پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۱۷
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رئیس سازمان فرهنگی شهرداری مشهد گفت:پنج هزار مورد خدمات مددکاری به آسیب‌ دیدگان اجتماعی و پنج هزار و ۴۰۰ نفر-شب نیز خدمات موقت به افراد بی‌خانمان در گرمخانه‌ها ارائه‌ شده است.

به گزارش پیام خبر، «حسین باغ گلی» امروز یکشنبه (۱۵ آبان) در تشریح اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی، بیان کرد: یکی از رویکردهای ما این است که در حوزه‌هایی مانند جمع‌آوری پسماند و خدمات ایمنی برای شهروندان فرهنگ‌سازی کرده و در راستای توسعه اخلاق اجتماعی گام برداریم.

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه سیاست شورای ششم کاهش تصدی‌گری مدیریت شهری و توسعه نقش‌آفرینی مساجد و تشکل‌های مذهبی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است، اظهار کرد: بر همین اساس این موضوع مورد توجه ما قرار دارد. در کنار این موضوع خانواده محوری، توجه به حاشیه شهر و اقدامات در راستای جهان شهر بودن مشهد نیز از دیگر سیاست‌های ما در دوره ششم مدیریت شهری است.

باغ گلی بانوان، نوجوانان و توان‌یابان به‌عنوان سه مخاطب خاص این دوره اشاره و خاطرنشان کرد: بر همین اساس تاکنون 316 عنوان کلاس مهارتی با ۳۱ هزار و ۵۰۰ مخاطب در فرهنگسراها برگزار و باشگاه‌های مختلفی تحت عنوان "بام" (باشگاه اجتماعی مخاطب محور) تشکیل‌ شده است .

وی ادامه داد: در راستای کمک به برگزاری مناسبت‌ها و برنامه‌های فرهنگی از دی‌ماه سال گذشته تا مهرماه امسال نیز ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان محصولات فرهنگی به بیش از هزار و ۶۰۰ مسجد و تشکل اهدا شده است. در کنار این اقدامات دو رویداد بین‌المللی ماه امت و حکیم توس نیز دراین مدت برگزار شده است که با استقبال خوب مردم همراه بود.


معاون شهردار به اجرای بیش از هفت هزار و ۸۰۰ نمایش و سرود خیابانی در مناسبت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: همچنین در حوزه تولیدات فرهنگی نیز ۷ عنوان کتاب چاپ، حدود ۸۵۰ نمایش خیابانی و صحنه‌ای اجرا و حدود هفت هزار سرود به‌صورت میدانی برگزار شده است.


وی در خصوص المان‌های استقبال از بهار نیز اظهار کرد: نوروز امسال ۱۲۷ مورد المان هنری داشتیم اما نکته قابل‌توجه این بود که برای اولین بار یادمان‌ها و پاویون‌های تعاملی تولید و در نقاط مختلف شهر نصب شد، در کنار این المان‌ها بیش از ۹۰ هزارمترمربع دیوارنگاری شهری نیز اجرا شده است .


باغ گلی به اقدامات فرهنگی انجام‌شده در حوزه حمایت از نابینایان نیز اشاره کرد و گفت: با تاکیدات شهردار از تولید قرآن، ادعیه و اشعار فارسی به خط بریل برای استفاده نابینایان حمایت‌ شده است و در همین راستا تاکنون بیش از هزار جلد قران به خط بریل چاپ و کتاب بوستان سعدی و کتاب زیارت امین‌الله نیز که آن‌ها نیز به خط بریل هستند رونمایی شده‌اند همچنین تجهیز ۸۴ مرکز اسکان موقت در نوروز و دهه پایانی ماه صفر و ۹هزار مورد حمایت از مساجد، هیئات، تشکل‌ها و گروه‌های مردمی از دیگر خدمات اجتماعی ارائه‌ شده در این دوره است.

وی در خصوص اقدامات شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: در مجموع شهرداری مشهد در زمینهٔ نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر، کودکان کار و متکدیان دستگاه متولی نیست و تنها باید به دستگاه‌های مسئول کمک کند، در این راستا بیش از ۱۳ میلیارد تومان جهت جمع‌آوری و ساماندهی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ متکدی، معتاد متجاهر و کودک کار به سازمان‌ها و نهادهای دولتی کمک شده است، همچنین پنج هزار مورد خدمات مددکاری به آسیب‌دیدگان اجتماعی و پنج هزار و ۴۰۰ نفر-شب نیز خدمات موقت به افراد بی‌خانمان در گرمخانه‌ها ارائه‌ شده است.


معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: معتقدیم در حوزه معتادان متجاهر با یک سیکل معیوب روبه‌رو هستیم که به دنبال آن هستیم این سیکل شکسته شود بر همین اساس اکنون در خانه سبز در حال اجرای الگویی جدید هستیم اما باید قبول کنیم که پروسه توانمندسازی و بهبود معتادان متجاهر بسیار پیچیده است. در مجموع در حوزه جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر شهرداری مسئولیتی ندارد و تنها در حوزه توانمندسازی کمک‌ کننده است اما با توجه به شرایط اکنون مجبور هستیم در حوزه نگهداری نیز کمک کنیم.

وی به بهبود و توانمندسازی 83 معتاد زن در خانه سبز اشاره و اظهار کرد: این تعداد زن که مصرف متادون داشتند با اقدامات فرهنگی و حمایتی بهبودیافته و توانمند شده‌اند.

باغ گلی معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ضمن اشاره به انتقادات در خصوص اقدامات شهرداری در خصوص معتادان متجاهر و کودکان کار، خاطرنشان کرد: اگر قرار است صفر تا صد موضوعات مرتبط با معتادان متجاهر، متکدیان و کودکان کار با شهرداری باشد پس سایر دستگاه‌ها که در این زمینه بودجه و وظیفه دارند مسئولیتشان چه می‌شود؟ آیا اگر دیگران کار خود را که برای آن بودجه ملی می‌گیرند انجام ندهند شهرداری باید وارد شود و کارهای زمین‌مانده را انجام دهد؟

وی افزود: قانون تکلیف دستگاه‌ها را در حوزه معتادان متجاهر و کودکان کار روشن کرده است و شهرداری ده قدم بیشتر از وظایف قانونی خود دراین حوزه قدم برداشته است.

معاون شهردار به مطالبات مردمی در خصوص منازل و واحدهای مسکونی فاقد پلاک اشاره و اظهار کرد: برای پاسخ به این مطالبه به‌حق از ابتدای سال تاکنون 73 هزار و 910 واحد فاقد پلاک گذاری شده‌اند که این تعداد تا پایان سال به 100 هزار پلاک افزایش پیدا خواهد کرد و طی سه سال آینده 240 هزار واحد دیگر نیز پلاک‌گذاری خواهند شد.


وی همچنین به فعالیت اداره نام‌گذاری این سازمان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون 28جلسه کمیته نام‌گذاری برگزار و منتج به 42 مصوبه شده است که از این تعداد 29 مصوبه در خصوص نام‌گذاری معابر به نام شهدای گران‌قدر بوده است که در همین راستا ۱۴۶معبر به نام شهدای گران‌قدر در دوره ششم مدیریت شهری نام‌گذاری و پنج هزارو 370 تابلو به نام این شهدا در معابر نصب‌شده است.


باغ‌گلی در خصوص تعیین تکلیف معابر هم نام که برای آدرس‌دهی مشکل ایجاد می‌کنند نیز گفت: یکی از مشکلات حوزه نام‌گذاری معابر هم نام یا نام‌های نزدیک به هم مانند تقویه و نقویه هستند که مردم را در آدرس دادن یا پیدا کردن آدرس به‌ویژه برای دستگاه‌های امدادرسان دچار مشکل می‌کنند لذا برای رفع این مشکل طرحی را پیش‌بینی کرده‌ایم که برای اجرایی کردن آن، اکنون در حال جمع‌آوری و برداشت اطلاعات از معابر هستیم و امیدواریم این برداشت اطلاعات تا پایان سال انجام شود.


وی در خصوص کمک به مساجد نیز گفت: بودجه کمک به مساجد دو بخش است که مدیریت یک بخش آن‌که 25 میلیارد تومان است با سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری است که طبق مکانیزمی مشخص به مساجد کمک می‌شود که برای استفاده از این کمک‌ها تاکنون 224 مسجد درخواست داده‌اند، بخش دیگر نیز مختص مساجد حاشیه شهر و در چهارچوب پروژه‌های زودبازده است که توزیع آن در اختیار سازمان فرهنگی و اجتماعی نیست.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه ضمن اشاره به مطالبه مطرح‌شده در خصوص ساخت المان دائمی برای ورودی شهر مشهد اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی شهردار نیز المان دائمی برای ورودی شهر است که مطالعات آن در حال انجام است.


باغ‌گلی همچنین در ادامه در خصوص وضعیت پروژه تئاتر شهر نیز گفت: این پروژه در حوزه فنی و عمران در حال پیگیری است که طبق اطلاعی که دارم حدود 100 میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظرگرفته شده است.

 

کد خبر 203458

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید