جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۰۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رئیس حوزه هنری فارس گفت: در کلانشهرها به ازای هر ۳۰۰ نفر یک صندلی سینمایی داریم اما در شهر شیراز با لحاظ کردن بخش خصوصی به ازای هر ۷۵۰ نفر یک صندلی سینمایی داریم و سینماهای در اختیار حوزه هنری ما عمدتا فرسوده هستند.

وحید نمازی، با اشاره به تجمیع سینماهای شیراز در گفت و گو با پیام خبر، گفت: شیراز یک سری ظرفیت های سینمایی از قبل داشته و در شمار شهرهایی بوده که از نظر سرانه سینمایی جز شهرهای خاص کشور بوده اما به دلایلی که بخشی شامل فرسودگی سینماها و از کار افتادن بخشی از صندلی های سینمایی الان وضعیت خوبی در کشور ندارد.

رئیس حوزه هنری فارس افزود: در کلانشهرها به ازای هر ۳۰۰ نفر یک صندلی سینمایی داریم اما در شهر شیراز با لحاظ کردن بخش خصوصی به ازای هر ۷۵۰ نفر یک صندلی سینمایی داریم و سینماهای در اختیار حوزه هنری ما عمدتا فرسوده هستند.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تلاش شده بخشی از این سینماها بازسازی و یا تجدید بنا شوند و در فضای سینمایی، سینماهای تک سالنی پاسخگوی نیاز مردمی نخواهند بود و به مجموعه های چند سالنی داریم و سناریوی مفصلی در حوزه احداث، بازسازی و راه اندازی سینماها در یک سال گذشته شکل گرفته و سینما «پرسیا» و سینما «پیام» در بلوار «زند» در حال تجمیع با یکدیگر هستند و هشت سالن خواهند بود و بخش بازسازی اکنون آغاز شده است.

نمازی تاکید کرد: در حال حاضر عمده کاری که باقیمانده بخش صدور مجوزهای شهرداری است که حدود یک سال است پیگیر مجوز و تجدید بنای این ۲ سینما هستیم و هنوز تمام نشده و با وجود نقشه ها و اخذ تاییدیه ها و برگزاری جلسات متعدد با شهرداری منطقه یک، شهردار سابق شیراز و رئیس کمیسیون فرهنگی و ... تاکید استاندار فارس، هنوز مجوز لازم صادر نشده است اما به محض صدور مجوز، بازسازی ظرف ۶ ماه و تجدید بنا طی ۲ سال به انجام خواهد رسید تا هشت سالن به شیراز افزوده شود.

وی با اشاره به مجموعه سینما سعدی هم بیان کرد: راه اندازی پردیس سینمایی از برنامه های مورد نظر است و در سایر نقاط شهر هم طرح راه اندازی سینما محله در ۱۰ نقطه تفاهم نامه اولیه انجام شده و با همکاری حوزه هنری و سازمان فرهنگی اجتماعی انجام خواهد شد و برای ۲ مورد طرح ها ریخته شده و منتظر انعقاد قرارداد هستیم که به نگاه ویژه شهرداری نیاز دارد.

نمازی افزود: سینما محله برای اولین بار در کشور و با هدف عدالت محوری در شیراز اجرا می شود و با توجه به وسعت شیراز به فضای عادلانه تر سینمایی نیاز داریم و با سازمان فرهنگی اجتماعی تفاهم انجام شده و به محض انعقاد قرارداد، فرهنگسراها تجهیز و راه اندازی می شود.

وی تصریح کرد: شیراز یک شهر فرهنگی است اما خیلی در زمینه زیرساخت های فرهنگی ورود نکرده ایم و حتما باید یک اراده در این خصوص ایجاد شود و ما در حوزه هنری در این زمینه طبق تکلیف خود ورود کرده ایم و نقشه و سناریو و تامین اعتبار در خصوص سینماها را انجام داده ایم و در «کازرون» و «نی ریز» هم اقدامات لازم را انجام داده ایم و برای شهرستان های بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت رسما اعلام کرده ایم مشروط به ایجاد مشوق های لازم و زیرساختی، حوزه هنری ورود خواهد کرد اما به اراده مدیران شهری و صدور مجوزات شهری نیاز دارد.

نمازی گفت: شهر همانطور که به زیرساخت های عمرانی و فضای سبز و ... نیاز دارد به فضای فرهنگی مانند سینما هم نیاز دارد و تصمیمات مدیران شهری هر چه سریع تر اعمال شود در اجرا شاهد سرعت بخشی خواهیم بود.

وی ادامه داد: تهاتر هم در بخش هایی از مراکز تجاری برای ایجاد پردیس سینمایی خواهیم داشت و در سینما سعدی بین ۱۰ تا ۱۱ سالن احداث خواهد شد و سینما روباز سینما «سعدی» هم تملک شده است.

نمازی تاکید کرد: در حوزه تصویر سینما سعدی و سینما شیراز تغییرات خوبی انجام شده و در صندلی های این ۲ سینما هم بازسازی نسبی صورت گرفته و سینما «سعدی»، «شیراز» و «ایران» صوت هایشان تقویت شده و سالن ها کیفیت بخشی شده اند و کیفیت تصویر این سینماها بیش از ۸۰ درصد است.

 

کد خبر 203765

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید