جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۶:۵۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در ده سال گذشته و دولت های پیشین، اتفاق ویژه‌ای در حوزه ارتباطات کشور و به خصوص ارتباطات ثابت رخ نداده و در نتیجه وضعیت شرکت مخابرات ایران، به ویژه در برخی از مناطق به علت نبود منابع توسعه، یک وضعیت بحرانی است.

پیام خبر: تکمیل بسیاری از پروژه های شبکه ملی اطلاعات بر بستر پایدار ارتباطات ثابت، هم اپراتورهای ثابت و هم اپراتورهای سیار می توانستند با افزایش متعارف سالانه و ناچیز تعرفه، به جایی برسند که همانند امروز ، چه در امور روزمره و چه در بخش توسعه ارتباطات به بن بست نرسند.

این سیاست احتمالا به جهت ایجاد محبوبیت عام اتخاذ شد، اما متاسفانه نتایج مناسبی در پی نداشت و سبب بن بست در توسعه آی سی تی شد. البته لازم به یادآوری است علی رغم عدم توجه به توسعه زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، در لایه دسترسی و در حوزه شبکه ارتباطات همراه اقدامات خوبی صورت گرفته، اما توازن توسعه شبکه ارتباطی کشور دچار اختلال شد که این اختلال به مرور شبکه سیار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

این در حالی ست که اگر طی این سالها دولت و رگولاتوری با مخابرات همکاری می کردند، وضع خیلی بهتر بود ، چرا که هنوز در بسیاری از روستاها از تکنولوژی سطح پایین استفاده می شود. عدم اصلاح تعرفه ها باعث شد که مخابرات در این دست از مسوولیت ها نیز با کندی و عدم توسعه مواجه شود و دود این عدم توسعه، به چشم همان مردمی رفت که دولت گذشته قصد جلب رضایت آنها را داشت.

علی رغم این نابسامانی، همواره توصیه وزارت ارتباطات به اپراتورهای بازار ثابت، این بود که سرمایه گذاری در توسعه شبکه را جدی بگیرند، در حالی که بازار آی سی تی کشور دچار چنان نابسامانی ای بود که هیچ سرمایه گذار داخلی وخارجی با شرایط فعلی، حاضر به فعالیت در این بازار نبود و نیست.

کاملا مشخص است با تثبیت تعرفه های مخابراتی، شرکت مخابرات ایران چابکی لازم برای ارایه زیرساخت ها و امکانات به FCPها را نداشته ، این شرکت ها نیز به نوبه خود، در این صورت توان ارایه خدمات مناسب و با کیفیت به مشتریان خود نداشته و همه با کاهش درآمد مواجه بوده و کاهش درآمد یعنی حذف سرمایه گذاری در بازار و عدم رونق و رکود در بازار آی سی تی کشور.

همه این ها درحالی ست که طبق برنامه ششم توسعه ، وزارت ارتباطات به دسترسی کاربران به اینترنت بالای ۲۰مگابیت مکلف شده بود که این امر برای اینترنت همراه محقق شده اما برای اینترنت ثابت به دلایل گفته شده ، هنوز محقق نشده است .پیشرفت و تکمیل شبکه ملی اطلاعات در ایران از جمله ادعاهای وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم است. اما آنچه مشخص است؛ نبود برنامه زمان بندی عملیاتی برای تحقق این ادعاست که در طی این چهار سال نمود عینی داشته است.

در نوعی جمع بندی از فعالیت های انجام شده، می توان گفت در ده سال گذشته و دولت های پیشین، اتفاق ویژه‌ای در حوزه ارتباطات کشور و به خصوص ارتباطات ثابت رخ نداده و در نتیجه وضعیت شرکت مخابرات ایران، به ویژه در برخی از مناطق به علت نبود منابع توسعه، یک وضعیت بحرانی است، زیرا در سال‌های گذشته به جز دو، سه استان، سرمایه‌گذاری جدی دیگری برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی رخ نداده و این مساله غیرقابل کتمان است.

در یک سال گذشته ، دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات، به دنبال یک شبکه پرسرعت و پایدار در تمام لایه‌های شبکه ارتباطی بوده اند که این موضوع می تواند جدا از توسعه و نوسازی لایه انتقال، لایه دسترسی را هم با پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها به مرحله توسعه یافتگی کامل برساند و در نتیجه این اقدامات ، افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه مخابرات تا پایان سال جاری با سیاست های فعلی محقق می شود.در حوزه سرمایه گذاری نیز در این دولت برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی جمعا بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که سرمایه‌گذاری بی‌سابقه‌ای است.

با توجه به اینکه مشکلات بخش آی سی تی که امروز شاهد آن هستیم ، در مورد فعالیت های زیرساختی است که باید در حوزه اینترنت و ارتباطات ، به ویژه در بخش ارتباطات ثابت و صنعت مخابرات انجام می شد که متاسفانه صورت نپذیرفته است، امیدواریم با تعامل بهتر تمام بازیگران درون بخشی و برون بخشی صنعت ارتباطات کشور در دولت فعلی، ضمن جبران عقب ماندگی های گذشته، شاهد رشد و توسعه شایسته، متوازن و همه جانبه حوزه مخابرات در کشورمان باشیم.

 

کد خبر 202611

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید