سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قیمت خودرو طی روزهای اخیر افزایش یافته و ظاهرا حالا وارد کانال نزولی شده است. آیا روند افزایش قیمت خودروهای صفر به اتمام رسیده و متوقف شده است؟

به گزارش پیام خبر، قیمت خودرو در بازار داخلی ایران متاثر از عوامل گوناگونی مدام تغییر می‌کند و یکی از مهم‌ترین آنها قیمت دلار و نوسانات آن است. متاسفانه مادامی که نرخ ارز در اقتصاد کشورمان متزلزل و بی‌ثبات باشد، قیمت خودرو نیز به پیروی از آن تغییر خواهد کرد. طی ماه‌های اخیر و بعد از یک دوره رکود چند ماهه در بازار خودرو، بالاخره چندی پیش قیمت‌ها مجدداً سر به فلک کشید.

با افزایش نرخ محصولات خودروسازان داخلی، این اندیشه برجسته شد که پس از چنین رشد قیمتی باید یک جایی ترمز افزایش نرخ ماشین کشیده شود و همه چیز روند معکوس و نزولی به خود بگیرد. خوشبختانه دو سه روزی است که این اتفاق افتاده و قیمت‌ها در سراشیبی قرار گرفته‌اند.

طی سال‌های اخیر رویه قیمت خودرو تقریباً یکسان بوده است. همواره برای ماه‌ها قیمت خودرو افزایشی بوده و سپس بعد از کمی استراحت و افت، در محدوده قیمتی مشخصی همه چیز به ثبات رسیده، اما این که بگوییم نرخ‌ها پایین آمده و خودرو ارزان شده، سخنی کذب است.

روند افزایش قیمت خودروهای صفر

هم‌اکنون پروسه افزایش قیمت همچون سال‌های قبل پیش رفت و بعد از این که چند روزی افسار قیمت‌ها از دست خارج شد، بازار با شوک ناشی از گران شدن مواجه شد و سپس روند نزولی آغاز شد. در بازار روزهای قبل برخی خودروها بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان ارزان شدند و به نظر می‌رسد این کانال نزولی طی روزهای آتی ادامه داشته باشد.

طی دو روز گذشته اغلب محصولات آبی‌پوشان جاده مخصوص وارد کانال نزولی قیمت شده‌اند و این کاهش قیمت چیزی بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان برآورد شده است. برای مثال دنا پلاس اتوماتیک رنگ سفید تا دیروز با قیمت 598 میلیون تومان خرید و فروش می‌شده که هم‌اکنون قیمت این سدان به 597.5 میلیون رسیده است.

پژو پارس سفارشی ای ال ایکس هم که روزهای گذشته 399 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، هم‌اکنون با یک میلیون و 500 هزار تومان کاهش، با قیمت 397 میلیون و 500 هزار تومان مبادله شده است. پژو 207 نیز تنها 500 هزار تومان کاهش قیمت داشته و با ارزش 523 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رسیده است. بیشترین کاهش قیمت از آن خودروی محبوب ایران خودرو، تارا بوده است که در یک روز حدود 7 میلیون تومان ارزان شده است.

وضعیت قیمتی خودروهای سایپا نیز همچون ایران خودرو بوده و برخی محصولات کاهش قیمت را تجربه کرده و برخی به ثبات رسیده‌اند. برای مثال می‌توان به خودروی پراید وانت یا همان پراید 151 اشاره کرد که همچون دیروز با نرخ ثابت 198 میلیون تومان خرید و فروش شده است.

دیگر خودرویی که با ثبات مانده، تیبا است که هم‌اکنون 224 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با این حال خودروهای دیگر نارنجی پوشان همچون ساینا با کاهش دو میلیون تومانی قیمت مواجه شده و 235 میلیون تومان به فروش رسیده است. ساینا معمولی هم تنها 1.5 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

همان‌طور که گفتیم، وضعیت کنونی بازار خودرو و روند نزولی قیمت‌ها طی روزهای آینده به همین صورت کاهش خواهد یافت و بعد از آن به ثبات خواهند رسید. انتظار می‌رود پس از به ثبات رسیدن قیمت‌ها، این سکون تا چندین هفته استمرار یابد.

 

کد خبر 204018

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید