چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. ورزشی
پنج شنبه, ۰۸ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۵۷
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پله، اسطوره فوتبال دنیا و برزیل، در سن 82 سالگی در شهر سائو پائولو درگذشت.

به گزارش پیام خبر، به نقل از ورزش سه، پله از مدت‌ها قبل در حال مبارزه با بیماری سرطان بود و در چند ماه اخیر بارها برای درمان این بیماری راهی بیمارستان شده بود.

چند هفته قبل و در جریان برگزاری جام جهانی 2022 قطر بود که حال او رو به وخامت گذاشت و به بیمارستان آلبرت انیشتین شهر سائو پاولو منتقل شد و امشب از دنیا رفت.

ادسون ارانتس دوناسیمنتو مروارید سیاه فوتبال جهان که ملقب به پله است در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در میناس گرایس به دنیا آمد و از سن ۹ سالگی رو به رشته پر طرفدار فوتبال آورد.
پله در سن ۱۷ سالگی فاتح جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد شد و این موفقیت را چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۶۳ نیز تکرار کرد. 
اعجوبه برزیلی دنیای فوتبال برای سومین بار در جام جهانی ۱۹۷۰ هم طعم قهرمانی را با تیم ملی کشورش چشید تا ابن گونه محبوب شود و در میان علاقمندان به این رشته پرطرفدار محبوب و اسطوره شود.
پله برزیلی از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴ برای باشگاه سانتوس به میدان رفت و در مجموع ۱۱۱۴ بازی برای این باشگاه، به رکورد جاودانه ۱۰۹۰ گل دست یافت و لقب سلطان فوتبال را نیز از آن خود کرد. 
پرولا نگرا در سال ۲۰۰۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان بازیکن برتر جهان انتخاب شد و همچنین یکی از دو برندهٔ مشترک بازیکن قرن فیفا بود. مجله فرانس فوتبال در سال ۱۹۹۹ در رای‌گیری از برندگان توپ طلا تا آن سال، پله را با ۱۷رای به عنوان برترین بازیکن قرن ۲۰ فوتبال انتخاب کرد. پله از طرف کمیته بین الملی المپیک نیز برترین ورزشکار قرن ۲۰ هم شناخته شده است.
حالا با درگذشت پله او نیز به دیگر اسطوره فوتبال جهان، دیه گو مارادونا پیوست تا جهان فوتبال خالی از اسطوره های جاودانه دنیای فوتبال شود.

 

کد خبر 204521

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید