پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۸:۳۷
زمان مطالعه: 9 دقیقه
فاز یک خط ۳ قطار شهری ۹ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و قرار از باب الجواد را به پایانه، فرودگاه و راه آهن متصل کند و برای دو سال آینده ۲ هزار میلیارد تومان شهرداری می تواند بگذارد ۲ هزار میلیارد تومان از محل دولت و دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت است.

به گزارش پیام خبر، سید عبدالله ارجائی، در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: پرسیدن حق رسانه است و پاسخ دادن وظیفه خادم در نظام جمهوری اسلامی است، برهمین اساس طی این مدت در پنج تا ۶ رسانه در استان حضور پیدا کردیم و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودیم، ما بودجه محقق شده شهرداری را در ۱۵ مهرماه و یک ماه پس از انتصاب بنده با تحقق ۲۱ درصد تحویل گرفتیم اما موفق شدیم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌بینی شده دوره قبل را وصول کنیم، این درحالی بود که معاونت اقتصادی را با وضعیت نامناسبی تحویل گرفتیم و عدد و رقم تحقق بودجه در این معاونت قابل ملاحظه نبود.

شهردار مشهد به تحقق درآمدهای عمومی بودجه اشاره و تصریح کرد: بودجه درآمدهای عمومی در سال گذشته بیش از ۱۰۰درصد محقق شد که یک رکورد بود، این در حالی است که بودجه درآمدهای شهرداری (که همان پول نقدی که باید وارد پروژه شود و حقوق و دستمزد با آن پرداخته شود) معمولاً در سال اول تغییر دوره به خاطر جابه‌جایی مدیران محقق نمی‌شد.

ارجائی با بیان اینکه از روز اول سیاست ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود، اظهار کرد: وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند، اولین ایراد بلاتکلیفی نیروهای انسانی است زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند، دومین نکته‌ای که وجود دارد نیز این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از مگا پروژه‌های این دوره توسط یکی از اعضای شورای شهر اعلام شد و این موجب شد زمینی را که قرار بود متری ۴۰۰ هزار تومان بخریم بعد از این مصاحبه به ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. شهردار مشهد افزود: اکنون می‌توانم مگا پروژه‌ها را برای شما لیست کنم اما بیت‌المال از آن آسیب می‌بیند که این به نفع مردم نیست.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه در حاشیه شهر مشهد یکی از پروژه‌هایی که کلنگ آن زده شده پیمانکار ندارد، خاطرنشان کرد: چطور می‌توانیم آن پروژه را ادامه دهیم، کمیسیون ماده ۵ دارد اما طرح ندارد و این مسئله امکان‌پذیر نیست.

ارجائی ادامه داد: سعی می‌کنیم در دو سه ماه آینده اسناد این پروژه‌های بزرگ را آماده و منتشر کنیم تا بتوانیم واحد مسکونی خوب برای بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در قسمت شرق شهر ایجاد کنیم، در حوزه مترو سعی می‌کنیم فاز یک خط سه را با کمک دولت به بهره‌برداری برسانیم که اتفاق بزرگی خواهد بود.

وی با بیان اینکه از روز اول سیاست ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود اظهار کرد: وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند، اولین ایراد بلاتکلیفی نیروهای انسانی است زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند، دومین نکته‌ای که وجود دارد نیز این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.

شهردار مشهد اضافه کرد: یکی از مگا پروژه‌های این دوره توسط یکی از اعضای شورای شهر اعلام شد و این موجب شد زمینی را که قرار بود متری ۴۰۰ هزار تومان بخریم بعد از این مصاحبه به ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. شهردار مشهد افزود: اکنون می‌توانم مگا پروژه‌ها را برای شما لیست کنم اما بیت‌المال از آن آسیب می‌بیند و به نفع مردم نیست.

ارجائی ضمن اشاره به اینکه در حاشیه شهر مشهد یکی از پروژه‌هایی که کلنگ آن زده شده پیمانکار ندارد، خاطرنشان کرد: چطور می‌توانیم آن پروژه را ادامه دهیم، کمیسیون ماده ۵ دارد اما طرح ندارد و این مسئله امکان‌پذیر نیست، سعی می‌کنیم در دو تا سه ماه آینده اسناد این پروژه‌های بزرگ را آماده و منتشر کنیم تا بتوانیم واحد مسکونی خوب برای بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در قسمت شرق شهر ایجاد کنیم.

وی به وضعیت خط سه قطار شهری نیز اشاره و اضافه کرد: در حوزه مترو سعی می‌کنیم فاز یک خط سه را با کمک دولت به بهره‌برداری برسانیم که اتفاق بزرگی خواهد بود، اتوبوس جذاب‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی برای مردم مشهد است، حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را وقتی وارد شهرداری شدیم، تحویل گرفتیم،۱۰ تا ۲۰ درصد اتوبوس‌ها در شهرهای مختلف در تعمیرگاه هستند که باید از این تعداد کم شود.

شهردار مشهد ادامه داد: در دوره قبل نیز طبق گزارشی که مدیر مربوطه ارائه داده، ۱۸۳ دستگاه اتوبوس به نلوگان اضافه شده است، برای تکمیل ناوگان عمومی دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم که در این دوره در سه مرحله به ترتیب ۸۳ ، ۲۷ و ۳۳ دستگاه محقق شده است و امیدواریم در پایان دوره این عدد را به هزار برسانیم.

وی اضافه کرد: عمر ناوگان ما بالا است و هر تعداد اضافه می‌شود تعداد دیگری از آن کم می‌شود، توافق‌نامه تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس اتفاقی خوب و به نفع مردم بود، تعدادی اتوبوس برقی نیز در سطح شهر در حال آزمایش شدن است که امیدواریم این آزمایش را با موفقیت سپری کند اگر از این اتوبوس‌ها جواب بگیریم با این اتوبوس‌هایی که محصول کشور خودمان است وارد قرارداد می‌شویم، تحویل نخستین اتوبوس‌ها پس از عقد قرارداد بین پنج الی ۶ ماه زمان می‌برد، همچنین ۳۰ دستگاه میدل باس به مشهد رسید و در خط قرار گرفت.

ارجائی به تدارک اماکن مورد نیاز جهت اسکان زائران در دهه پایانی صفر اشاره و خاطرنشان کرد: ر همین راستا ۶۰۰ هزار نفر شب ظرفیت اسکان فراهم شده است که سهم شهرداری مشهد از این میزان ۱۰ درصد و حدود ۶۰ هزار اسکان اضطراری است، در حال حاضر ظرفیت در کمپ غدیر هشت هزار نفر است و سعی می کنیم آن را به ۱۴ هزار نفر برسانیم.

شهردار مشهد ادامه داد: تعداد قابل ملاحظه‌ای سرویس بهداشتی سیار خریداری شده است، برای دهه آخر صفر از دولت هزار و ۳۰۰ چشمه به صورت امانی درخواست کردیم تا در اختیارمان قرار دهند که استاندار موافقت کرد‌ه‌اند، از شهرداری‌های سایر استان‌ها در خواست داریم برای تامین سرویس بهداشتی سیار برای زائران با ما همکاری کنند.

وی در خصوص توسعه فضای سبز در مشهد، گفت: اگر مطمئن شویم که آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نمی‌کند، مشکلی برای توسعه فضای سبز نداریم، موضوعی که در قراردادهای فضای سبز وجود داشت که اصلاح شد، از افرادی که در این موضوع ورود پیدا کرده و به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم.

ارجائی ضمن اشاره به اینکه هزینه نگهداری شهر در مشهد بالاتر از رقم ملی است، گفت: با این حال حقوق کسی را کاهش ندادیم و هیچ حقوقی کاهش نیافته و به لطف دولت ۵۷ درصد افزایش یافته است. وی در خصوص شب‌کاری پاکبانان، ادامه داد: ابتدا گفته شد تعداد تصادفات شب پاکبان‌ها افزایش یافته است و چرا باید آنان شب کار کنند لذا معاون خدمات شهری تصمیم گرفت شیفت به ساعات ابتدایی روز برسد و اگر خللی در اداره شهر وارد نشود آن را ادامه دهد.

شهردار مشهد در خصوص طرح تفضیلی توضیح داد و گفت: دو پهنه طرح تفصیلی مشهد قبل از ورود بنده ابلاغ شده بود، یک پهنه دیگر نیز چند روز پیش ابلاغ شد سرعت کمیسیون های ماده ۵ قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست، پیشران‌های توسعه باید در قسمت غربی مشهد باشد یا حتی مناطق جنوبی مشهد، چه ایرادی دارد یک پروژه خوب مثل تجاری و درمانی در نقاط حاشیه شهر مشهد باشد؟ چرا توسعه شهر مشهد بیش از ۴۰ سال به سمت غرب مشهد باشد چه موضوعی است که ما برای توسعه شهر مشهد به شرق مقاومت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در عرصه میدان شهدا چند کاربری جانبی می‌توانیم داشته باشیم کاربری اصلی آن فضای شهری برای ارتباط با خطوط مترو و فضای تجاری است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و زمانی که به بهره‌برداری برسد دسترسی‌های آن باز خواهد شد اما تا زمانی که آن به بهره‌برداری نرسیده می‌توان از آن در جهات دیگر استفاده کرد با دفن پیکر مطهر چند شهید گمنام آنجا را به مرکز فرهنگی اجتماعی می‌خواهیم تبدیل کنیم.

ارجائی در پاسخ به این سوال که پرونده قضایی برخی مدیران شهری به کجا رسید، گفت: تعدادی از مدیران شهری در یک پرونده قضایی دخیل هستند و در سطح بازپرسی و اتهام است و اگر اتهام اثبات شود اولین برخورد را ما خواهیم کرد، به دستگاه قضایی اعتماد داریم.

شهردار مشهد در خصوص افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها در در دهه پایانی ماه صفر، گفت: در طی این مدت ظرفیت پارکینگ‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای اما به طور موقت دارد و در این خصوص تدبیر جدی اندیشه شده است. وی ادامه داد: رئیس جمهور سابقه خوبی در استان دارند و به مسائل مشهد مسلط هستند.

وی گفت: اگر می‌خواهید زیارت مشهد را تسهیل کنید بسیار خوب است اما تکلیف زیرساخت‌های مشهد چه می شود؟ به توسعه زیرساخت‌های مشهد نیز باید اضافه کنید فاز یک خط ۳ قطارشهری ۹ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و قرار از باب الجواد را به پایانه، فرودگاه و راه آهن متصل کند بهره بردار اصلی آن چه کسی است زائر است یا مجاور؟ سهم دولت چه می‌شود در دوره گذشته ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد شش هزار میلیارد دیگر چه می‌شود.

ارجائی تصریح کرد: برای دو سال آینده ۲ هزار میلیارد تومان شهرداری می تواند بگذارد ۲ هزار میلیارد تومان از محل دولت و دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت است، اگر می‌خواهید فاز یک خط ۳ به اتمام برسد باید به تعهدات خود را انجام بدهید، پروژه‌های دیگری نیز در مشهد داریم که جنبه ملی دارند و باید در این زیرساخت‌ها کمک شود.

 

کد خبر 202542

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید