سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۱۵:۴۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دفتر امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در فارس، پذیرای نخستین نشست شورای هیأت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شعبه استان فارس شد.

به گزارش پیام خبر، این انجمن که از سال 1301، کار خود را آغاز کرده بود، سال 1373، آیین‌نامه راه‌اندازی شعب استانی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساند. استان فارس در گذر این سال‌ها، هرچند گاه پاسداشت مفاخر فرهنگی را برگزار کرد یا گام‌هایی برای راه‌اندازی آن برداشته بود، تا کنون از داشتن چنین انجمنی محروم بوده است.

حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس وجود و فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را از نیازهای امروز جامعه دانست و با اشاره به نقش‌آفرینی کم‌رنگ این انجمن در سال‌های گذشته، گفت: باید تلاش کنیم مفاخر فرهنگی استان بیش از پیش به جامعه شناسانده شوند تا پیوند هویتی نسل جدید با گذشته خویش استوارتر شود.

قانعی افزود: پاسداشت مفاخر حوزه فرهنگ در استان فارس، که سرشار از سرمایه‌های ارزشمند انسانی است، این روزها بیش از پیش خود را نشان می‌دهد؛ از این رو راه‌اندازی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گامی کارا در این راستا خواهد بود.

دبیر هیات امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شعبه فارس ادامه داد: این انجمن در راستای شناسایی و بزرگداشت دانشمندان، اندیشمندان و بزرگان فرهنگ و تمدّن اسلامی و ایرانی و زنده نگاه داشتن و انتشار آثار ارزنده آنان و همچنین شناسایی آثار فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و جایگاه و سهم ایرانیان در بالندگی و پیشرفت آن راه‌اندازی شده است.

گفتنی است اعضای هیات امنای شعب انجمن در مراکز استان‌ها گروهی 7 نفره از نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مرکز استان، نماینده مجمع نمایندگان، استاندار در جایگاه رئیس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در جایگاه دبیر و سه تن از چهره‌های علمی و فرهنگی استان هستند که پس از تایید هیات مدیره مرکز، برای دو سال به عنوان اعضای ثابت آن تعیین می‌شوند. این انجمن، مفاخر علمی و فرهنگی را در 7 رشته علوم انسانی (هریک از گروه‌های زیرشاخۀ مباحث حکمت، حقوق، سیاست، تاریخ، فلسفه، آموزش، ارتباطات، جغرافیا و…)، ادبیات (هر یک از حوزه‌های ادبی شامل: «شعر»، «داستان» و «تخصص‌های زبانی و ادبی، از جمله: نویسندگی، ویرایش، آموزش زبان فارسی، ترجمه، زبان‌شناسی و پژوهش زبانی ‌و ادبی»)، هنر (هر یک از شاخه‌های هنری در ‌گروه‌های هشت‌گانه: «هنرهای نمایشی»، «هنرهای تجسمی»، «هنرهای‌ سینمایی»، «موسیقی»، «هنرهای سنتی»، «صنایع دستی»، «معماری و شهرسازی» و «هنرهای چندرسانه‌ای»)، علوم اجتماعی و روان‌شناسی (هر یک از گروه‌های زیرشاخۀ علوم اجتماعی، تربیتی، رفتاری، تجارت، اقتصاد و…)، ایران‌پژوهی و ایران‌شناسی (ایران‌شناسان غیر ایرانی که به فرهنگ، هنر و تمدن ایران و نفوذ و گسترش آن در جهان خدمت نموده‌اند)، علوم پزشکی و سلامت (هریک از گروه‌های زیرشاخۀ علوم پزشکی، دامپزشکی، بهداشت، زیست‌شناسی، ژنتیک و…) و علوم فنی، ریاضی و فیزیک (هریک از گروه‌های زیرشاخۀ فیزیک، علوم هسته‌ای، ریاضی، شیمی، زمین‌شناسی، ستاره‌شناسی و…) شناسایی و هر 6 ماه، تلاش‌های آنان را پاس خواهد داشت.

 

کد خبر 204073

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید