جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۲۲
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همزمان با ایّام نوروز ۱۴۰۲، کارشناسان مستقر در موزه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، به توضیح، راهنمایی و پاسخ به پرسش های زائران و گردشگران داخلی و خارجی می پردازند.

به گزارش پیام خبر، همزمان با ایّام نوروز ۱۴۰۲، کارشناسان دو زبانه مستقر در موزه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، به توضیح، راهنمایی و پاسخ به پرسش های زائران و گردشگران داخلی و خارجی می پردازند. همچنین در غرفه گردشگری که در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها واقع است، راهنمایان گردشگری، ضمن ارائه بروشور و نقشه، به زائران و مجاوران حرم مطهر اطلاعات مورد نیاز را ارائه می کنند.

در طبقه دوم موزه نیز، نمایشگاه عکس حرم مطهر در گذر تاریخ، در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

شایان ذکر است موزه ی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام در دو طبقه با مساحتی بالغ بر هزار مترمربع، در ضلع جنوبی آستان مقدس(صحن احمدی) واقع است و از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰ ، پذیرای زائران و عموم علاقه مندان است.

هم اکنون بیش از ۱۲ هزار شیء با ارزش تاریخی و فرهنگی دراین مجموعه و خزانه ی آن نگهداری می شود.
گنجینه موزه شامل آثار بی نظیر و ارزشمند تاریخی و فرهنگی است که برخی به ثبت ملی نیز رسیده اند.

مواردی نظیر آجرهای کتیبه دار ایلامی با قدمت هزاره ی دوم پیش از میلاد، اسناد نفیس خطی و قرآنی(نظیر تفسیر آیه نور با دستخط ملاصدرای شیرازی)، متن نفیس و بی نظیر دو جلدی قرآن مجید با ترجمه و ترکیبات زیبای فارسی با قدمت هشتصد ساله که از صندوقچه ای فلزی در عمق صحن مطهر به دست آمده است، درب های نقره و مطلای اهدایی نصیرالملک قاجار و یمین الدوله مسعود به حرم مطهر. دست نوشته ها، اسناد مبارزاتی و آثار شخصی شهید محراب، آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب و مدال های قهرمانی المپیک و مسابقات جهانی فرزندان سرافراز این مرز و بوم که به موزه حرم مطهر اهدا شده اند.

همچنین ۶ اثر با موضوع شهدای حمله تروریستی ۴آبان ۱۴۰۱ به حرم مطهر از اساتید نقاشی آقایان حسن روح الامین، عبدالحمید قدیریان، علی بحرینی، صولت الله باصری، محمدعلی نادری و سرکار خانم باران محسنی، در کنار دو ویترین از وسایل به جا مانده از این شهدای جلیل القدر، در معرض دید عموم قرار گرفته اند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، می توانند به پایگاه اینترنتی museum.shahecheragh.ir مراجعه فرمایند.

 

کد خبر 206957

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید