پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۵۹
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کمبود سرویس مدارس تنها به بلاتکلیفی اولیا و مربیان ختم نشده است بلکه با افزایش تعداد خودروهای شخصی والدین دانش آموزان، گره کور ترافیکی را در سطح شهر نیز پدید آورده که موجب نارضایتی رانندگان شده است.

به گزارش پیام خبر، پس از دو سال و نیم غیرحضوری بودن مدارس به دلیل شیوع کرونا حدود یک هفته است که دانش آموزان به سر کلاس ها حاضر شدند اما برای همین مدت کوتاه برای رفت و آمد خود از منزل به مدرسه و بالعکس دچار مشکلاتی شدند و اولیا درگیر پیدا کردن سرویس هستند و درواقع به گفته‌ی بسیاری از آن‌ها، سرویس مدرسه در شیراز نایاب شده است.

افزایش ترافیک شهری شیراز در این روزها نیز نشان دهنده این است که بسیاری از اولیا، خودشان فرزندانشان را به مدرسه می‌رسانند. در این راستا از یک سو خانواده‌ها برای تامین سرویس فرزندان خود دغدغه دارند و از سوی دیگر موسسات حمل ونقل و رانندگان زیر بار قیمت های مصوب شورای شهر نمی روند.
والدین می‌گویند سرویسی برای جابه‌جایی دانش‌آموزان وجود ندارد و در صورت تمایل راننده‌ای برای این موضوع، هزینه به چند برابر افزایش یافته و بسیاری از خانواده‌ها توانایی پرداخت ندارند و ترجیح می‌دهند خودشان این کار را انجام دهند و همین موضوع سبب ایجاد ترافیک سنگین مقابل مدارس شده است.
یکی از والدین می گوید: مدرسه اعلام کرده که اگر سرویس‌ها این قیمت را قبول نداشته باشند باید با قیمت توافقی قیمت را با راننده افزایش دهیم ؛اگر قرار برچنین کاری باشد چرا اصلا شورا نرخ مصوب می‌کند؟
کمبود سرویس مدارس تنها به بلاتکلیفی اولیا و مربیان ختم نشده است بلکه با افزایش تعداد خودروهای شخصی والدین دانش آموزان، گره کور ترافیکی را در سطح شهر نیز پدید آورده که موجب نارضایتی رانندگان شده است.
این کلاف سردرگم تا این لحظه به نتیجه مثبتی ختم نشده و تامین سرویس دانش آموزان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در این رابطه فـرماندار شهرستان شیراز با اشاره به بازگشایی مدارس پس از دوسال گفت: با توجه به شرایط کرونا سرویس های مدارس به مشاغل دیگر و تاکسی های اینترنتی روی آوردند و به همین دلیل هم اکنون با کمبود سرویس مدارس مواجه شده ایم.
لطف الله شیبانی به افزایش نرخ سرویس مدارس اشاره کرد و افزود: نرخ تصویبی کرایه سال گذشته 30 درصد نسبت به سال 99 اضافه شد که این نرخ برای امسال افزایش 40 درصدی داشت که فرمانداری مخالفت کرد اما شورا برای ترغیب رانندگان اصرار کرد و مصوبه به شورای حل اختلاف استان رفت که آنجا افزایش 40 درصد تایید و تصویب و ابلاغ شد اما باز هم رانندگان برای سرویس ترغیب نشدند و تمایلی نشان ندادند.
وی از افزایش 50 درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس خبر داد و گفت: البته با این افزایش باز هم رانندگان برای سرویس دهی حاضر نشدند.
شیبانی با بیان اینکه از سازمان صمت با توجه به اینکه متولی تاکسی های اینترنتی هستند خـواستیم تا مشوق هایی برای رانندگان در نظر بگیرند اظهار داشت: البته شهرداری شیراز نیز با توجه به بار مالی که برای آنان دارد مشوق هایی برای رانندگان گذاشته است که امیدواریم رانندگان با این طرح تشویقی برای ارائه سرویس دهی همراه شوند.

مشکل کمبود سرویس مدارس از کوتاهی آموزش و پرورش نبوده است

در این رابطه رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش فارس مقصراصلی سرویس مدارس را خانواده ها دانست و گفت: خانواده ها باید هنگام ثبت نام مدارس فرزندان خود را با توجه به طرح آدرس انتخاب کنند. حشمت الله وفایی با تاکید بر اینکه مشکل کمبود سرویس مدارس از کوتاهی آموزش و پرورش نبوده است گفت:در این رابطه ستادی با عضویت چند دستگاه وجود دارد که برای سرویس مدارس تصمیم‌گیری می‌کنند که باید با همراهی یکدیگر این مشکل رفع شود.
وی اضافه کرد: پیگیر تامین خودرو مدارس هستیم؛که کارگروه ماده ۱۸ پیشنهاد نرخ سرویس‌ها را داد و شورای شهر هم تصویب کرده است اما نرخ های اعلام شده با اعتراض رانندگان روبرو شد و آن را پایین می دانند.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در همین راستا تسهیلاتی برای رانندگان سرویس مدارس در نظر گرفته شده است بیان داشت: به تاکسی‌هایی در مدیریت حمل و نقل شهری خدمات ارائه می‌دادند فراخوان داده شده که به این موضوع ترغیب شوند.
وی به بودجه 6 ملیارد تومانی سازمان حمل و نقل شهرداری نیز اشاره کرد و گفت:برای تشویق رانندگان هر تاکسی که سرویس دهی مدارس را انجام دهد کارت اعتباری و تخفیف هایی برای معاینه فنی و خرید لاستیک به آنان تعلق خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: وظیفه آموزش و پرورش برای سرویس مدارس ساماندهی متقاضیان است که در این خصوص سامانه الکترونیکی راه اندازی کرده ایم که افراد به سایت مراجعه و آدرس خود را ثبت کنند.
وفایی به ثبت نام 98هزار و 300 نفر متقاضی سرویس در سامانه خبر داد و افزود: با این وجود تنها 5 هزار و 260 خودرو برای نواحی چهارگانه آماده به کار شده اند که البته در نواحی سه و چهار بیش از 80 درصد سرویس دهی انجام می شود وبیشترین مشکل در ناحیه یک و دو است.

توافق کف مدرسه ای والدین با رانندگان خلاف است

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه سرویس ها با افزایش 40 درصدی نرخ متقاضی نبودند افزود: برخی خانواده ها به صورت عجولانه و خودسرانه با قیمت های توافقی با راننده، توافقی بین خودشان قرارداد می بندند که این امر باعث بی نظمی می شود.
به عقیده وفایی نرخ قیمت باید متناسب باشد که هم راننده و هم خانواده ها راضی باشند وکسی متضرر نشود و توافق کف مدرسه ای والدین با رانندگان خلاف است.
وی در ادامه نرخ گذاری را برای هر دانش آموزمتفاوت عنوان کرد و گفت: نرخ سرویس هر دانش آموز بر اساس نوع خودرو و میان پیمایش متفاوت است که برای برآورد قیمت و پرداخت هزینه نیز به هیچ عنوان به صورت دستی وجهی نباید به رانندگان واریز شود چرا که تمامی این مراحل در سامانه انجام می شود و نیازی به چانه زنی نیست و بر اساس محل زندگی سیستم نرخ را مشخص و در سامانه پرداخت صورت می گیرد و هزینه مستقیم به حساب رانندگان واریز می شود .
وی بار دیگر با تاکید بر اینکه به هیچ اولیایی نباید خارج از ضوابط آموزش و پرورش وخود محور قراردادی با رانندگان منعقد کند گفت: این کار خلاف وممنوع است و در صورت بروز مشکل ما جوابگو نیستیم.

با نرخ جدید انگیزه برای رانندگان ایجاد کنید
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورا نیز به کارگروه ماده 18 آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این کارگروه در تابستان متن پیشنهادی را با نرخ 40 درصد افزایش به شورا ارائه داد که آن را تایید کردیم.
محمد تقی تذروی ادامه داد:البته با این افزایش نرخ رانندگان راضی به این مبلغ نبوده و انگیزه برای ادامه کار برای آنان ایجاد نشد.
وی ادامه داد: در چندین نوبت اطلاعیه داده شد تا هر فردی که شرایط لازم و آمادگی دارد به سازمان حمل و نقل مراجعه کند اما با این نرخ باز هم تمایلی نشان ندادند.
عضو شورای شهر شیراز افزود: کارگروه ماده 18 باید بررسی های لازم را انجام دهد و مجدد نرخ جدیدی پیشنهاد دهد که در صورت تایید فرمانداری انگیزه ای برای رانندگان فراهم شود.


ختم کلام آنکه اکنون دانش آموزان برای سرویس بلاتکلیف مانده اند و والدین آنها هم نگران وضعیت موجود در آستانه بازگشایی مدارس هستند.
لازم است مسوولان هر چه سریع تر با راهکارهای مناسب و جلب رضایت موسسات حمل و نقل، نسبت به تعیین تکلیف سرویس مدارس و دانش آموزان اقدام کنند.

پیام خبر پیگیر تعیین تکلیف سرویس مدارس تا حصول نتیجه خواهد بود.

 

کد خبر 202766

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید