شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۰۶
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شهردار شیراز بر ضرورت حفظ و توسعه فضای سبز تأکید کرد و گفت: آنچه از اراضی ملی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، صرفاً برای توسعه فضای سبز و غرس درخت است و به‌هیچ‌عنوان به دنبال تغییر کاربری و احداث مستحدثات نیست.

به گزارش پیام خبر، آیین بزرگداشت روز درختکاری و یادواره شهدای حرم حضرت احمد بن موسی-شاهچراغ(ع) با حضور مدیران استانی و شهری در بوستان ۵۰ هکتاری مادر برگزار شد. 

محمدحسن اسدی با بیان اینکه توسعه فضای سبز شیراز نیازمند همکاری استاندار فارس و دیگر مدیران مربوطه است، اظهار کرد: هم‌زمان با برگزاری مراسم روز درختکاری، یادواره شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی (ع) نیز برگزار می‌شود، از خانواده شهدا که در مراسم حضور دارند تشکر کنم.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های استاندار در چند ماه گذشته ایجاد کمربند سبز در اطراف شیراز بوده، اظهار داشت: این کمربند به عرض 55 متر باید ایجاد شود.

این مقام ارشد شهرداری شیراز در ادامه اظهار امیدواری کرد که با توجه به اعلام آمادگی اداره کل منابع طبیعی فارس برای واگذاری بخشی از زمین‌های اطراف شیراز، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که ظرف چند سال آینده این کمربند عملیاتی شده باشد.

اسدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص غرس سه نهال به‌صورت سالانه توسط هر شهروند ایرانی ظرف 4 سال آینده گفت: این مهم می‌تواند برای شهر شیراز و استان فارس هم نهادینه و عملیاتی شود.

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از دوازدهم بهمن تاکنون مجموعه مدیریت شهری پروژه‌های متعددی را در قالب طرح جهش عمرانی به مردم شیراز تقدیم کرده است، اظهار کرد: برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند و برخی دیگر نیز کلنگ زنی شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده تقدیم شهروندان خواهند شد.

اسدی ارزش پروژه‌های طرح جهش عمرانی را بالغ‌بر 13 هزار و 410 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: فردا (چهارشنبه) نیز با حضور استاندار فارس بوستان بزرگ در محدوده قصر ابونصر به بهره‌برداری می‌رسد و چند ایستگاه خط سوم مترو کلنگ زنی می‌شود.

او با بیان اینکه خط سوم مترو از تقاطع بصیرت (چهار راه معالی آباد) تا شهرک گلستان با 8 ایستگاه و طول 10 کیلومتر و اعتباری بالغ‌بر 10 هزار میلیارد تومان اجرا می‌شود؛ اظهار داشت: روز 26 اسفندماه جاری ستاد تسهیلات نوروزی نیز با حضور ادارات و نهادهای مربوط آغاز به کار خواهد کرد.

امروز حفظ، احیا و گسترش فضای سبز تکلیف همه مسئولان و شهروندان است

افسانه خواست خدایی نیز با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در روز درختکاری و تاکیدات ایشان در حوزه اهمیت به موضوع حفظ، گسترش و احیا فضای سبز در کشور بیان کرد: امروز علاوه بر تکلیف قانونی، با فرمایشات مقام معظم رهبری همه مسئولان تکلیف شرعی در راستای حفظ و احیا فضای سبز و کاشت نهال داشته و در این راستا باید تلاش جهادی انجام دهیم

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با اشاره به پویش کاشت صد هزار نهال نارنج که از اردیبهشت امسال آغاز شد و در طول یک سال گذشته ادامه دارد، اظهار کرد: طرح پویش کاشت یک‌صد هزار نهال نارنج در راستای حفظ هویت اقلیمی شهر شیراز به‌عنوان شهر بهارنارنج‌ها در چهار فاز اجرایی در دستور کار اجرایی شهرداری قرار گرفت.

او با اشاره به فازهای چهارگانه اجرایی کاشت نهال نارنج تصریح کرد: فاز اول کاشت درختان در معابر، بلوارها، خیابان‌ها و کوچه‌های سطح شهر بود که بخش عظیمی اجرا و هم‌اکنون نیز در حال اجراست و فاز دوم اجرای طرح در راستای احیا برخی باغات شهرداری بود که بخشی انجام و در حال ادامه است.

خواست خدایی افزود: فاز سوم طرح مکان‌های عمومی سطح شهر مثل پادگان‌ها، مدارس، مساجد دانشگاه بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها، ارتفاعات و. بود که بخش عظیمی از آن اجرا و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

او فاز چهارم این طرح را هدف‌گذاری و انجام توزیع نهال نارنج در محلات و مناطق و تحویل نهال به مردم دانست که در کنار کاشت نهال در طول سال انجام‌گرفته و به‌طور خاص روز درختکاری میزان پنجاه‌هزار اصله نهال نارنج و ده هزار اصله از سایر گونه‌های مناسب با اقلیم شهر شیراز توسط سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز با همکاری یاوران شورا در بین شهروندان و محلات انجام پذیرفت.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز افزود: هدف اصلی طرح پویش بهارنارنج فرهنگ‌سازی و الگوسازی این موضوع در بین شهروندان جهت گسترش و حفظ فضای سبز بود.

خواست خدایی تصریح کرد: کاشت درخت به‌تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه حفظ و نگهداری از باغات سطح شهر و فضای سبز شهری باید راس توجه همه مسئولان متولی قرارگرفته و اغماضی در این حوزه صورت نگیرد و سپس این موضوع به‌عنوان فرهنگ‌سازی در بین شهروندان انجام گیرد تا ان‌شالله همه به شکل یک ید واحده در حفظ فضای سبز و محیط‌زیست مؤثر باشیم

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با اشاره به تحویل گرفتن برخی اراضی منابع طبیعی در سال‌های گذشته توسط شهرداری در راستای حفظ و احیا بیان کرد: همه دستگاه‌های استانی ازجمله منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، وزارت نیرو جهت تامین آبیاری درختان و شهرداری به‌عنوان مسئول حفظ و نگهداری باید همکاری و تلاش در این راستا داشته باشند و در این موضوع کمک کنند.

تشکیل کمربند سبز با واگذاری ارتفاعات سبز پوشان به شهرداری شیراز

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در آیین روز درختکاری در بوستان 50 هکتاری مادر واقع در منطقه 5 شهرداری این کلان‌شهر، به امضای تفاهم‌نامه‌ای برای اختصاص ۷ هزار هکتار از اراضی ملی به شهرداری شیراز جهت ایجاد کمربند و تحقق این موضوع با سبز شدن ارتفاعات شهر شیراز مانند دراک، بام سبز و پارک معراج و سایر ارتفاعات که تبدیل به بهترین تفرجگاه‌های کشور شدند، اشاره کرد.

غلامرضا غلامی از آمادگی قبول واگذاری ارتفاعات سبز پوشان به شهرداری شیراز با دستور استاندار فارس خبر داد و گفت: در صورت تحقق این مهم و در راستای ماده ۸ قانونی بهره‌وری از جنگل‌ها، این ارتفاعات با واگذاری به دستگاه خدمات‌رسانی همانند شهرداری، نسبت به حفظ و نگهداری و تشکیل کمربند سبز اقدام می‌شود.

او همچنین با اشاره به فاز چهارم طرح کاشت یک‌صد هزار نهال نارنج در سطح شهر شیراز و در مراکز مختلف ازجمله مدارس، پادگان‌‌ها، ادارات و منازل عنوان کرد: طی ماهه‌ای اخیر تاکنون نسبت به کاشت نهال نارنج اقدام شده که تا پایان اسفندماه به یک‌صد هزار اصله نهال می‌رسد.

 

کد خبر 205934

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید