پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۰۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیین اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال با حضور استاندار فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و معاون امور فرهنگی و رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اهالی فرهنگ در تالار حافظ برگزار شد و آثار برگزیده در این آیین معرفی شدند.

به گزارش پیام خبر، استاندار فارس در آیین اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال با بیان اینکه نوجوانان و جوانان باید با ارزش کتاب و کتاب‌نویسی آشنا شوند افزود: فارس افتخار دارد که استان فرهنگی است و پیشینه فرهنگی و هنری جزو کمالات و افتخاراتش است.

محمد هادی ایمانیه ادامه داد: بحث کتاب هم بحثی است که جزو بهترین و پیشتازترین جلوه‌های استان فارس محسوب می‌شود؛ سه هزار کتاب در مدت یک سال گذشته در استان فارس چاپ شده است؛ ۷۰۰ کتاب از این مجموع به دبیرخانه سومین دوره جایزه کتاب سال ارسال شده و در نهایت ۱۷ اثر شایسته تقدیر و هشت اثر برگزیده شدند.

وی به ارزش و جایگاه کتاب‌های مکتوب اشاره کرد و گفت: نباید فکر کنیم کتاب مجازی می‌تواند جای کتاب مکتوب را بگیرد؛ کتاب مجازی همچنان مجازی خواهد ماند و هرچند ارزش خود را دارد اما نمی‌تواند جای کتاب مکتوب را بگیرد.

دنیای بدون نویسنده و شاعر و پژوهشگر، دنیایی سرد و بی روح است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این آئین گفت: برگزاری آیین اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال فارس در روزهای پایانی زمستان نویدبخش فرارسیدن فصلی نو و بهاری دل انگیز در عرصه فرهنگ و هنر استان پهناور فارس است.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: فارسی ها که از دیرباز به علم و فرهنگ شهره هستند این بار هشت برگزیده عرصه کتاب و نویسندگی را تقدیر و تجلیل می کنند که در رشته های مختلف آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشته اند و ارمغانی از جنس کتاب به یادگار می گذارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: نویسندگانی که حاصل عمری تلاش و پژوهش خود را مکتوب کرده و در قالب کتاب به علاقه مندان و دوستداران علم و فرهنگ هدیه می کنند. براستی این نویسندگان سزاوار چه تقدیر و تجلیلی هستند؟

قانعی یادآور شد: جشن کتاب سال فارس تنها بهانه ایست که به این فرهیختگان و اساتید و معلمان فرهنگ دستمریزاد بگوییم و به جامعه و نسل جوان یادآوری کنیم که هر آنچه ما از گذشته خود و علم و هنر پیشینیان می دانیم حاصل تلاش آنها است و اصلا دنیای بدون نویسنده و شاعر و پژوهشگر و تاریخ دان و دین شناس و ادیب، دنیایی سرد و بی روح است. به امید اینکه این جشن، سرآغازی بر درخشش دوباره فارس در عالم علم و فرهنگ و هنر باشد و در پایان برای همه برگزیدگان و همه شرکت کنندگان در فراخوان سومین دوره جایزه کتاب سال فارس آرزوی سالی پر از مهر و نیکی دارم.

شایان ذکراست سومین دوره جایزه کتاب سال در ۱۲ رده موضوعی برگزار شد.

از ۷۰۰ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جایزه کتاب سال استان، ۳۴ عنوان کتاب به مرحله دوم داوری رسیدند و برگزیدگان نهایی در آیین اختتامیه در شیراز معرفی شدند.
در بخش علوم کاربردی و پزشکی کتاب «بیماری‌های قلب و عروق برای دانشجویان پزشکی» تالیف کامران آقاصادقی، فیروزه ابطحی فحلیانی، امیر اصلانی، پیمان ایزد پناه، محمدعلی بابائی بیگی، حامد بذرافشان و پویان دهقانی به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

در بخش مهندسی کشاورزی کتاب «کود آبیاری» تالیف چارلی م.برت، کریس اکانز و تومای روهر، ترجمه علی اصغر قائمی، سید علی اکبر موسوی و مریم زاهدی فر موفق به دریافت جایزه نقدی و لوح کتاب برگزیده شد.

در بخش ادبیات نثر معاصر جایزه نقدی و لوح کتاب برگزیده به کتاب «به نقش گلیم» نوشته محمد محمودی نورآبادی تعلق گرفت. در بخش شعر معاصر کتاب «آیینه داران آفتاب» سروده اعظم حسینی موفق به دریافت جایزه کتاب سال شد. در بخش شعر شیرازی کتاب «ساعت گل» سروده غلامعلی خوشبخت به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد. کتاب «تبارشناسی ادبیات و تاریخ نگاری ادبی در ایران» تالیف محمدحسین دلال رحمانی نیز به عنوان کتاب برگزیده در بخش نقد ادبی شناخته شد.
در بخش کودک و نوجوان داستان تالیفی کودک کتاب « چشم‌های پری توی دلش بود» نوشته فاطمه فروتن اصفهانی به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد. در بخش داستان تالیفی نوجوان این جایزه به کتاب « قاطر غنیمتی» نوشته اکبر صحرایی تعلق گرفت.

آثار شایسته تقدیر نیز به شرح زیر است:

در بخش دین( عرفان: )

دو اثر زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:

کتاب «از رباط آسمانی ازلی تا کوچه‌باغ‌های شیراز» تحقیق و تالیف محمدرضا خالصی

کتاب«عروس حضرت قرآن» درآمدی بر قرآن‌شناسی عرفانی و هندسه عرفانی زبان قرآن تالیف محمد یوسف نیری

علوم اجتماعی (آموزش و پرورش: )

کتاب «دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری و رفتاری ارزیابی و راهبردهای آموزشی» تالیف شارون‌وان ترجمه همتی علمدارلو، مرضیه غلامی، طاهره نجفی فرد، منیره مروت و صدیقه رستمی

زبان( گویش‌های محلی: )

کتاب «فرهنگ واژه‌ها و گویش‌های لری شهرستان های ممسنی و رستم» تالیف حسن حبیبی فهلیانی

علوم کاربردی (پزشکی: )

کتاب « چالش‌های جراحی‌های کولورکتال» تالیف احمد ایزدپناه

نقد ادبی:

کتاب «جامعه متن و خشونت» تالیف سندی مومنی

شعر معاصر:

دو اثر زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:

کتاب «در انزوای یک شب قطبی» سروده محمدرضا خالصی

کتاب«ققنوس‌های خاکستری را دوست دارند» سروده مهدی رستمی

شعر شیرازی:

دو اثر زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:

کتاب «باغ اُینه» سروده غلامعلی خوشبخت

کتاب «سرود دشت زلاوز» سروده سیلوانا سلمان‌پور

شعر لری:

کتاب «وُرد خالی» سروده محمد حسین شریفی

بخش هنر (معماری و شهرسازی: )

کتاب «سایبر پارک‌ها، رابطی میان مردم، مکان‌ها و فناوری رویکردها و دیدگاه های نوین» تالیف کارلوس اسمانیوتو کاستا و اینا سوگلی ارجاوک ترجمه لیلا کوکبی و بهنود برمایه‌ور

هنرهای نمایشی:

کتاب «چگونه فیلمنامه بنویسیم» تالیف سید فیلد و ترجمه عباس اکبری

نمایشنامه:

کتاب «سه نمایشنامه» نوشته اگوست استریندبرگ ترجمه عبدالعلی دستغیب

تاریخ و جغرافیا:

دو اثر به صورت مشترک انتخاب شدند:

کتاب«شیراز در گذر سیاحان و جهانگردان» تالیف سید علیرضا گلشنی و زینب رنجبران

کتاب «ژئومورفولوژی مخروط افکنه‌ها» تالیف سعید نگهبان و غلامرضا زارع

 

کد خبر 205861

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید