چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۲۸
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و داروی کشور گفت: در اجرای طرح اصلاح سیاست های ارزی با عنوان طرح «دارویار» تلاش شد تا مسایل موجود در حوزه تخصیص ارز ترجیحی به دارو حل شود و با اقداماتی که انجام شد می توانیم بگوییم امروز در حوزه دارو چیزی به اسم ارز ترجیحی و یا رانت و فساد وجود ندارد.

به گزارش پیام خبر، دکتر سید حیدر محمدی در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه ها، دانشکده ها و معاونان غذا و داروی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب ۵ کشور گفت: یکی از حوزه های بسیار مهم و پر چالش را در سازمان غذا و دارو مدیریت می کنیم و امروز خدا را شاکریم که در حوزه دارو سربلند هستیم و از تنگناهای موجود عبور کرده ایم.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه سیاست های اجرا شده در سازمان غذا و دارو در راستای اهداف کلان جمهوری اسلامی در زمینه ارتقا سلامت در جامعه است افزود: در اجرای طرح اصلاح سیاست های ارزی با عنوان طرح «دارویار» تلاش شد تا مسایل موجود در حوزه تخصیص ارز ترجیحی به دارو حل شود و با اقداماتی که انجام شد می توانیم بگوییم امروز در حوزه دارو چیزی به اسم ارز ترجیحی و یا رانت و فساد وجود ندارد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت با ابراز امیدواری برای رفع چالش ها در حوزه تجهیزات و شیر خشک اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل ما در حوزه تجهیزات مصرفی و شیر خشک؛ ارز ترجیحی است که امیدواریم این مورد نیز رفع شود.

دکتر محمدی در ادامه گفت: از حدود تیر ماه که اصلاح سیاست های ارزی آغاز شد، مشکلاتی مانند احتکار نیز تا حدود زیادی برطرف شده است.

رییس سازمان غذا و داروی کشور با اشاره به اجرای موفق طرح دارویار تاکید کرد: طرح دارویار با موفقیت در کشور انجام شد و برگشت ناپذیر است؛ باید با برنامه ریزی؛ زیرساخت های لازم را تقویت کنیم تا با مشکلات مواجه نشویم.

او ادامه داد: اگر الگوی مصرف داروها اصلاح نشود، با هر میزان تولید دارو، باز هم با کمبود مواجه می شویم؛ در بحث سرم نیز لازم است مصرف بیش از حد سرم کنترل شود.

دکتر محمدی گفت: انتظار ما این است که کنترل در همه حوزه ها با جدیت انجام شود و دانشگاه ها در بحث نظارت ها با دقت بیشتری عمل کنند؛ باید از مصرف کنندگی فاصله بگیریم و این کار با کنترل درست، قابل انجام است.

او با اشاره به برنامه ریزی برای ابلاغ بالغ بر ۱۷ هزار شاخص در زمینه شناسایی آلاینده ها و سموم در محصولات غذایی به دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در حوزه مکمل ها نیز به نحوی برنامه ریزی شده تا کارشناسانی از تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور پس از دریافت آموزش های لازم، در زمینه صدور مجوزهای مربوط به مکمل ها اقدام کنند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به پیشینه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشکده داروسازی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دانشگاه های اصلی و قطب کشور است که با وجود مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان فعال می تواند موثر باشد؛ بسیاری از کارها را می توانیم در قالب تفاهم نامه های همکاری به این دانشگاه تفویض کنیم و از تجربیات و فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهره مند شویم.

تاکید بر برخورد جدی با توزیع محصولات سلامت محور قاچاق و اهمیت موضوع برون سپاری، از دیگر محورهای مطرح شده از سوی رئیس سازمان غذا و دارو در جمع روسا و معاونان غذا و داروی قطب پنج کشور بود.

اجرای طرح «دارویار» یکی از این کارهای بزرگ است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست بر اهمیت ترویج فرهنگ سلامت در جامعه به عنوان یکی از رویکردهای مهم در حوزه غذا و دارو تاکید کرد.

دکتر سید وحید حسینی گفت: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در دوره دکتر «عین اللهی» اقدامات بزرگی انجام شده است که اجرای طرح «دارویار» یکی از این کارهای بزرگ است؛ زیرا طرحی بود که روی آن فکر و برنامه ریزی شده و به صورت جهادی اجرا شد. 
او با بیان نقش تاثیرگذار این طرح سلامت محور در ارتقای خدمت به جامعه افزود: طراحان و اجراکنندگان این طرح از جامعه داروسازان و نخبگان این حوزه بودند که دغدغه مهم آنها سلامت مردم است. 

دکتر حسینی اضافه کرد: توفیقاتی که خداوند به مجموعه غذا و دارو داده، حاصل نیت خوب و حرکت جهادی است. 
اهمیت توجه به فرهنگ غذایی سالم در جامعه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست هم اندیشی با اشاره به افزایش سرطان ها به ویژه در زمینه سرطان های گوارشی، توجه به موضوع تغذیه و فرهنگ غذایی سالم را از مهمترین مواردی برشمرد که باید به آن توجه کنیم. 
دکتر حسینی با تاکید بر اهمیت بالای غذا و تغذیه سالم، بسیاری از مشکلات کنونی سلامت در جامعه را ناشی از بی توجهی به این موضوع و رواج غلط فرهنگ غذایی نظیر استفاده از فست فودها دانست. 
توجه به راهکارهای کاهش مصرف خودسرانه دارو و تجویز منطقی داروها، دیگر محور صحبت های رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع معاونان غذا و داروی منطقه پنج آزمایشی بود.
دکتر حسینی با اشاره به گستردگی وظایف حوزه غذا و دارو، توجه به امر پیشگیری را مانعی برای مواجهه با بیماری ها و نیاز به استفاده از انواع دارو برشمرد که می تواند به کمک راهکارهای متعددی در جامعه پیاده سازی شود. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست گزارشی از فعالیت های قطب پنج آمایشی کشور در این حوزه به معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو کشور ارایه کرد. 

تعامل و همکاری مطلوب معاونت های غذا و دارو قطب پنج، تقویت تعامل با معاونت های بهداشت دانشگاه ها، برگزاری نشست های مختلف در حوزه غذا و دارو و اقدامات اصلاحی در زمینه تجویز منطقی دارو، از مهمترین مواردی بود که دکتر «محمدجواد راعی» از آنها به عنوان فعالیت های مشترک دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب پنج کشور نام برد. 

او همچنین تشکیل کارگروه گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت ها و پوشش گیاهی استان فارس، کسب رتبه نخست کشوری در حوزه مواد خوراکی و آشامیدنی بین دانشگاه های کشور، اجرای طرح تولید و توزیع نان کامل در استان فارس، مکانیزه کردن فرآیندهای جاری با راه اندازی سامانه جامع مدیریت غذا، راه اندازی سامانه مدیریت تجویز و توزیع شیر مصنوعی برای نخستین بار در کشور، اجرای طرح تولید آرد، فرآورده های غلات و قنادی بدون گلوتن برای بیماران مبتلا به سلیاک و اهدای سهمیه رایگان به صورت ماهیانه برای نخستین بار در کشور و راه اندازی اتاق های تمیز را از مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه غذا و دارو عنوان کرد. 

دکتر راعی در ادامه از فعالیت ۸۹۵ داروخانه زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد که از این تعداد، ۵۷۷ داروخانه در شهر شیراز فعال هستند.

 

کد خبر 205268

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید