پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
جمعه, ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۵۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دلشادی گفت:جمعیت با کیفیت عامل قدرت جامعه و کشور است و قدرت ملی به عنوان برآیند توانایی‌های مادی و معنوی یک جامعه است.

به گزارش پیام خبر از اراک، سینا دلشادی در جلسه توجیهی تبیین جمعیتی که ویژه بانوان شاغل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد، گفت: پنجره جمعیتی یعنی دوره زمانی از تحولات جمعیتی یک کشور است که در آن نسبت جمعیت بلقوه فعال، از نظر اقتصادی یعنی جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله به حداکثر میزان خود می رسد و نوعی ساختار مطلوب برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: با توجه به تغییر رویکرد جمعیتی در کشور امروزه با فرصت طلایی پنجره جمعیتی مواجهیم این پنجره بهترین فرصت برای بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور است که با اتخاذ سیاست‌ها راهبردها و راهکارهای مناسب افزایش جمعیت، تهدید و بحران کاهش شدید باروری و خاکستری شدن جمعیت را به فرصت تبدیل کنیم با افزایش جمعیت نظاره‌گر پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشیم.

وی با بیان اینکه جمعیت با کیفیت عامل قدرت جامعه و کشور است تصریح کرد: قدرت ملی به عنوان برآیند توانایی‌های مادی و معنوی یک جامعه است.

دلشادی خاطر نشان کرد: در خصوص مسئله جمعیت باید فرهنگ سازی شود و یک فکر صحیح و عمیق و منطقی در جامعه گسترانده شود این مسئله با بخشنامه و دستور و سفارش و تحمیل حل شدنی نیست.

وی گفت: باید عوامل و دلایل آسیب ها و پیامدهای مسئله به درستی شناسایی و تبیین شود، مثلاً بی فرزندی تک فرزندی بالا رفتن سن ازدواج.... باید افکار نخبگان در این خصوص اغنا شود تا شاهد نتیجه بخش بودن برنامه ها و سیاست های در حوزه جمعیت باشیم.

وی با اشاره به اینکه آینده هولناک پیری جمعیت که تعبیر مقام معظم رهبری است باید به طور جدی چاره جویی و اقدام و عمل صورت پذیرد افزود: دو راهکار جدی برای این موضوع فرهنگ سازی در فضای عمومی و نظام بهداشتی است برای حل ریشه‌ای مسئله یک کار تحولی در حوزه زن و مادر خانواده و حوزه سبک زندگی لازم است.

وی مهمترین و پروفایده ترین ثروت های کشور را جمعیت جوان دانست و افزود: در حال حاضر کشور ما یک کشور جوان است و این یک فرصت طلایی برای رشد و توسعه و پیشرفت هر جانبه کشور است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه برنامه تنظیم خانواده در دهه ۶۰ تا ۸۰ منجر به کاهش شدید باروری در ایران شد گفت: اگر تدبیری نشود با بحران و تهدید سالخوردگی جمعیت مواجه خواهیم شد.

دلشادی ادامه داد: از سال ۱۳۹۱ سیاست کاهش جمعیت و تنظیم خانواده تغییر یافت و به افزایش باروری و جمعیت تبدیل شد.

وی گفت: فرصت طلایی پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تا ۴ دهه ادامه خواهد یافت با توجه به تغییر رویکرد و گفتمان جدید جمعیت در کشور و وجود پنجره جمعیتی، این بهترین فرصت برای جامعه ماست که با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور و با اتخاذ سیاست‌ها راهبردها و راهکارهای مناسب افزایش جمعیت امید داشت که این تهدید و بحران کاهش شدید باروری و خاکستری شدن جمعیت به فرصت تبدیل شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: می بایست قدر این فرصت را بدانیم و از آن به درستی بهره بگیریم در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است.

وی از آثار پیامدهای پنجره جمعیتی به توسعه کیفی سرمایه انسانی، افزایش کمی عرضه نیروی کار، افزایش پس انداز ها و سرمایه گذاری ها، کاهش نسبتهای وابستگی و سنی، نوسانات سنی تولید و مصرف و افزایش باروری اشاره کرد.

وی سیاست های فرهنگی و اجتماعی افزایش جمعیت را تعالی خانواده به عنوان کانون رشد و تعالی انسان و سنگ بنای شکل گیری جامعه، افزایش جمعیت و ارتقای سطح بهداشت عمومی عنوان کرد.

 

کد خبر 203540

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید