعین امسال است.

موضوعی که امسال برای اولین بار بصورت موردی اما چالش برانگیر مشاهده شده است بعضی از زنان عراقی با گرایش و تفکر بعثی و برخی خانواده های کشته شدگان آنها در جنگ با ایران ، که در موکب ها حضور یافته و با سخنان خود به تحریک احساسات زنان عراقی نسبت به حضور زنان ایرانی می کردند و بعضا باعث اختلاف و دو دستگی بین زنان عراقی و ایرانی و حتی مواردی موجب درگیری بوده است.
به نظر می رسد آگاهی بخشی به زائران ایرانی نسبت به اینگونه اختلاف افکنی ها و فتنه ها امری لازم و ضروی بوده چرا که ممکن است سالهای آینده اینگونه تحرکات بیشتر شود.

حضور گسترده زائران ایرانی نسبت سالهای قبل که نشان از عطش زیارت امام حسین علیه السلام بعد از کرونا است را باید به فال نیک گرفت.اما عدم برنامه ریزی دقیق در روان سازی سفر توسط مسئولان ایرانی (علیرغم پیش بینی این حجم جمعیت) مشکلاتی را برای زائرین خصوصا اویل سفر در مرزها ایجاد کرده بود که باید برای سال های آینده مد نظر قرار گیرد.

عدم شناخت واحد پول عراقی و میزان آن به نسبت پول ایرانی و بلعکس، بعضا حواشی زیادی بین زائرین و راننده گان عراقی ایجاد کرده که در این زمینه لازم است اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انجام شود.

علیرضا حدادیان

 

کد خبر 202489

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید