پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
چهارشنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار همراه با تقدیر از کتابداران و فعالان برتر استان فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پیام خبر، به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جهموری اسلامی ایران، آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان فارس و تقدیر از کتابداران و مروجان کتابخوانی برتر، ظهر چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور معاون استاندار فارس در سالن همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، گفت: 30 سال است آبان برای کتابخوانی ماه مهمی است و بهار کتابخوانی است.

روح‌الله منوچهری، افزود: کتاب نقشی بی‌بدیل در توسعه دانایی و آگاهی دارد و جایگاه کتاب برای افزایش معلومات برای جامعه بر همگان آشکار است.

به گفته او، آن چیزی که به کتابخانه هویت می‌بخشد، کتابدار است. در اولین قانون علم کتابداری کتابدار تلاش می‌کند هر خواننده‌ای را به کتابش برساند. از سویی کتاب بدون شک یکی از مصادیق جهاد تبیین است. البته که در این میان یکی از بازوهای ما خیران هستند که همراه یار کتابداران بودند.

منوچهری با اشاره به اینکه در استان فارس کتابداران در بیش از 253 کتابخانه عمومی در شهرها و روستاها خدمات ارایه می‌کنند، عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی بعد از مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی است که به مردم خدمات آموزشی می‌دهند.

وی با تصریح اینکه همه اقشار مردم از هر قوم و نژاد و جنسیت و سنی جامعه هدف کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌روند، عنوان کرد: امروزه کتابخانه‌های عمومی صرفا یک مکان برای مطالعه کتاب و امانت گرفتن آن نیستند زیرا تا 40 نوع خدمت در این فضای فرهنگی ارایه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های همچنین گفت: آنچه نبایدغافل شد توجه به حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی است. اگر بخواهیم فرهنگ کتابخوانی را نهادیه کنیم باید آن را از کودکی در نظر بگیریم.

تداوم طرح پیک کتاب در استان فارس

منوچهری در ادامه، اعلام کرد: در سال گذشته این توفیق حاصل شد که طرح پیک کتاب را اجرا کنیم و علاقه‌مندان می‌توانند در محل خود کتاب تحویل بگیرند. خرسندیم که برای پژوهشگران و فعالان حوزه علمی میز مرجع در کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی شده و مقالات به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته 252 هزار نسخه کتاب به منابع کتابخانه‌های استان فارس افزوده شد که این جدای از منابع نشریات ماست. همچنین نهضت کتابخانه‌های سیار را در استان راه اندازی کردیم که این نهضت با کمک خیرین ادامه دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در پایان اعلام کرد: با این وجود دست یاری به سوی دغده مندان این حوزه دراز می کنیم تا بتوانیم در ترویج فرهنگ کتاب گام های بلندی برداریم.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس هم در این مراسم خواستار مشخص شدن وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز شد و گفت: شهر فرهنگی ما نیاز به کتابخانه‌های متعددی به شکل کتابخانه مرکزی دارد.

محمد فرخ‌زاده همچنین اقتصاد حوزه کتاب در استان فارس را مورد تاکید قرار داد و افزود: میزان مبادله اقتصادی در سال گذشته 6 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که پیش بینی‌ می‌شود این عدد در سال جاری به 8 هزار میلیارد تومان برسد.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه ایجاد شهرک کتاب و منسوجات در استان فارس نیاز است، تصریح کرد: هزاران شغل از بابت این شهرک و یک اقتصاد موثر از کنار کتاب می‌تواند راه‌اندازی شود.

اندیشکده‌ها و خانه‏ های خلاق مورد توجه قرار گیرد

وی با اشاره به اینکه اندیشکده‌ها و خانه‏ های خلاق و استارت‌آپ‌ها در فارس باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: امروز در دنیا نیاز به کتاب داشته باشید نگاه می‌کنند چه می‌خوانید، متناسب با جستجوی مخاطب کتاب می‌سازند. پس در این حوزه و ورود موثر به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جهت ایجاد خوراک مطلوب تلاش مضاعفی می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی پرداخت و افزود: فارس در طراز قابل قبول فضای کتابخانه‌ای قرار و نیاز به ارتقا نرم‌افزاری در این حوزه دارد.

فرخ‌زاده از ایجاد قطعه مفاخر فرهنگی و باغ‌مزار مشاهیر و مفاخر فارس خبر داد و گفت: پاسداشت نقش اساتید و زحمتکشان باید ماهانه برگزار شود.

6 نفر از کتابداران و فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی استان فارس روز گذشته در مراسم ملی گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به عنوان برترین‌های کتاب و کتابخوانی عمومی شناخته شدند و 7 مقام برتر را ازآن خود کردند که در این مراسم هم مورد تقدیر قرار گرفتند.

در طول و پایان این مراسم از خیران، کتابداران، برگزیدگان کشوری و کتابداران برگزیده استان فارس تجلیل شد.

 

کد خبر 203640

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید