جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۶
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بر ممنوعیت واردات خودروهای خارجی غیراستاندارد تاکید کرد.

به گزارش پیام خبر، به نقل از دیجیاتو، ظاهرا قانون واردات خودرو به کشور در مرحله ای قرار گرفته است که هر روز یکی از مسئولین نسبت به پیامدهای آن هشدار می دهند. در تازه ترین واکنش، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بر ممنوعیت واردات خودروهای خارجی ارزان قیمت غیراستاندارد تاکید کرد و تنها در صورت انجام بررسی‌های لازم و صلاحدید این سازمان، خودروی خارجی وارد کشور می‌شود. در غیر این صورت، طبق قانون با واردکننده خاطی برخورد خواهد شد.

آیین‌نامه واردات خودرو پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره به امضای هیئت‌وزیران رسید و بندهای مختلف آن به طور عمومی در رسانه‌های مختلف منتشر شد. یکی از بندهای این آیین‌نامه به سقف قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار یورویی خودروهای خارجی اشاره می‌کند. در بند دیگری، بودجه یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو تعریف شده است. به همین خاطر، عده‌ای بر این باورند که در آینده شاهد عرضه خودروهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد در کشور خواهیم بود، چرا که با این سقف قیمت و بودجه لحاظ شده، خودروهای باکیفیت امکان ورود به بازار ندارند.

با این وجود، رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن تاکید بر ممنوعیت واردات خودروهای خارجی غیراستاندارد، بازرسی فنی و سخت‌گیرانه خودروهای خارجی را تضمین کرده و هشدار داده که در مورد خودروهای غیراستاندارد، طبق قانون عمل خواهد کرد.

پیروی و اعمال استانداردهای خودروسازی در هر کشوری ابتدا به طور درون سازمانی و سپس به صورت کشوری انجام می‌شود. پیروی از استانداردهای خودروسازی در ایران نیز چندان سخت نیست و واردکننده و خودروساز ضمن عمل به قانون باید در جهت کسب رضایت مصرف‌کنندگان گام بردارند.

بنابراین بر اساس قانون، کیفیت خودروهای وارداتی در وهله اول زیر نظر سازمان ملی استاندارد مورد بازرسی قرار می‌گیرد و تنها در صورت تایید، اجازه ورود خودرو به بازار کشور صادر می‌شود.

بد نیست بدانید که در حال حاضر ۵ خودروی قدیمی و بی‌کیفیت از چرخه تولید کارخانه‌های متعلق به شرکت‌های مطرحی همچون ایران‌خودرو و سایپا خارج شده‌اند. این دو شرکت در تلاش هستند تا با ورود خودروهای اقتصادی، ایمن و باکیفیت، جایگزین‌های مناسبی را برای محصولات مردود و حذف‌شده خود انتخاب کنند.

البته ممنوعیت واردات خودروهای خارجی غیراستاندارد شامل حال تمام شرکت‌ها و گروه‌های خودروسازی می‌شود. در صورت عدم رعایت قانون، واردکننده موظف به معرفی خودروهای استاندارد و ایمن است و مشاهده هرگونه تناقض و اهمال، موجب برخورد قانونی از سمت سازمان ملی استاندارد خواهد شد.

 

کد خبر 202967

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید