چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
چهارشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۵:۴۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خبر داد؛

جایزه کتاب سال فارس در گام سوم مستقل است/شماری کتاب‌ خریداری شد

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: با تلاش هایی که در طول سال‌های گذشته در جریان جایزه کتاب سال استان فارس داشتیم توانستیم پس از برگزاری دو دوره، جایزه را مستقل از روند کشوری برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار پیام خبر، غلامرضا خوش اقبال ظهر چهارشنبه 10 بهمن در نشستی خبری که به مناسبت برپایی آیین پایانی سومین جایزه کتاب سال فارس برگزار شد، اعلام کرد: ترکیب داوران جایزه کتاب سال استان فارس همان داورانی کشوری بودند که در دوره های گذشته حضور داشتند.

 

وی با بیان اینکه دبیرخانه سومین جایزه کتاب سال فارس که از شهریور ماه کلید زده شد تا پایان شهریور 12 رده موضوعی را مورد نظر قرار داد، عنوان کرد: امسال دو موضوع به جایزه افزوده شد که بخش کودک و نوجوان و دفاع مقدس بود.

 

خوش اقبال از رایزنی و گفت‎وگو با نویسندگان برای ارسال آثارشان خبر داد و افزود: تلاش کردیم که نویسندگان، صاحبان آثار و ناشران کتابشان را ارسال کنند.

 

به گفته معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، دبیرخانه کتاب سال استان فارس در ادامه تشکیل شد تا حرف و حدیتی به دنبال نداشته باشد. ما آثاری که تا اسفندماه چاپ شده بود را مورد داوری قرار دادیم.

700 عنوان کتاب به دبیرخانه رسید

خوش اقبال با بیان اینکه700 عنوان کتاب به دبیرخانه جایزه کتاب سال فارس رسید، اعلام کرد: در مرحله اول داوری کتاب‌ها در 12 رده موضوعی به طور مشخص داوری شدند و از کتاب‌هایی که زیر 70 امتیاز کسب کردند 34 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافتند.

 

نمی‌توانیم داوران را معرفی کنیم

وی در مورد ترکیب داوران، بیان کرد: با توجه به اینکه داوران جایزه کتاب سال ابلاغ محرمانه از سوی خانه کتاب و ادبیات ایرانیان می‌گیرند، نمی‌توانیم داوران را معرفی کنیم.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس شمار کتاب‌های برگزیده سومین جایزه کتاب سال فارس را 8 عنوان برشمرد و گفت: این آثار از 8 نویسنده و مولفی است که کتاب‌هایشان را به دبیرخانه ارسال کردند.

 

وی ترکیب برگزیدگان را دو بانو و بقیه از آقایان عنوان کرد و افزود: از جمله معیارهای داوری سومین جایزه کتاب سال فارس، نوآوری در موضوع، رعایت استانداردهای درست‌نویسی زبان فارسی، تحلیل و استنتاج منطقی نویسنده مورد بررسی قرار گرفت.

 

خوش اقبال با بیان اینکه ارزش‌های فرهنگی و دینی از شاخصه‌های داوری است، افزود: برای تصحیح و ترجمه استانداردهای بین الملی مورد توجه فرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه استان فارس به دلیل پیشینه‌ای که در زمینه ادبیان برخوردار است، ادامه داد: از همه طیف ها برگزیده داریم زیرا فارس از تعدد ناشران برخوردار است.

 

طراحی مستقل تندیس کتاب سال فارس

به گفته خوش اقبال، برای این دوره از جایزه کتاب سال استان فارس تندیس مجزایی طراحی شده که بر اساس آیه شریفه «نون و القلم» است.

 

وی، خاطرنشان کرد: در سال بیش از سه هزار عنوان کتاب در استان فارس مجوز دریافت کرده و به چاپ می‌رسند. ما از معدود استان‌هایی هستیم که مجوز کتاب را مستقل صادر می کنیم.

 

خوش اقبال اولین حوزه در چاپ کتاب را در استان فارس ادبیات و پژوهش‌های ادبی دانست و گفت: این قابلیت در کشور هم خودش را نشان می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال تنها کاری که می توانیم بکنیم اینکه هیچ کس را از گردونه خارج نکنیم و حتی کسانی که آثارشان را ارسال نکردند، خریدیم.

 

به گفته معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سلسله نشست‌هایی بعد از جایزه خواهیم داشت که به معرفی این کتاب‌ها بپردازیم.

 

آیین پایانی سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس روز یکشنبه ساعت 16 در تالار حافظ با حضور مقامات، صاحبان آثار، ناشران و علاقه‌مندان کتاب برگزار می‌شود.

 

کد خبر 205787

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید