شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
جمعه, ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۳
زمان مطالعه: 8 دقیقه
افتتاحیه هفته فرهنگی و هنری تاجیکستان در شیراز برگزار شد.

به گزارش پیام خبر، مشاور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان شامگاه پنج‌شنبه ۱۴ مهرماه در آیین گرامیداشت هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک هفته رویداد فرهنگی ایران در تاجیکستان برگزار می‌شود.

عبادالله مشرب ضمن بیان اینکه امنیت متقابل برای هر دو کشور ایران و تاجیکستان ضرورت دارد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی حامی کشور تاجیکستان است و اگر بدخواهی برای کشور دوست پیدا شود مدافع آن خواهد بود. 

مشاور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان عنوان کرد: جای بسی خوشحالی است که سران دو کشور همچون رییس جمهور کشور تاجیکستان و رییس جمهور کشور ایران رابطه بسیار خوبی با یکدیگر دارند. طی سفر رئیس جمهور تاجیکستان به این موضوع اشاره شد که هر دو کشور به ارزش های مشترک تمدنی مردمان باور دارند و آنها در آینده رشد و توسعه روابط همه جانبه خواهند داشت.

مشرب خاطرنشان کرد: دو کشور در راستای رشد و توسعه و تحکیم روابط تدبیرهای عملی اندیشیده‌اند و به جایگاه بالایی دست یافته‌اند و برگزاری روز و هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در کشور ایران از جمله اقدامات و توافقات دو جانبه کشور است و در آینده نزدیک نیز برگزاری هفته رویداد فرهنگی ایران در کشور جمهوری تاجیکستان مدنظر است.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز بیان کرد: طبق رایزنی‌هایی که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور انجام شد و همکاری‌های جدی و خوبی که در استان فارس توسط دستگاه‌های فرهنگی صورت گرفت زمینه‌سازی کردیم تا میزبان هفته‌های فرهنگی هنری کشورهای مختلف در شهر شیراز باشیم.

او ادامه داد: ما در ماه گذشته میزبان وزیر فرهنگ کشور سوریه بودیم که در همان دیدار مقرر شد هنرمندان شیراز در دو رشته مد و لباس و عکاسی در رویدادی در کشور سوریه حضور یابند که این اتفاق رقم خورد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: در ادامه کار نیز هفته فرهنگی تاجیکستان را در ایران داشتیم و آمادگی خود را برای میزبانی این رویداد در شهر شیراز اعلام کردیم و این اتفاق هم در شهر شیراز که به عنوان یک جریان فرهنگی است و در هر گوشه این شهر از یک عنصر برجسته و شایسته در عرصه فرهنگ بهره می‌بریم، رقم خورد.

قانعی عنوان کرد: هنرمندان کشور تاجیکستان هم به واسطه علاقه‌ای که به حافظ و سعدی و اماکن تاریخی مانند تحت جمشید و پاسارگاد دارند تصمیم گرفتند در شهر شیراز حاضر شوند. ما نیز مقدمات را فراهم کردیم و در آبان ماه هم جمع ۱۵ الی ۲۰ نفره از هنرمندان شیراز در کشور تاجیکستان حاضر خواهند شد و این مراودات فرهنگی ادامه خواهد یافت.

او خاطرنشان کرد: هنرمندانی از حوزه هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، خاتم و همچنین دو تن از اساتید برجسته حوزه ادبیات و تاریخ از دانشگاه شیراز هم در این سفر ما را همراهی خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: امروز هم در شهر شیراز میزبان گروه تئاتر و موسیقی و لباس اقوام تاجیکی و هنرمندان عکس و هنرهای تجسمی هستیم و روز جمعه نیز یک فیلم از کارگردان مطرح و برجسته تاجیکستانی با همکاری انجمن سینمایی جوانان به نمایش در خواهد آمد.

قانعی همچنین ابراز امیدواری کرد که این مجموعه اتفاقات باعث رونق عرصه فرهنگ و هنر در شیراز شود.

او گفت: اگر این رویدادها را به خوبی مدیریت کنیم قطعا حلقه‌های واسط این ماجرا که از باب بازاریابی و اتفاقاتی از حاشیه این سفرها برقرار می‌شود نقش بسزایی در حوزه اقتصاد و فرهنگ دارد. در واقع یکی از دلایل اصلی پرداختن ما به برگزاری این رویدادها، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: کشور تاجیکستان در جغرافیای فرهنگی ایران واقع شده و قرابت فرهنگی که بین این کشورها وجود دارد کمک می‌کند که در برقراری پل ارتباطی در حوزه گردشگری و فرهنگی و هنری موفق‌تر عمل کنیم.

سفیر تاجیکستان نیز در این مراسم، گفت: پیگیری‌های دولت سیزدهم ایران موجب آمادگی دو کشور ایران و تاجیکستان برای گسترش همکاری‌ها در تمام حوزه‌ها شده است.

نظام‌الدین زاهدی بیان کرد: تاجیکستان و ایران در دوران و عرصه‌های مختلف به دلیل ارزش‌های مشترکی که مردمان تاجیک و ایرانی دارند به هم پیوستند.

او ادامه داد: ما تاریخ، ادبیات، زبان، آداب و رسوم و سنت‌های مشترک داریم. این مشترکات باعث می‌شود که دو کشور روابط و مراودات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی داشته باشند.

سفیر کشور تاجیکستان عنوان کرد: امسال ما ۳۰ سالگی روابط دیپلماتیک تاجیکستان و ایران را تجلیل کردیم‌؛ با مروری بر همکاری‌هایی دو کشور در ۳۰ سال گذشته متوجه خواهیم شد که این دو کشور در طول این سالها در کنار هم بودند و هنوز هم در تلاش هستند تا این همکاری‌ها را ادامه دهند.

زاهدی با بیان اینکه تحولات مثبتی از همکاری این دو کشور ایجاد شده است، گفت: اقدامات روسای دو کشور و پیگیری‌های رییس جمهور ایران در دولت سیزدهم باعث شد که دو کشور عزم خود را برای گسترش ارتباطات جزم کنند و آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در تمام حوزه‌ها اعلام کنند.

او همچنین با اشاره به اینکه ما شاهد افزایش همکاری سیاسی، تجاری و اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور هستیم، گفت: هفته فرهنگی مسیر خود را روز دوشنبه از تهران آغاز کرد و درحال حاضر به شیراز مهمان نواز رسیده و در ادامه نیز راه خود را در تبریز ادامه خواهد داد. امیدواریم شاهد تداوم این کارهای فرهنگی با کشور ایران و شهر شیراز باشیم.

اسماعیل محبی پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: روابط تاجیکستان و ایران مربوط به تاریخ معاصر نبوده و پیوندهای از هم ناگسستنی میان دو کشور در تاریخ، فرهنگ، علم و در مراودات بخشی از تاریخ مدون و ثبت شده هر دو کشور است.

او ادامه داد: امروز هر دو کشور مستقل با هویت مستقل همراه با پیوندهای در هم آمیخته و بسیار نزدیک هستند که این پیوند می تواند نشان دهنده در هم تنیدگی های فرهنگی باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری افزود: این دو کشور با ارتباطات و سوابق تاریخی وسیع و عمیق و گسترده می‌توانند به تمام جهان و همه کسانی که مدعی هستند که بدنبال پیوند بین دولت‌ها و ملت‌ها در قالب دهکده جهانی و نظام متمرکز جهانی هستند نشان دهند که این کار شدنی است.

محبی‌پور گفت: پیش از اینکه افرادی به دنبال این پیوندها باشند، این دو کشور این ارتباطات، علاقه و عمق فرهنگی را داشته‌اند. 

او ادامه داد: امروز رابطه دو کشور ایران و تاجیکستان نه فقط در عرصه فرهنگی بلکه فراتر از آن با استفاده از ظرفیت های ژئوپولوتیک، ژئوکونومیک، ژئوکالچر و ژئواستراتژیک هر دو کشور که برای همه کشورهای جهان تعریف شده است می تواند برای این دو ملت بزرگ دستاورد های عظیمی را به دنبال داشته باشد.

معاون استاندار فارس بیان کرد: پیوندهای عمیقی که امروز در معادلات سیاسی کشورها با ترفندها و روش‌های مختلفی به دنبال ایجاد آن هستند هر دو کشور دارند و کافی است که اراده کنیم و از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده کنیم.

محبی‌پور با اشاره به اینکه امروز اگر مقبره شاعر نامی "رودکی" در کشور تاجیکستان است و در شهر شیراز خیابانی به نام رودکی داریم، گفت: امروز اشعار این شاعر بزرگ در مجالس و محافل تاجیکستان خوانده می شود و در کشور ما نیز دانش آموزان و در محافل ادبی اشعار این شاعر بزرگ را زمزمه می‌کنند.

او با بیان اینکه از دیگر وجوه مشترک بین دو کشور گویش زبان فارسی است، گفت: در این خصوص هر دو کشور نیز با فهم و درک صحیح از زبان با یکدیگر گویش و محاوره داریم و این ارتباط فرهنگی ما را عمق می‌دهد. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اظهار کرد: در سال ۱۹۹۱ در زمانیکه کشور تاجیکستان استقلال خود را اعلام کرد جمهور اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال آنرا به رسمیت پذیرفت و در سال ۱۹۹۲ جزو اولین کشورهایی بود که سفارت خود را در آن کشور افتتاح کرد و این اقدام نشانه عمق نگاه ما به کشور تاجیکستان است. 

به گزارش پیام خبر، آیین پایانی هفته فرهنگی تاجیکستان امروز جمعه پانزدهم مهرماه جاری در تالار بزرگ حافظ با پخش فیلم ساعت ۱۶ و مراسم اختتامیه ساعت ۱۹ با حضور وزیر و اهالی فرهنگ، ادب و هنرمندان کشور دوست و همسایه تاجیکستان شامل سخنرانی مقامات استانی، اجرای نمایش آیینی تاجیکستان، شعرخوانی، کنسرت موسیقی و نمایش فیلمهای کارگردان های تاجیکی نمایشگاه عکس و لباسهای محلی برگزار می شود.

 

کد خبر 202841

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید