پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۱۲
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آئین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور برگزار شد و در جریان این رویداد هنری، نمایش‌های منتخب برای جشنواره کشوری معرفی و از برگزیدگان نیز تکریم به عمل آمد.

به گزارش پیام خبر، محمود سالاری معاون هنری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که یکشنبه شب در تالار حافظ شیراز برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی اگر دلها را به هم نزدیک نکند، قطعا آورده هنری قابل اعتنایی نخواهد داشت؛ وقتی آورده‌های هنری ارزشمند است که قلب‌ها را به هم نزدیک کند.

معاون هنری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدواریم استان‌ها در کنار هنرمندان به آرمان شهر تمدن اسلامی برسند.

سالاری با بیان اینکه چهار اثر به جشنواره تئاتر فجر خواهند رسید، ابراز کرد: امیدوارم این تلاش و کوشش و همدلی تداوم داشته باشد و بتوانیم چراغ جشنواره‌های تیئاتر منطقه ای را روشن نگه داریم و این جشنواره‌ها همواره پررنق باشند.

وی عنوان کرد: موفق شدیم قطار جشنواره فجر را در چهار منطقه به حرکت در آوریم.

این برنامه‌های مشترک به انسجام ملی کمک می‌کند

اسماعیل محبی‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: ویژگی ایرانی‌ها این است که همه با هر نوع لباس، زبان و فرهنگ خود را در جغرافیای ایران می‌بینیم و البته این همگرایی‌ها، همراهی‌های و برنامه‌های مشترک بیش از پیش به انسجام ملی و غنای فرهنگی و تکامل فرهنگ‌ها کمک می‌کند؛ امیدواریم بتوانیم در آینده میزبان خوب و شایسته‌ای برای هنرمندان در این عرصه باشیم.

معاون استاندار فارس ضمن تشکر از شهرداری و شورای شهر برای برگزاری این رویداد گفت: از شهردار انتظار داریم که نویدی را برای توسعه اماکن فرهنگی و هنری در شهر شیراز را به اهالی هنر بدهند و برای توسعه اماکن فرهنگی آستین همت بالا بزنند.

محبی‌پور بیان کرد: از آنجا که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برنامه‌هایی برای توسعه اماکن و تجهیزات فرهنگی و هنری دارند استاندار فارس قول داده‌اند هر چقدر که وزارتخانه بودجه بگذارد استانداری هم برابر با آن بودجه خواهد گذاشت.

معاون استاندار فارس گفت: استان فارس مردمی علاقمند به فکر و فرهنگ دارد و بدون شک هرچه در این استان سرمایه گذاری شود بازتاب آن را در سطح ملی خواهیم دید.

وی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه چهار به میزبانی استان فارس گفت: هنرهای نمایشی سبک و بخشی از شیوه زندگی ما را به نمایش می‌گذارد. این هنر نگاهی نقادانه، توصیفی و اصلاح‌گرایانه به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری دارد.

معاون استاندار فارس ادامه داد: برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای می‌تواند رفتارهای مثبت زیادی را در جامعه تسری دهد. البته قطعا بسیاری از رفتارهای ناپسندی که با مسائل شهروندی و اجتماعی در ارتباط هستند نیز با برگزاری این رویدادهای هنری قابلیت اصلاح رویه خواهند داشت. محبی‌پور با تاکید بر اینکه فرهنگ، بدون تبادل، خام باقی می‌ماند و چه بسا در مسیر ارتقای خود با شکست مواجه می‌شود، توضیح داد: ما در تاریخ با نابودی بسیاری از فرهنگ‌ ها مواجه بوده ایم. بخشی از فرهنگ‌ها به دلیل عدم تبادل با محیط پیرامون خود به تدریج حذف شده‌ و به محاق رفته‌اند. به عنوان مثال زبان‌های بومی که ما در سراسر کشور و استان فارس داشتیم و متاسفانه در حال حاضر از بین رفته است.
وی ادامه داد: مبادلات فرهنگی می‌تواند باعث ارتقای فرهنگ شود و داشته‌های فرهنگی را افزایش دهد؛ ضمن اینکه در یک جغرافیای یکپارچه مثل ایران، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف عمق ارتباط فرهنگی، انسجام و وحدت ملی ما را افزایش می‌دهد.
معاون استاندار فارس با بیان اینکه شب گذشته به تماشای نمایش «ساختمان رُز» نشسته است ، گفت: «شب گذشته نمایش فاخر «ساختمان رُز» از استان کرمان را به تماشا نشستم که مضمون اجتماعی بسیار رفیعی داشت و نقش آسیب‌های اجتماعی در فرآیند زندگی افراد را به خوبی نشان داد. این اثر خود بر اهمیت و تاثیر برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری به ویژه جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور صحه می‌گذارد.

جشنواره‌ تئاتر فجر مناطق عاملِ تداوم فعالیت‌های هنری و رشد هنرهای نمایشی است حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد هنری گفت: گروه‌های نمایشی در طول سال اجراهای یکدیگر را در استان خود می‌بینند اما در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای فرصت خواهند داشت تا به تماشای آثار هنرمندان دیگر استان‌ها بنشینند و به نقد و بررسی نمایش های یکدیگر بپردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: دیدن کار استان‌های همجوار کمک می کند تا گروه‌های نمایشی سطح کارهای آن‌ها را بسنجند و فضا را برای تبادل فرهنگی آماده کنند.

قانعی افزود: یکی از مواردی که کمتر به آن پرداخته شده است و برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای به آن کمک می‌کند، همین تبادل فرهنگی است. استان‌های همجوار ظرفیت‌های تئاتری متنوع و متفاوتی دارند که اگر ظرفیت همدیگر را بشناسند، می‌توانند در آثار بعدی‌شان از کمک یکدیگر استفاده کنند. متون نمایشی و سایر امکانات نمایشی خود را با دیگر مناطق به اشتراک بگذارند و این موضوع فضا را برای رونق هنرهای نمایشی آماده می‌کند.

قانعی با اشاره به اینکه حضور نزدیک به ۳۰۰ هنرمند از ۸ استان کشور در شهر شیراز در رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این استان نیز تاثیرگذار است، گفت: ما برنامه‌های جنبی زیادی برای آشنایی بیشتر هنرمندان مهمان در استان شیراز تدارک دیده‌ایم و قطعا این موضوع در حوزه گردشگری بسیار کمک کننده است.

او با تاکید بر لزوم توسعه و بازسازی سالن‌های تئاتر در استان فارس افزود: هرچقدر که سالن‌های نمایشی مناسبی در شیراز وجود داشته باشد ولی نسبت به ظرفیت هنرهای نمایشی استان بسیار کم است و این سالن‌ها نیاز به توسعه، بازسازی، تجهیز و تعمیر دارد.
قانعی گفت: زمانی که قرار شد تا جشنواره تئاتر فجر منطقه ۴ در استان فارس برگزار شود؛ سعی کردیم تا ذهن مدیران استانی را نسبت به این ماجرا درگیر و همراه کنیم. خوشبختانه با همراهی این عزیزان اتفاق بزرگ فرهنگی و هنری در سطح شهر شیراز رخ داد. اتفاقی که بر اثر مراودات خوب با شهرداری، استانداری و نهادهای دیگر صورت گرفت چراکه قطعاً برگزاری چنین جشنواره‌ای تنها از عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برنمی‌آمد و نیازمند کمک و همراهی دیگر سازمان‌ها بود تا حداقل امکاناتی را برای میزبانی از هنرمندان عزیز سراسر نقاط کشور فراهم کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید بر رونق‌بخشی جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به تداوم فعالیت‌های هنری و رشد هنرهای نمایشی گفت: خیلی از هنرمندان فرصت تماشا و بهره‌برداری از آثار نمایشی دیگر استان‌ها برای‌شان مقدور نیست اما برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌کند و همکاری و تبادل ارتباطات و اطلاعات آن‌ها در نهایت باعث ارتقا و افزایش کیفی و کمی هنرهای نمایشی در سطح کشور خواهد شد.

هنر و زبان هنر از بنیادی‌ترین ضروریات زندگی در توسعه شهری است

محمد حسن اسدی شهردار شیراز نیز بیان کرد: امروز شاهد دستاورد یکسال تلاش و مشارکت همدلانه اهالی فرهنگ و هنر و شیفته گان اهالی نمایش که صحنه تئاتر دغدغه همیشگی آنهاست، هستیم. این در حالیست که با اهل هنر از هنر سخن گفتن کار دشواری است.

شهردار شیراز بیان کرد: میان هنرها، نمایش به دلیل مردمی بودن آن از محبوبیت بالایی برخوردار است چرا که از یکسو در پیوند با زندگی است و از سوی دیگر حامل پیام های روشن و اثرگذار برای بهتر بودن و بهتر زیستن است. اسدی یادآور شد: اعتقاد دارم که ماموریت هنر تنها بازآفرینی خط به خط نمایش نامه نیست بلکه در وجهی کمال یافته تر نوع آفرینی و تعریف شیوه نو از پیوند انسان در مواجه با زندگی و روزمرگی های زندگی است که می تواند به پویایی تفکر انسان ختم شود.
وی اظهار کرد: به عنوان متولیان امور توسعه شهری باور داریم که هنر و زبان هنر از بنیادی‌ترین ضروریات زندگی در توسعه شهری است.

اسدی با اعتقاد به اینکه ما به هنر تئاتر نیازمند هستیم، گفت: شهری که در آن رویدادهای هنری و فرهنگی و جشنواره های این چنینی فراوان باشد، زندگی متفاوت تری را تجربه خواهد کرد.

مهدی فقیه از پیشکسوتان حوزه تئاتر و سینما نیز خطاب به شهردار شیراز با اشاره به کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در شهر شیراز گفت: شهر شیراز با کمبود سالن‌های نمایشی مواجه است. این حالیست که فارس و شهر شیراز پتانسیل بسیار بالایی در این حوزه دارد و بایستی توجه ویژه‌ای به هنر تئاتر و هنرمندان فعال در این عرصه شود.

در ادامه این آیین حبیب بختیاری و فخری امامی دو پیشکسوت بازیگری در عرصه هنرهای نمایشی فارس تکریم شدند و در پایان نمایش‌های منتخب برای جشنواره کشوری معرفی و از برگزیدگان این جشنواره بر اساس رتبه های مورد اشاره ذیل تقدیر شد.

بروشور: حمید رضا زبیری برای نمایش استرالیا

بهترین نور: میثم زولفی گل برای نمایش آواز غمگینانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان

بهترین گریم: ابوالفضل بلغندر برای نمایش آواز غمگینانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان

شایسته تقدیر در بخش لباس: فاطمه نورا برای نمایش مردمان مرد

بهترین طراحی لباس: نازنین ملت دوست برای نمایش خوابهایم سراغ تو را می گیرد

شایسته تقدیر در بخش موسیقی: خانم آرمیتا زمانی و آقای علی مثقالی برای نمایش فنجان در طوفان چای

بهترین موسیقی: گروه موسیقی نمایش مردمان مرد

بهترین طراحی صحنه: آقای مرتضی مرتضوی راد برای نمایش فنجان در طوفان چای و آقای جهانشیر یاراحمدی برای نمایش گریه های باد و گات سینه

بازیگری مرد: شایسته تقدیر آقای امین پارسا برای نمایش گریه های باد و گات سینه / آقای مهرداد جانی

برای نمایش آوازهای غمگنانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان

امین پناهی برای نمایش خواب هایم سراغ تو را می گیرند

رتبه سوم به طور مشترک به آقایان محمد صادق مقدسیان برای نمایش فنجان در طوفان چای و مرتضی مودی برای نمایش گاومرد

رتبه دوم به طور مشترک به آقایان علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز و محمد امین امامی برای نمایش فنجان در طوفان چای

رتبه اول برای بازیگر برگزیده جهانشیر یاراحمدی برای نمایش گریه های باد و گات سینه

بازیگر زن: شایسته تقدیر خانم لاله شایان فر برای نمایش استرالیا

خانم رزیتا کروندی برای نمایش میشوسوزوکی

رتبه سوم بازیگری زن: به طور مشترک به خانم ها مینا علیپور دشتی برای نمایش گریه های باد و گات سینه

و خانم عاطفه پورات برای نمایش آوازهای غمگنانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان و خانم بهناز دوستی برای نمایش صنم

رتبه دوم بازیگری زن به طور مشترک به خانم ها ویدا موسوی و مائده وحید برای نمایش خوابهایم سراغ تو را می گیرند

رتبه برگزیده بازیگری به خانم آرزو جعفری برای نمایش ساختمان رز

شایسته تقدیر در بخش نویسندگی به آقای ارسلان محبی برای نمایش مردمان مرد

رتبه سوم نویسندگی به آقای احسان جانمی برای نمایش خوابهایم سراغ تو را می گیرند

رتبه دوم نویسندگی به مرتضی مرتضوی راد برای نمایش فنجان در طوفان چای

رتبه برگزیده نویسندگی به آقای علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز

شایسته تقدیر در بخش کارگردانی به آقای ارسلان محبی برای نمایش مردمان مرد

رتبه سوم در بخش کارگردانی به آقای مرتضی مرتضوی راد برای نمایش فنجان در طوفان چای

رتبه دوم به آقای احسان جانمی برای نمایش خوابهایم سراغ تو را می گیرد

رتبه برگزیده به آقای علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز

هیات داوران همچنین از بازیگران خردسال حاضر در جشنواره به نام های محمد امین صادقی زاده و اسرا قوام آبادی در نمایش ساختمان رز

مانلی فلاحت پیشه در نمایش مرگ با سوراخ اضافه تقدیر به عمل می آورد

آثار برگزیده : سه اثر به عنوان منتخب جشنواره سراسری فجر معرفی می گردد

ساختمان رز از کرمان

خوابهایم سراغ تو را میگیرند از اصفهان

فنجان در طوفان چای ازقم

و همچنین به دلیل توجه به موضوعات و مسائل زادبوم منطقه ایی و میراث فرهنگی نمایش مردمان مرد را به ستاد جشنواره معرفی می نماید

همچنین نمایش صنم را به دلیل توجه به شهدای سلامت و تلاش برای ارایه این موضوع در ساختار دراماتیک به مخاطب به ستاد برگزاری جشنواره فجر معرفی می شود.

هیات داوران با توجه به تلاش های مجدانه و هماهنگی و جوان بودن گروه به طور ویژه از گروه نمایشی بازماندگان با مرگ نفس می کشند از استان یزد شهرسان بافق تقدیر ویژه به عمل می آورد.

 

 

کد خبر 204901

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید