جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۰۰:۵۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مدیر موزه هنرهای معاصر از آماده شدن این مکان تا تابستان سال آینده خبر داد.

به گزارش پیام خبر، احسان آقایی در حاشیه افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر که شامگاه یکشنبه در نگارخانه وصال شیراز برگزار شد در پاسخ به خبرنگاران درخصوص زمان قطعی آماده شدن موزه هنرهای معاصر تهران، اعلام کرد: تعمیرات و آماده سازی این موزه تا فصل تابستان ۱۳۹۸ به پایان می رسد.

وی در پاسخ به علت طولانی شدن این روند، گفت: در تمامی موزه های دنیا این موضوع تازه ای نیست و روند بهسازی و تعمیرات به دلیل ساختاری که موزه ها دارند قدری با حساسیت انجام می گیرد.

آقایی همچنین پیرامون گنجینه آثار این موزه که تخمین زده می شود ارزشی معادل ۱۰ میلیارد دلار دارد، عنوان کرد: گنجینه آثار موزه در جای خود قرار دارد و هیچ خطری آن را تهدید نمی کند.

وی درعین حال درباره اینکه آیا اثری از این گنجینه به طور امانت در اختیار موزه ای بین المللی قرار دارد، افزود: هیچ یک از آثار موزه هنرهای معاص تهران در اختیار موزه های دیگر قرار نگرفته است.

مدیر موزه هنرهای معاصر در ادامه به موضوع برپایی همزمان نمایشگاه ها آثار جشنواره تجسمی فجر پرداخت و گفت: تمرکز زدایی باعث می شود جشنواره ها در کل کشور توزیع شوند و هرچقدر پیوند شهروندان با یک جشنواره بیشتر شود موفقیت آن تضمین خواهد شد.

آقایی ادامه داد: هرچه جشنواره های هنری در سیاست گذاری ها به گونه ای باشد که در دیگر شهرها هم برگزار شوند از باب خوانش آثار هم بهتر است.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران گسترش جشنواره های هنری را موجب افزایش درک و دریافت هنری مردم دانست و افزود: همین که مردم با پوستر و بیلبورد جشنواره ها مواجه می شوند به طور ناخودآگاه با چیز جدیدی آشنا خواهند شد؛ دیدن این اتفاقات تغییر رویکرد و نگرش به جشنواره ها را تغییر می دهد.

وی ارتقا شعور هنری مردم را دیگر محصول چنین رویدادهایی در شهرهای دیگر کشور عنوان کرد و درخصوص طرح توسعه موزه هنرهای معاصر به دیگر نقاط کشور از جمله شیراز، گفت: بر اساس این طرح که از گذشته وجود داشته، مراکز استان ها باید موزه هنرهای معاصر داشته باشند؛ شیراز هم از این امر مستثنی نیست، ضرورتی که برای این شهر وجود دارد اینکه شیراز از قطب های فرهنگی و هنری کشور به شمار می رود، از این رو به نظر می رسد تاکنون غفلت شده است، اما واقعیت این است که اتفاقی دوسویه میان استان و مرکز می باشد که نهادهای مسئول در استان باید پی گیر آن باشند.

آقایی اختصاص زمین را از نیازهای تاسیس موزه هنرهای معاصر در شیراز عنوان کرد و افزود: زمین باید جایی تخصیص یابد که مطالعه شده باشد.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران افزایش حوزه گردشگری را یکی از مواهب تاسیس موزه هنرهای معاصر در شیراز ارزیابی کرد و گفت: بنابر این باید فضایی در دسترس همگان باشد، چنانچه استان بتواند زمینی اختصاص بدهد قطعا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند ساخت و ساز این موزه را در دستور کار قرار دهد.

وی بودجه ملی را کمکی برای انجام چنین پروژه ای که استانی است عنوان کرد و افزود: حتما مرکز و وزارت ارشاد می تواند با بودجه کلانی به کمک ساخت و ساز این موزه بیاید، اما در صورتی که جانمایی این فضا به خوبی انجام گیرد.

مدیر موزه هنرهای معاصر نبود موزه ای درخصوص هنر معاصر را در شیراز تاسف برانگیز عنوان کرد و گفت: افسوس که شیراز با این پیشینه فرهنگی و هنری که یکی از اضلاع کشور بشمار می رود دارای چنین فضای نمایشگاهی نباشد.

این درحالیست که به گفته کوشیار ضیایی، کارشناس هنرهای تجسمی فرهنگ و ارشاد فارس زمین این موزه از سوی دانشگاه شیراز اختصاص یافته و یک موسسه بین المللی حاضر شده است ۲۵ میلیون یورو برای سرمایه گذاری در این بخش حضور یابد.

 

کد خبر 20598

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید