چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۵۶
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مدیران شهرداری شیراز در نشست مشترک با شورای شهر شیراز و رسانه ها به موضوع جهش عمرانی و افتتاح و کلنگ زنی ۱۱۲ پروژه به مناسبت دهه فجر پرداختند.

به گزارش پیام خبر،مهدی طاهری در نشست خبری مشترک شورا و شهرداری با رسانه‌ها با موضوع جهش عمرانی و افتتاح و کلنگ زنی ۱۱۲ پروژه به مناسبت دهه فجر عنوان کرد: خدمت جهادی به شهروندان شیراز بدون ایجاد طبقه بندی شهروندان ،مبارزه با فساد اعم از افرادی که اهل فساد هستند و یا ساختارهایی که ایجاد فساد می کند و سلامت ادارای و سوم توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در شهر شیراز به عنوان سه محور اصلی است که اعضای شورا در مصوبات و تصمیم های کمیسیون ها مدنظر دارند و از شهرداری انتظار دارند در این مسیر حرکت کند.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: برآیندی ما از تلاش های شهرداری شیراز در هر سه موضوع مناسب و قابل قبول است بویژه در ایامی که شاهد تلاش های شهردار و مجموعه شهرداری شیراز هستیم. 

طاهری در پاسخ به این پرسش که این ۱۱۲ پروژه چه تعداد جمعیت هدف را تحت پوشش قرار می دهد گفت: برای رسیدن شیراز مطلوب از نظر کیفی و براساس دیده گاههای شهروندان فاصله زیاد است چرا که برای پاسخگویی به این سوال باید تمام نیازها شهر براساس افق های پیش رو درنظر گرفته شود.

طاهری تاکید کرد: با دانش مهندسی که در شورا و شهرداری وجود دارد و همکاری سایر دستگاه ها این مسیر پیمودنی است. 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به اینکه بعنوان نماینده مردم چقدر از عملکرد شهرداری رضایت دارید، گفت: بعنوان یک شخصیت حقوقی و با توجه به منابع و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و رقم خوردن جهش عمرانی، عملکرد شهردار و شهرداری قابل قبول است و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب بسیار بیشتر ازقبل تلاش کنند.

در ادامه شهردار شیراز بیان کرد: ۱۱۲ پروژه بزرگ عمرانی با اعتباری بالغ بر ۱۳هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

محمد حسن اسدی با تصریح اینکه امسال به دلیل تعداد و تنوع پروژه‌ها برنامه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی شهرداری شیراز طی 2 ماه آینده در ۵ یا ۶ مرحله اجرایی می‌شود، ادامه داد: جشنواره پروژه‌های عمرانی در قالب جهش عمرانی کلانشهر شیراز از ابتدای دهه فجر تا نیمه شعبان ادامه خواهد داشت.

بنابه گفته مقام ارشد مدیریت شهری شیراز، طی فرآیند تعریف شده، از میان ۱۶۸ طرح، ۱۱۲ پروژه به ارزش ۱۳ هزار و‌۴۱۰ میلیارد تومان است. 

او با بیان اینکه پروژه‌های دهه فجر شهر شیراز در حوزه‌های عمرانی، خدماتی، گردشگری و رفاهی و حمل‌ونقل ریلی است، اظهار کرد: در حوزه حمل‌ونقل ریلی دو پروژه کلان خواهیم داشت که شروع عملیات اجرایی خط ۳ متروی شیراز به‌همراه کلنگ‌زنی ۳ ایستگاه به ارزش پنج‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ مترو شیراز به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان تقدیم به شهروندان سومین حرم اهل بیت(ع) خواهد شد. 

مرمت و بهسازی معابر سطح مناطق شهرداری شیراز با اعتبار ۱۸۱ میلیارد تومان و لوله‌گذاری آب‌های سطحی در مناطق شهر شیراز با ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان، پیاده‌روسازی در سطح مناطق با اعتبار ۲۱۱ میلیارد تومان و احداث نمازخانه و ساخت و بهسازی مساجد به ارزش ۴ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌هایی بود که شهردار شیراز به آن اشاره کرد.

او با اشاره به اهمیت پرداختن به ورزش و نشاط جامعه، تاکید کرد: 7 پروژه ورزشی شامل اجرای زمین چمن طبیعی در منطقه ۲، زمین فوتبال ساحلی باغ جنت، احداث ۲ سالن ورزشی و پیست موتورسواری بوستان مادر با اعتبار ۵۳ میلیارد تومان در زمره پروژه‌های دهه فجر امسال است.

اسدی در ادامه بیان داشت: پروژه احداث ایستگاه آتش‌نشانی در محله بنی‌هاشمی و بهره‌برداری از ایستگاه گویم و مرکز امداد و نجات شمال غرب شیراز به ارزش ۲۶ میلیارد تومان، احداث بوستان‌ها و باغ‌راه‌ها با اجرای ۱۱ پروژه به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان، در بخش بهسازی آسفالت و معابر در سطح مناطق شهر پروژه‌هایی با ارزش ۱۷ میلیارد تومان اجرایی می‌شود. 

شهردار شیراز با بیان اینکه در مجموع برای احداث بزرگراه‌های شهر شیراز، اعتبار ۵۷۵ میلیارد تومانی تخصیص یافته است، افزود: در خصوص احداث بولوارها ۹ پروژه مد نظر است که در مجموع ۲۹ میلیارد تومان اعتبار خواهد داشت.

او افزود: در احداث پارکینگ طبقاتی یک پروژه خواهیم داشت که احداث پارکینگ آیت‌ا... شهید دستغیب در مجاورت حرم حضرت شاهچراغ(ع) با ظرفیت هزار خودرو به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود.

اسدی، کلنگ‌زنی پروژه‌های ساختمانی با 7 پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۱۵ میلیارد تومان که تکمیل ساختمان فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس، احداث پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران منطقه ۲ و احداث ساختمان‌های مدیریت بحران مناطق ۶ و ۹ و فاز نخست ساختمان شهرداری مرکزی شیراز و تکمیل و اجرای ساختمان فرهنگی بوستان نماز و مجتمع تفریحی و گردشکری دراک از جمله آنهاست.

او بر ضرورت تقویت و توسعه فرهنگ شهروندی در شیراز تاکید کرد و بیان داشت: شیراز جایگاه ویژه‌ای دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

او همچنین بر ضرورت امیدآفرینی در مناطق مختلف و بخصوص مناطق کم‌برخوردار تاکید و خاطرنشان‌کرد: ایجاد ۱۰ کیلومتر خط ۲ مترو از شهرک میانرود تا میدان امام حسین(ع)، احداث دوربرگردان ها، دفع آب های سطحی، پروژه های ورزشی، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، بهره‌برداری از یک هزار واحد پارکینگ در سطح شهر و مناسب‌سازی ۴۰ خیابان برای توانخواهان و نابینایان با همین رویکرد ایجاد شده است.

اسدی با توضیح اینکه فعالیت های شهرداری هم طبیعتاً با کاستی‌ها و کمبودهایی مواجه است که نمی توان آنها را نادیده گرفت، بیان داشت: وضعیت پیشرفت برنامه ها و پروژه هایی که در دهه فجر کلنگ زنی می شوند را به صورت کوتاه مدت اطلاع رسانی کرد.

اسدی در خصوص پروژه های نیمه تمام شهر شیراز نیز گفت: در حدود هزار پروژه کوچک و بزرگ در شهر شیراز داریم که از 10 تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با 20 هزار میلیارد اعتبار ظرف یکی دو سال اینده می تواند به بهره برداری برسد.

در بخش دیگری از این نشست رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اشاره سرعت ، عدالت در خدمات و عملگرایی و مسله محوری سه رویکرد اصلی کمیسیون عمران شورا است تصریح کرد:احداث تقاطع دوربرگردان نیایش و بهره برداری پنج ماه زودتر از برنامه زمابندی یکی از پروژه ها است.

علی اکبر سلطانی با اشاره به اینکه مترو شهر شیراز یکی از راهبردهای اساسی در موضوع رفع ترافیک است عنوان کرد: مترو در خط دو با تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم انبیا بعنوان پیمانکار پروژه پنج ماه از برنامه زمابندی جلوتر است و در دهه فجر فاز یک این خط به بهره برداری می رسد این در حالی است که خط دو مترو در شهر اصفهان از دو مسیر در حال احداث تونل است.

سلطانی با اشاره به افتتاح 10 کیلومتر مسیر در فاز یک خط دو مترو گفت: این فاز معادل یک خط کامل در برخی از کلان شهرها است که با افتتاح این خط مطالبه گری ما در وزرات کشور برای تهیه واگن بیشتر می شود.

او با اشاره به اینکه در تعریف پروژه های سال 1402 از ظرفیت یاوران شورا استفاده جدی خواهد شد گفت: مشارکت مردم قعطا گام موثر و مفیدی در آبادانی شهر شیراز است 

سلطانی همچنین از کلنگ زنی حداقل 2 ایستگاه های خط 3 مترو همزمان با نیمه شعبان خبر داد و گفت: اجرایی تونل خط 3 به دلیل شریانی بودن تونل خط مترو در کاهش ترافیک محدوده مرکزی در دستور کار ویژه کمیسیون قرار دارد که با اجرای خط 3 و تکمیل خط دو مترو در سال آینده شاهد بهبود کیفیت در ارایه خدمات حمل و نقل مسافر خواهیم بود .

ریس کمیسیون عمران با بیان اینکه در بلوار رحمت با پنج پروژه شامل دو تقاطع و سه دور گردان غیر همسطح تمام گره ای ترافیکی بلوار رحمت را برطرف کنیم گفت: این پروژه ها مانند تقاطع دوبرگردان نیایش با برنامه زمابندی فشرده و در مدت زمان 24 ماهه مصوبه کمیسیون به سرانجام برسد

سلطانی همچنین از پایش مکانیزه و هوشمند آسفالت معابر شهر شیراز برای اولین بار خبر داد و گفت: باتوجه به هزینه بسیار بالای آسفالت در کلانشهرها، این پایش برای اولین بار در سطح شهر شیراز به شکل مکانیزه در خیابان اصلی و پس از آن در خیابان های فرعی اجرا می شود و دیگر شاهد روکش های مجدد و چند باره در برخی محلات و یا در مقابل معابر برخی منازل خاص نخواهیم بود و اجرای آسفالت با یک برنامه مدون در شهر شیراز انجام می شود.

علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و اقتصاد شورای شهر شیراز نیز در نشست خبری گفت: در سال دوم شورای شهر شیراز شاهد به ثمره نشستن تکالیف عمرانی سال قبل شورا هستیم بطوری که این پروژه ها در دهه فجر کلنگ زنی و یا افتتاح می شوند. 

او با بیان اینکه انتظار شورا از مجموعه شهرداری به ثمره نشستن 100درصد پروژه ها است افزود: بودجه شهرداری شیراز در دو بخش درآمدی و هزینه ای تقسیم شده است و شهرداری در جهش عمرانی با اعتبار ۱۳هزار 500میلیارد تومانی قاعدتا باید نگاه درآمدی به آن داشته باشد.

اسکندری درباره اینکه تکالیف سرمایه گذاری شهرداری معادل میزان بودجه 15 هزار میلیارد تومانی شهرداری است است اظهار امیدواری کرد تا پایان سال مالی این تکلیف سرمایه گذاری با انعقاد قرار داد سرمایه گذاری محقق می شود.

او با اشاره به پروژه های پنجگانه در بستر سرمایه گذاری افزود: باغ پرندگان ، اکواریم ، تله کابین ، پارک آبی و شهربازی در بستر پروژه های گردشگری تعریف شده است که عملیات اجرایی پارک آبی مجدد آغاز شده است و پروژه آکواریوم در دهه مبارک فجر کلنگ زنی می شود بنابراین از این 5 تکلیف سرمایه گذاری دو تکلیف به سرانجام رسیده است و از سوی دیگر باغ پرندگان در مراحل انتهای مذاکره قرار دارد .

در ادامه محمد امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این نشست با تشریح اقدامات عمرانی شهرداری شیراز گفت: جشنواره جهش عمرانی کلانشهر شیراز شامل پروژه های متنوع در احداث زیرساخت‌هایی همچون حمل‌ونقل ریلی (مترو)، تقاطع سازی، احداث زیرگذر، ساخت بزرگراه، مجتمع گردشگری، ساخت ایستگاه آتش نشانی، لوله گذاری در سطح مناطق، ساخت مجتمع های ورزشی، ساخت بوستان در سطح مناطق، سنگ فرش معابر، پیاده روسازی در سطح منطقه، مرمت و بهسازی در سطح منطقه و ... است. 

او گفت: شهرداری شیراز در نظر دارد عملیات کلنگ زنی و بهره‌برداری از ۱۱۲ پروژه عمرانی را با اعتبار ۱۳ ۴۱۰ میلیارد تومان از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی تا عید نیمه شعبان به انجام برساند. 

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز بیان کرد: از این تعداد پروژه، ۶۴.۷ درصد در سازمان حمل‌ونقل ریلی، ۲۹.۵ درصد در معاونت فنی و عمرانی و ۵.۸درصد در مناطق یازده‌گانه شهرداری شیراز تعریف شده است.

 

کد خبر 205195

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید