پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۳۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در قالب طرح دانش بنیان گردشگری:

استان فارس صاحب نخستین ژئوپارک ملی می شود

جلسه هماهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، ارزیاب بین المللی و عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و همچنین رابط علمی دانشگاه پیام نور استان فارس در حوزه گردشگری با هدف بررسی و ارزیابی زمینه اجرایی شدن برخی طرح های فرصت مطالعاتی داخلی ارتباط با صنعت و جامعه در قالب طرح های ملّی و جهانی برگزار شد.

به گزارش پیام خبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس دکتر رضا صادقی پژوهشگر و عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه پیام نور فارس با بیان اینکه این جلسه با رویکرد عملیاتی کردن طرح پژوهشی ارتباط با صنعت و جامعه با عنوان « معرفی پتانسیل های زمینگَردشگَری در زمینگَردشگاه پیشنهادی اَرژَن تا پریشان » در استانداری فارس برگزار شد گفت: در این پروژه که 11 ماه زمان به خود اختصاص داد، دانشگاه پیام نور فارس به عنوان مجری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس بعنوان کارفرما بوده اند.
وی افزود: با اجرای اینگونه طرح های دانش بُنیان در صنعت گردشگری ، شاخه طبیعتگَردی و زیرشاخه "زمین گَردشگَری یا ژئوتوریسم" نه تنها زمینه راه اندازی نخستین «ژئوپارک ملّی» برای استان فارس با نام «ژئوپارک اَرژَن-چوگان-پریشان» فراهم می شود، بلکه موجب ایجاد کارآفرینی نوین در صنعت سبز و پاک گردشگری شده و با افزایش ورود گردشگران داخلی و به ویژه خارجی، اَرزآوری به استان تقویت خواهد شد.
دکتر صادقی بیان داشت: استان های هرمزگان، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی توانسته اند با همگرایی هدفمند بین سازمانی بسیار زودتر از ما، ژئوپارک های خود را با نام های «قشم»، «اَرَس» و «طبس» به ثبت ملّی و حتی جهانی برسانند اما استان فارس با تمامی پتانسیل های ارزشمند گردشگری خود در شاخه های گوناگون طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و .. هنوز نتوانسته است در این زمینه نقش آفرینی عملیاتی داشته باشد.
عضو اصلی شورای تصویب و تاییدکننده ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و صاحبنظر در دانش ژئوتوریسم ایران نیز اظهار داشت: استان پهناور و پُرجاذبه فارس توانایی داشتن بیش از دو ژئوپارک شهری و استانی را دارا است و این امتیازی است که شاید دو استان کشور از آن بهره مند باشند. 
امری کاظمی با اشاره به طرح ارزشمند انجام شده توسط دانشگاه پیام نور فارس تاکید گرد: اگر سازمان های مربوطه در استان هم افزایی لازم را فراهم نمایند و تا حصول نتیجه هماهنگی خود را حفظ نمایند، از هیچ کوشش و حمایتی در این باره دریغ نخواهد شد.
در ادامه فرخزاده نیز از سوی استانداری این نوید را داد که به زودی با تشکیل کارگروه علمی-عملیاتی از نهادهای مرتبط با اجرای این طرح از جمله دانشگاه پیام نور و همچنین تنظیم شیوه نامه ای برای راه اندازی ژئوپارک های استان فارس، همکاری و نظارت لازم را در جهت بکارگیری و ایجاد هماهنگی های بین سازمانی و تامین بودجه انجام داده تا استان فارس نیز دارای این نشان تجاری جهانی در حوزه گردشگری شود.

 

کد خبر 205870

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید