پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۴۰
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحقیق جدیدی در کشور فنلاند نشان داده است که گیاهان نیز می توانند ذرات نانوپلاستیک را از خاک جذب کرده و وارد زنجیره غذایی انسان کنند.

پیام خبر: یکی از نگرانی ها در مورد آلودگی محیط زیست به پلاستیک این است که ترکیبات پلاستیک به تدریج به ذرات کوچک میکروپلاستیک و نانوپلاستیک تبدیل شده و وارد موجودات زنده شوند.

باید بدانیم ذرات نانوپلاستیک می توانند برای اکثر گیاهان و جانواران سمی و مضر باشند.

آنها می توانند وارد میکروارگانیسم های تک سلولی موجود در آب و خاک شده و پس از ورود به بدن جانداران بزرگ تر نظیر گیاهان، حشرات، ماهی ها و دام ها، در نهایت وارد غذای انسان شوند. این مسئله در آزمایش هایی با ردیابی نانوپلاستیک ها اثبات شده است.

نانوپلاستیک ها با عبور از غشای سلولی وارد سلول ها شده و در عملکرد اندامک های سلولی اختلال ایجاد می کنند و حتی ممکن است باعث مرگ سلول شوند. این ترکیبات ابتدا در دیواره روده تجمع پیدا کرده و سپس وارد جریان خون می شود و از آنجا به سایر اندام ها منتقل می شود.

مطالعات نشان داده که نانوپلاستیک ها حتی می توانند وارد سلول های مغزی شده و به مغز جانوران آسیب برسانند، پس به صورت بالقوه برای انسان نیز خطرات زیادی دارند.

بنابراین توصیه می شود با کاهش مصرف کیسه ها و ظروف پلاستیکی، بازیافت کامل زباله های پلاستیکی، پرهیز از دفن پلاستیک ها به همراه زباله های تر و جلوگیری از رها شدن هر نوع پلاستیک در محیط زیست، مانع از تشکیل این ذرات و ورود آنها به زنجیره غذایی شویم.

 

کد خبر 202791

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید