جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
دوشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس:

دزدی چینی ها از برند فرش کاشان ایران

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس بابیان اینکه برخی کشورها صنایع دستی ایران را می برند و برای خودشان برندسازی می کنند گفت: در چین روستایی به نام «کاشان» ایجاد کرده اند که فرش کاشان را کپی و به جهان عرضه می کند، در حوزه چوب و ابریشم هم به بهانه «راه ابریشم» هم همین رویه را پیاده کرده اند.

به گزارش پیام خبر، محمد فرخ زاده، در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه صنایع دستی چرتکه که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن قدردانی از این کار ارزشمند گفت: 600 رشته صنایع دستی در جهان ثبت یونسکو شده است که از این تعداد بیش از 300 رشته صنایع دستی در ایران و بیش از 120 رشته آن در فارس وجود دارد.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ادامه داد: این نشان می دهد فارس، سهم خوبی را در حوزه صنایع دستی در کشور و جهان به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در جهان گردش مالی فروش صنایع دستی 600 میلیارد دلار بوده اما سهم فارس کمتر از 500 میلیون دلار است، تاکید کرد: تلاش مضاعفی در این رابطه باید شکل گیرد چرا که استان فارس هنرمندان زیادی را دارد که می توانند در عرصه صنایع دستی نقش موثری داشته باشند.
فرخ زاده با اشاره بر اینکه 213 هنرمند استان فارس نشان ملی هنری دارند و 19 هنرمند هم دارای مهر اصالت هستند، اضافه کرد: نزدیک به سه هزار و 500 نفر در کارگاه های مختلف صنایع دستی شاغل هستند و تعاونی صنایع دستی نزدیک به سه هزار نفر عضو دارد.
وی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه صنایع دستی در سبد خانوار در کشور نقش و جایگاهی ندارد، اظهار کرد: امروز آنقدری که برای خوراکی و فست فودها هزینه می شود برای صنایع دستی هزینه نمی شود، این نشان می دهد که عمق این کار کم است باید تلاش شود صنایع دستی به عنوان هنر دست و پیوند دهنده نسل ها و جلوگیری از گسست بین نسلی در خانه سهم پیدا کند.
فرخ زاده با اشاره به حمایت های خوبی که توسط دولت برای این حوزه در نظر گرفته شده است، گفت: از ماه گذشته شورای صنایع دستی و فرش به حوزه معاونت گردشگری و امور زیارت منتقل شد.
معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس افزود: صنایع دستی یکی از موضوعات مهم حوزه صادرات غیر نفتی و غیر تحریمی است که باید تلاش کنیم عدد صادرات صنایع دستی را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: صنایع دستی در فرهنگ، باور و اعتقادات ما ریشه دارد و در دنیا پیمان های متعددی پیرامون صنایع دستی ایجاد کرده اند که شیراز هم جز این پیمان بوده که به پیمان «ICCN»، میراث فرهنگی ناملموس مشهور است.
وی با اشاره به اینکه شیراز و آباده ثبت جهانی صنایع دستی هستند و فیروزآباد هم ثبت ملی شده است، اظهار کرد: برخی کشورها صنایع دستی ایران را می برند و برای خودشان برندسازی می کنند، در چین روستایی به نام کاشان ایجاد کرده اند که فرش کاشان را کپی و به جهان عرضه می کند، در حوزه چوب و ابریشم هم به بهانه «راه ابریشم» هم همین رویه را پیاده کرده اند.
فرخ زاده گفت: زعفران ایران هم به نام اسپانیا و سایر کشورها برندسازی شده است، باید تلاش شود تا ضمن برند سازی صنایع دستی ایران، مشکلات این چنینی به حداقل برسد.
وی افزود: صنایع دستی یک رشته موثر در جذب گردشگر است و طبق آمار هر گردشگر که وارد شهر شیراز می شود بیش از 17 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند.

 

کد خبر 203187

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید