پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
شنبه, ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۰۵
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در جلسه آخری که در شورای عالی استان فارس برگزار شد، چند پیشنهاد جایگزین مطرح شد و اراده‌ای وجود دارد که زمینی برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز تخصیص داده شود.

یه گزارش پیام خبر، حمیدرضا قانعی در نشست خبری به مناسبت اعلام برنامه‌های سی‌امین هفته کتاب در استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب این است که تسهیلات و خدماتی به مخاطبین و اهالی کتاب داده شود. اتفاقی که در نمایشگاه کتاب می‌افتاد هزینه به شدت بالایی داشت که انصافا می‌شود گفت رویداد جدی بود که همه فعالان حوزه کتاب کشور را گرد هم می‌آورد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان کرد: از جمله اتفاقاتی که در پی همه‌گیری کرونا افتاد، ایجاد سامانه‌های مجازی کتاب بود که سیاست‌گذاران را به این سمت‌وسو سوق داده که چون فروش کتاب به شکل مجازی موجب می‌شود کتاب آسان در اختیار مخاطب قرار گیرد لذا به صورت جدی آنرا دنبال کند. در فروش‌های فصلی کتاب هم حمایت از سوی دولت برای مخاطبین کتاب اتفاق افتاد. این فروش‌ها اکنون در سامانه v.ketab.ir تجمیع شده است و مبلغ خرید به 4 برابر افزایش یافته و مخاطبان می‌توانند کتاب مورد نظرشان را با 20 درصد تخفیف خرید آنلاین کنند.

 

به گفته دبیر هفته کتاب استان فارس، با تسهیلاتی که سیاست‌گذاران فرهنگی در نظر گرفته‌اند خوشبختانه رکود بازار کتاب شکسته شده و مخاطب می‌تواند آثار مورد نیاز خود را از کتابفروشی‎های مورد علاقه‌اش تهیه کند، در عین حال از کتابفروشی‌های سراسر کشور کتاب خریداری و بوسیله پُست دریافت کند.

 

قانعی، تصریح کرد: هزینه‌های ارسال کتاب بوسیله سامانه پُست‌کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود.

 

وی با این حال برگزاری نشست‌های جنبی و رویدادهای حاشیه نمایشگاه کتاب استانی را موجب سنگینی وظیفه برگزارکنندگان دانست و گفت: در طول سال باید این رویدادها برگزار شود تا رونقی در حوزه کتاب ایجاد شود.

 

با این حال برگزاری نمایشگاه کتاب حضوری در استان فارس بین 5 تا 10 میلیارد تومان هزینه دارد که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، با قرار گرفتن این بودجه در اختیار مردم برای خرید کتاب عاقلانه‌تر است بنابراین تجربه فروش مجازی مناسبترین راه حلی است که به کمک این حوزه می‌آید.

 

زیست‌بوم فرهنگی هنری فارس مناسب کتاب و کتابخوانی است

قانعی که به همراه روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این نشست خبری به تشریح برنامه های هفته کتاب،گفت: زیست‌بوم فرهنگی هنری فارس بستری مناسب برای خلق اتفاقات خوب بویژه کتاب و کتابخوانی بوده است. سرزمین فارس همیشه نویسندگان و ناشران خوبی داشته و خیلی اتفاقات خوب در کشور بواسطه جامعه تلاشگر فارس روی داده است.

 

دبیر هفته کتاب استان فارس با این حال خواستار هم‌افزایی در این حوزه شد و افزود: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تلاش کردیم با اهمیت قایل شدن برای این حوزه مجموعه تلاش‌ها در ترویج کتاب موجبات سلامت فکری جامعه را فراهم کند. قطعا جامعه‌ای که با کتاب عجین می‌شود با یقین تصمیم گیری می کند.

 

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست گفت: در راستای احترام به شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) مصوبه‌ای داشتیم که ۲ کتابخانه جدید در شیراز بنام «آرتین» و «آرشام» نام‌گذاری شود.

 

وی همچنین در حوزه زیرساختی به مناسبت هفته کتاب، اعلام کرد: در شهرستان لار روستای بالاده کتابخانه شهید جنگجو را همزمان با این هفته افتتاح می کنیم و دو دستگاه کتابخانه سیار برای شیراز و داراب خدمات خود را آغاز می‌کنند.

 

به گفته منوچهری، فاز دوم کتابخانه عظیمی گراش با ۵۷۰ مترمربع همزمان با هفته کتاب به بهره‌برداری می‌رسد و بخش کودک کتابخانه میانشهر فسا از دیگر اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته کتاب در فارس است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از افتتاح چهاردهمین پانسیون‌ مطالعاتی در شهر خرامه خبر داد و افزود: به مناسبت هفته کتاب، راه‌اندازی بخش ویژه اسباب بازی را در کازرون داریم.

 

وی همچنین برگزاری دو جشنواره نقد کتاب و یک جشنواره با عنوان «هایکوکتاب» را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در فارس برشمرد که ویژه عموم و کتابداران است.

 

منوچهری از برگزاری نشست کتابخوان «کتابدار مولف» خبر داد که به معرفی آثار مولفین کتابدار اختصاص دارد.

 

یکی دیگر از برنامه‌هایی که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از آن ناک برد، «محله بدون کتابخانه» است که در آن، کتابداران به محلات مختلف سر می‌زنند و با امکانات ساده به اجرای برنامه‌های کتابخوانی اقدام می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه در تمامی کتابخانه‌های عمومی فارس ۱۱۷۶ برنامه فرهنگی برگزار خواهد شد، افزود: ۲۱ محفل ادبی شعر و ۷۴ کارگاه کتابخوانی در طول هفته کتاب استان فارس برگزار می‌شود.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از عضوگیری رایگان در ۲۴ آبان جاری خبر داد و گفت: این عضویت کاملا رایگان است که حضوری و اینترنتی امکان پذیر شده و تا پایان آذر ماه قابل استفاده است.

 

منوچهری همچنین بخشودگی جرایم کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان فارس خبر داد که از شنبه 21 آبان تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

 

شهرداری شیراز در پرداخت نیم‌درصد تلاشی نکرده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در پاسخ به اینکه شهرداری شیراز در پرداخت نیم‌درصد سهم خود چه رویکردی داشته است، اعلام کرد: یکی دوسال اخیر شهرداری شیراز در پرداخت نیم‌درصد تلاشی نکرده است البته در جلسه‌ای که با اسدی شهردار شیراز داشتیم توافق کردیم که شروع به پرداخت شود.

 

وی با این حال تصریح کرد: کتابخانه‌ای که شهرداری شیراز می‌خواهد در بلوار جانبازان بسازد از بابت پرداخت نیم درصد نیست.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس مسیر واگذاری ساختمان شهروروستا در میدان امام حسین(ع) برای ایجاد کتابخانه مرکزی شیراز را که چندی پیش از سوی استاندار فارس وعده داده شد، تشریح کرد و گفت: این ساختمان در مالکیت بانک ملی است که مقرر شد جلساتی را با مسئولان این بانک داشته باشیم که توافقاتی انجام گیرد اما 2 بار این جلسات لغو شد.

 

وی تصریح کرد: باید این جلسات برگزار شود تا در صورتی که توافق انجام گرفت بانک ملی هم به حقوق خود دست پیدا کند. البته استاندار فارس موافقت اولیه واگذاری را گرفته است.

 

زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز اختصاص می‌یابد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در توضیح این روند، گفت: در جلسه آخری که در شورای عالی استان فارس برگزار شد، چند پیشنهاد جایگزین مطرح شد و اراده‌ای وجود دارد که زمینی به این منظور تخصیص داده شود.

 

غلامرضا خوش‌اقبال معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این نشست خبری شمه‌ای از برنامه‌های هفته کتاب ارایه کرد و گفت: برنامه‌های مناسبتی با موضوع کتاب و کتابخوانی از یک ماه پیش به مناسبت این رویداد آغاز کردیم که 2 برنامه داشتیم که ضبط برنامه تلویزیونی «حوالی کتاب» در خصوص جامعه نویسندگان و اهالی کتاب به پایان رسیده و در طول هفته کتاب از شبکه استانی سیمای فارس پخش خواهد شد.

 

وی دیگر برنامه با موضوع کتاب را «معاشرت با کتاب» عنوان کرد و افزود: از برنامه‌های زمان‌بندی شده بمناسبت این هفته ،طرح تهیه شناسانامه ادبی برای اهالی کتاب است که کلید زده شد.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برگزاری جشنواره تصویرگری کتاب و جشنواره کتاب کودک و نوجوان شیراز هم خبر داد و اعلام کرد: برای نخستین بار نشان ادبی به دو چهره داستان‌نویسی و شعر شیراز، عبدالعلی دست‌غیب و عبدالمجید زنگویی اهدا خواهد شد.

 

وی همچنین دیدارهای «صحبت یار» و بازدیدهای دوره‌ای به مناسبت هفته کتاب را مورد اشاره قرار داد که به یک پژوهشگر، نویسنده و ناشر اختصاص دارد و در این هفته اتفاق خواهد افتاد.

 

به گفته خوش‌اقبال، با حضور استاندار فارس دیدار با اهالی کتاب در استان خواهیم داشت و با حضور محمدهادی ایمانیه از برخی کتابفروشی‌های شیراز بازدید می‌شود.

 

رونمایی از 100 کتاب کودک و نوجوان

وی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی توسط انجمن‌های ادبی از دو هفته پیش در سراسر استان فارس با نگاه به شعر و شاعری آغاز شده است، عنوان کرد: رونمایی از حدود یکصد کتاب کودک و نوجوان با مشارکت انجمن ادبی چکاوک از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در استان فارس است.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اعلام کرد: نشست‌های تخصصی داریم که سلسله نشست کتاب و اجتماع از جمله آن‌هاست که در آن اثری معرفی و توسط اساتید با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در کتابفروشی پاتوق کتاب شیراز معرفی و بررسی خواهد شد.

 

خوش اقبال درباره هفته فرهنگی استان فارس در کشور تاجیکستان، گفت: کشور تاجیکستان به واسطه همزبانی ارتباط بیشتری با ایران دارد بنابر این ما هنرمندان درجه یک استان را همراه داشتیم. در حوزه کتاب 3 نشست ادبی داشتیم و بیش از ۱۱ کتاب شاعران تاجیک به زبان فارسی رونمایی کردیم.

 

در طول برپایی هفته فرهنگی ایران در دوشنبه یک نشست تخصصی علمی ادبی با حضور محمد مرادی استاد دانشگاه شیراز و غلامرضا خوش‌اقبال در این شهر برگزار شد.

 

کد خبر 203569

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید