جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۰۰:۵۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر با موضوع رویکردهای معاصر در هنر ایران و با عنوان «طوبای زرین» در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش پیام خبر، شامگاه یکشنبه این جشنواره همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با ۱۴۰ اثر در بخش تصویرسازی، گرافیک و عکس در نگارخانه وصال، ۳۶ اثر کاریکاتور و کارتون در نگارخانه سو، ۲۱ اثر عکس در نگارخانه سی راه و ۲۰ اثر عکس نیز در نگارخانه رومی به نمایش در آمد.

مسابقه‌ طوبای زرین در ۹ رشته برگزار شده است و در مجموع ۵۹۰۰ نفر در بخش یادشده شرکت کردند و حدود ۱۳هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که طی ۴۰ روز داوری ۶۰۸ اثر برای برگزاری نمایشگاه برگزیده شد.

دبیر اجرایی جشنواره تجسمی فجر هم در آیین گشایش این جشنواره، عنوان کرد: بخش چاپ این نمایشگاه که شامل کارتون، کاریکاتور، تصویرسازی، طراحی گرافیک و عکس است، افزون بر شیراز یکم اسفندماه در موزه معاصر آبادان نیز به نمایش درمی‌آید.

محسن سلیمانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه این جشنواره امسال با ویژگی های خاص و استقبال بی نظیر هنرمندان برگزار شده است، عنوان کرد: استقبال از جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مقایسه با سال گذشته ۲۰۸ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: حضور و همراهی استادان و اهالی هنر با یازدهمین جشنواره تجسمی باعث تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از این افراد شد که یکی از دلایل استقبال پرشور هنرمندان از این جشنواره بوده است.

سلیمانی با تاکید بر اینکه تیم اجرایی جشنواره از تجربه ۱۰ دوره گذشته بهره گرفته است، عنوان داشت: جشنواره یازدهم بر پایه نقدها و آسیب‌شناسی‌ها رقم خورده است؛ همچنین با تفکیک رشته‌ها امکان مقایسه آثار هنرمندان به صورت تخصصی تر فراهم آمد که در رونق بیشتر جشنواره موثر بوده است.

دبیر اجرایی جشنواره تجسمی فجر با اینکه تاکنون ۹ رویداد هنری در تهران و دیگر استان‌های کشور در قالب جشنواره تجسمی فجر رخ داده است، بیان کرد: این برنامه‌ها به مناسبت جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و با مضمون انقلاب و و دفاع مقدس شکل گرفته است.

سلیمانی در این زمینه به برگزاری برنامه "پلاک ۴۰" اشاره کرد که به نمایش آثار هنری در زمینه نقاشی و حجم در فرهنگسرای نیاوران انجامید.

سلیمانی در ادامه حضور پژوهشگران را در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر از رویدادهای مغتنم و ارزشمند این گردهمایی هنری دانست و بیان کرد: در این حوزه ۸۵ مقاله در زمینه خلاقیت و هنر، اقتصاد و هنر و آموزش و هنر به دبیرخانه جشنواره رسید و برخی آثار نیز سفارش داده شد که امید است تا پایان جشنواره در قالب یک کتاب منتشر شود.

دبیر اجرایی جشنواره تجسمی فجر عنوان کرد: بخش نمایش فیلم های مستند یا سینمایی تجسمی برای دانش آموزان و هنرپژوهان از دیگر رشته های جشنواره تجسمی سال جاری بوده است و امیدواریم در سال‌های آینده نیز تداوم یابد؛ چراکه نمایش این فیلم‌ها بستر شناخت هنرمندان و گفت و گو با آنان را برای هنرمندان و هنرجویان فراهم می‌کند و امکان شناخت آن‌ها را برای نسل‌های آینده ممکن می‌سازد.

سلیمانی در ادامه از برگزاری نمایشگاه آثار منتخب از موزه هنرهای معاصر با عنوان  «۴۰ نمایشگاه ۴۰ شهر» نیز با عنوان یکی از رویدادهای مهم استانی جشنواره تجسمی یاد کرد و ادامه داد: شریک کردن مردم در رویدادی هنری و تجسمی در همه شهرهای ایران هدف دست اندرکاران جشنواره تجسمی بوده است و بر این اساس شعار ما این است که ایران تنها تهران نیست؛ از همین رو مردم را به دیدن آثاری هنرمندان بزرگ معاصر در گالری‌های مختلف ایران دعوت کردیم.

آثار برگزیده بخش طوبای زرین یازدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور دبیر اجرایی این جشنواره در شیراز و بخش استانی فجر است در شیراز افتتاح و یکم اسفندماه در در موزه معاصر آبادان افتتاح خواهد شد.

 

کد خبر 20601

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید