جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۶
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نخستین دوره جشنواره ادبی شهر صدرا آغاز شد.

به گزارش پیام خبر، در آیینی با حضور سید حسین حقایقی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهزاد پرنیان، شهردار صدرا، شورای اسلامی شهر صدرا و تنی چند از فرهنگ‌وران و هنرمندان این شهر در سالن شهدای هسته‌ای دانشکده مهندس یک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، نخستین دوره جشنواره ادبی شهر صدرا آغاز شد.

سید حسین حقایقی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این آیین با اشاره به روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی، شعر فارسی را برآمده از وحی، عقل و شهود دانست و گفت: شهریار، هویت ایرانی، اسلامی، قومی و انقلابی را با هم یکی کرد و اینگونه برای همیشه ماندگار شد.

حقایقی، شیراز را ریشه هویتی فرهنگ ایرانی خواند که ریشه‌گاه انقلاب نیز در اندیشه‌های ملاصدرای شیراز است و افزود: شیراز نه تنها ظرفیت گفتمانی دارد که چونان اقیانوسی از اندیشه‌ورزی، می‌تواند همگان را سیراب کند.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم گفت: امروزه شهرداری‌ها در همه جهان، زیرساخت‌های فرهنگی و هنری را فراهم می‌کنند و بسیاری از رخدادهای فرهنگی شهرها، کشورها و جهان را دایه‌داری و آغاز می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با نگاهی به رویکرد شهرداری صدرا آن را رویکردی عقلایی و منطقی دانست که در پی کار زودگذر و مقطعی نیست و افزود: از آن جا که این جشنواره کشوری است، می‌توان با هم‌افزایی توانمندی‌ها و سرمایه‌های نهفته و آشکار فرهنگی و هنری استان فارس آن را در جایگاه افتخار و نشان فاخر ادبی و فرهنگی برای شهر صدرا و شیراز برگزار کرد و از آن بهره برد.

وی ابراز کرد: باید آستین‌ همت را بالا زد و از استعدادهای نوجوانان و جوانان این شهر بهره برد و ما به عنوان ادارات فرهنگی در هر جا که جرقه‌های فرهنگی وجود داشته باشد ورود و کمک بیشتری خواهیم کرد.

قانعی با اشاره به روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و بزرگداشت شهریار، سروده‌های شهریار را دارای فراوانی بسیار و شگفت‌انگیز احساسات دانست که آهنگین و موزون اقیانوس ادب فارسی را بارور کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا این جشنواره بتواند آغازی بر رویدادهای فرهنگی و ادبی بزرگ شهر صدرا شود.

بهزاد پرنیان، شهردار شهر صدرا هم با یادآوری پیشینه شهر صدرا، از نداشتن زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش فرهنگ و هنر گلایه کرد و گفت: در دو سال گذشته و با گام نخست، توانستیم مجوز سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را بگیریم تا دومین شهرداری در این باره باشیم؛ که یکی از کارکردهای آن همین جایزه ادبی است.

خداکرم فیروزمند، رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر صدرا نیز گفت: در راستای بالندگی ادبی شهر صدرا جایزه ادبی صدرا با سه دیدگاه شناسایی و پرورش نویسندگان، شاعران گمنام جوان و ادبای شهر صدرا، هویت‌بخشی به شهر صدرا و تقویت حوزه شعر، داستان کوتاه و ادبیات داستانی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی کشوری، برگزار خواهد شد.

فیروزمند ادامه داد: این جشنواره ادبی در زمینه‌های «صدرا! آرمان‌شهر خواهد بود اگر …»، «صدرا! شهر من، شهری که دوستش دارم»، «حفاظت شهروندان از محیط زیست و بوستان‌ها»، «زندگی در آپارتمان‌ها» و «مشکلات و معضلات شهری و راه‌حل‌های آن» برگزار می‌شود.

فاطمه پیمانی، دبیر اجرایی جایزه ادبی هم گفت: پس از دو سال پویایی برای شرکت در جشنواره پایتختی کتاب ایران، امسال در گامی رو به جلو، جایزه ادبی شهر صدرا را تدوین کردیم که پس از استانداردسازی در 4 ماه گذشته، امروز در چهار بخش داستان کوتاه، شعر کلاسیک، شعر نو و طنز، در راستای بیدارسازی استعدادهای نهفته، از امروز آغاز می‌شود.

در پایان این آیین از پوستر و لوگو جشنواره ادبی صدرا رونمایی شد.

یادآور می شود: علاقه‌مندان از سراسر کشور می‌توانند آثار خود را تا 15 آذر ماه جاری به دبیرخانه این جشنواره بفرستند.

 

کد خبر 202583

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید