پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱
زمان مطالعه: 9 دقیقه
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: روز گذشته ۴۷۹ هزار و ۹۴ زائر به مشهد آمدند. از ۱۵ اسفند تا روز گذشته ۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۱ نفر زائر وارد مشهد و استان شدند.

به گزارش پایگاه خبری پیام خبر، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در هشتمین نشست خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی که در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از مجموعه ظرفیت‌های اسکان رسمی، موقت و اضطراری پنج میلیون و ۳۶ هزار و ۲۰۶ نفر تا شب گذشته استفاده کردند. روز گذشته واحدهای اسکان رسمی ۷۷ درصد، واحدهای اسکان موقت ۶۵ درصد و واحدهای اسکان اضطراری ۳۳ درصد اشغال بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل فرهنگی برای اولین بار توانستیم با اهتمامی که در کمیته فرهنگی و اجتماعی بود، برنامه خدمات رفاهی زائر از مبدا تا مبدا را تهیه و تنظیم کنیم، تصریح کرد: تهیه این برنامه اتفاق خوب و مبارکی است. این برنامه در تنظیم توانست افق و مسیر روشنی را در حوزه خدمات فرهنگی ایجاد کند که چه کاری باید انجام دهیم و در کجا حضور داشته باشیم. نقطه آغاز آن هم مبادی سفر بود.

گنابادی‌نژاد ادامه داد: در همین راستا غیر از استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس که معاونت حوزه زیارت در استانداری‌ها فعال است، کارگروه ملی زیارت در سال ۱۴۰۰ برای سایر استان‌ها مصوب کرد که یک مشاور در تسهیل امور زائران داشته باشند. با مسئولیت و محوریت این افراد قرار شد در ۲۰ استان در ایستگاه‌های راه‌آهن بدرقه و استقبال زائران اجرا شود و در ۲۵ فرودگاه و ۳۰ ترمینال مسافربری فعالیت مبادی سفر پیش‌بینی شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه مسیرهای جاده‌ای در مسیر داورزن، سبزوار و نیشابور ۱۴ مسجد بین راهی، ۶ بقعه متبرکه و ۱۴ مجتمع خدماتی رفاهی داشتیم که ۹ ایستگاه فرهنگی سطح یک نیز در آنجا پیش‌بینی شد. در مسیر فاروج، قوچان و چناران ۶ مسجد، ۲ بقعه متبرکه، ۱۰ مجتمع خدماتی رفاهی و ۱۰ ایستگاه فرهنگی سطح یک و همچنین در مسیر گناباد و تربت حیدریه پنج مسجد بین راهی، چهار بقعه متبرکه، ۲۸ مجتمع خدماتی رفاهی و ۱۱ ایستگاه سطح یک فرهنگی پیش‌بینی شد.

وی افزود: پیش‌بینی شده در سطح شهر مشهد برای هر ۲۰ واحد اقامتی یک مبلغ حضور یابد و اعزام مبلغ در تمام نقاط از جمله هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ نفر ظرفیت، مراکز تجاری زائرمحور، حسینیه‌های محل اسکان زائران و مدارس آموزش و پرورش که بالای ۱۵۰ مرکز برای اسکان دارند، انجام شود. برپایی حداقل ۶ غرفه و یک جایگاه مراسم در هر نقطه و همچنین برپایی حداقل هشت غرفه و یک جایگاه مراسم در هر نقطه و برگزاری جشن ویژه با مشارکت و مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، اوقاف، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرودگاه‌ها و آستان قدس رضوی برای سطح شهر مشهد پیش‌بینی شد.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه فلسفه و هدف اصلی زائران زیارت و مقصد حرم بوده که موضوعی معنوی و فرهنگی است، عنوان کرد: براساس پیمایش‌های مفصل با یک تیم علمی در استان بررسی شد که زائر از ۲۴ ساعت ۲ ساعت در حرم و ۲۲ ساعت بیرون از حرم است، اگر ۱۰ ساعت استراحت کند، ۱۲ ساعت در خارج از حرم حضور دارد که اول اماکن تجاری و سپس تفریحی است. پیش‌بینی شد که این نقاط زائرمحور پشتیبانی و خدمات‌دهی شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین بیش از ۸۰ درصد زائران ما با وسیله نقلیه شخصی و ۹۰ درصد از طریق جاده به مشهد می‌آیند که اگر پیش‌بینی فرهنگی را در جاده‌ها نداشته باشیم با خدمات در حرم نمی‌توانیم خدمت‌رسانی کامل انجام دهیم.

ضرورت توجه ویژه مسئولان به حوزه فرهنگ

در ادامه محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: باید این گفتمان شکل بگیرد که اقدامات متعدد و متنوع فرهنگی برای کیفی‌سازی حوزه زیارت انجام شود.

وی با اشاره به طرح مبدا تا مبدا مصوب در شواری ملی زیارت گفت: اتفاق مهم دیگر این بود که دستگاه‌های متعدد فعال در حوزه برنامه‌های فرهنگی همه جمع شوند و برای خدمت‌رسانی فرهنگی به زائر به هم‌افزایی و هماهنگی برسند که این موضوع تا اندازه زیادی عملی شد. در ایام زیارتی این ذهنیت در مسئولان کشور شکل گرفت و ما در مبدا حرکت زائر اقدامات و بسته‌های فرهنگی را ارائه کردیم.

حسین زاده خاطرنشان کرد: امسال در طول مسیر اقدامات خوبی از سمت راه‌آهن شکل گرفت. دغدغه‌هایی در حوزه محتواهای ارائه شده در قطارها داشتیم که متناسب با زائر باشد؛ در همین راستا همراهی‌های خوبی شکل گرفت و روز به روز کیفیت کار بیشتر خواهد شد. مردم ثمره این امر را در دوره‌های بعدی زیارتی احساس خواهند کرد.

وی گفت: امسال اقدام متفاوتی در خدمت‌رسانی فرهنگی به زائر شکل گرفت. برنامه‌های فرهنگی، عرضه محصولات فرهنگی، برنامه‌های هنری و تبلیغی، مشاوره‌های دینی و خانواده و غرفه‌های حوزه کودک در طول مسیر فراهم شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: دغدغه‌ای در حوزه ایمنی سفر داشتیم که هرچقدر خدمات فرهنگی در طول مسیر پررنگ‌تر باشد، بهانه‌ای برای توقف زائر در این ایستگاه‌ها فراهم شده، در نتیجه تصادفات و حوادث جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین به سمت تعدد این غرفه‌ها، ایستگاه‌ها و محصولات رفتیم.

تشرف بیش از ۶۳۰ هزار زائر نوروزی به بقاع متبرکه خراسان رضوی

همچنین حجت‌الاسلام محمد احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: سفر زیارتی رهاورد معنوی و فرهنگی دارد و اگر صحبت از خدمات فرهنگی می‌شود، در واقع پربارتر کردن این سفر معنوی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه همکاران ما در اداره کل اوقاف و امور خیریه توفیق خدمتگزاری در آستان‌های مقدس امامزادگان را داشتند و دارند، عنوان کرد: در این مدت ۱۲۳ بقعه متبرکه در قالب طرح‌های مختلف نسیم انتظار، آرامش بهاری و ضیافت الهی خدمت‌رسانی کردند و بیش از ۴۰۰۰ نفر از خدام افتخاری بقاع متبرکه، هیات‌های امنا، مدیران و مسئولان فرهنگی بقاع متبرکه عهده‌دار خدمتگزاری به زائران هستند.

احمدزاده ادامه داد: برنامه‌های ما با انجام مراسم غبارروبی و عطرافشانی گلزارهای شهدا که در ۷۰ بقعه متبرکه افتخار میزبانی ۷۶۰ شهید را داریم، شروع شد و با برپایی خیمه‌های معرفت، غرفه‌های کودک و نوجوان، مشاوره و پاسخگویی مسائل شرعی، مشاوره وقف، چندرسانه‌ای، عفاف و حجاب، غرفه‌های قرآنی و تهیه و توزیع محصولات فرهنگی ادامه پیدا کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بخشی از ایام تعطیلات نوروز با ماه مبارک رمضان مصادف شده است. در این ایام سفره‌های ساده افطاری در بقاع متبرکه و ایستگاه‌های صلواتی با کمک خیرین دنبال می‌شود. حتما نمازهای جماعت در ایام خدمتگزاری به زائران برگزار خواهد شد. ۱۴۰ برادر و خواهر روحانی در این طرح کمک می‌کنند. مراسم تحویل سال در ۵۵ بقعه متبرک با حضور ۳۵ هزار زائر انجام شد.

وی اضافه کرد: در مسیر خدمت به زائران در ۱۲ فروردین که همزمان با رحلت حضرت خدیجه(س) است. ویژه‌برنامه خدیجه مادر امت در بقاع متبرکه انجام خواهد شد. غرفه‌های مختلف مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی نیز جزو برنامه‌های بقاع متبرکه است.

احمدزاده عنوان کرد: بیش از ۶۰ هزار نفر در بقاع متبرکه و ۱۱۸ هزار نفر در حسینیه‌ها در مجموع ۱۷۹ هزار و ۳۲ نفر اسکان داشتند. ۱۲۷ هزار و ۹۵۹ نفر از خیمه‌های معرفت بازدید کردند. ۱۶ هزار و ۱۲۰ نفر مشاوره در حوزه‌های وقف، اعتقادی و خانواده، خدمت‌رسانی به ۶۶۵۶ نفر در در ایستگاه سلامت، پذیرایی از ۲۳۸ هزار و ۴۸۱ نفر، ۱۲۴۹ نوبت اقامه نماز جماعت، ۴۲۰۷ مورد سخنرانی، قرائت ادعیه و مسابقات فرهنگی نیز در بقاع متبرکه انجام شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام متین قربانی، مدیر تبلیغی حوزه علمیه خراسان، تصریح کرد: امسال هم‌افزایی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و دولتی و نهادهای مردمی برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران صورت گرفته که اتفاق مبارکی است. مسئولان با نیت خادمی بدون بخشنامه و بودجه کنار هم قرار گرفتند.

وی بیان کرد: حوزه علمیه خراسان که نهادی تربیتی و آموزشی است، با توجه به رسالت تبلیغی که بر دوش دارد، امسال در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت. ۱۱ ایستگاه استقبال زائرمحوری در محور قوچان تا مشهد برنامه‌ریزی شده است. در ایستگاه قوچان تا مشهد ۳۰ طلبه به عنوان مبلغ کارهای تبلیغی و اقدامات فرهنگی را مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کنند.

قربانی افزود: در همین راستا حوزه علمیه در خیابان امام رضا(ع) سه غرفه فرهنگی را برنامه‌ریزی کرده که حضور جدی دارند. برنامه‌های مختلفی با محوریت سه مدرسه علمیه انجام می‌شود. حوزه علمیه حضور پررنگی در نمایشگاه قرآن داشته که چهار غرفه به حوزه علمیه اختصاص داده شده است.

۱۳۰۰ خانه‌مسافر در مشهد مجوز فعالیت گرفتند

در ادامه سیدجواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۳۰ بازرس در سطح شهر داریم که در چهار نقطه شهر حضور دارند. در بازرسی‌ها بیش از ۵۰ میلیون تومان به زائران بازگرداندیم.

وی در خصوص طرح مبدا تا مبدا عنوان کرد: کار فرهنگی یک روزه جواب نخواهد داد بلکه نیاز به زمان طولانی دارد. در قرارگاه مرکزی که به دستور استاندار به راه انداختیم، برنامه‌ریزی شد که زائران به صورت گروهی و خانواده‌محور به مشهد مشرف شوند. در یکی از موارد ۷۰۰ هزار نفر شب‌اقامت برای بازنشسته‌ها برنامه‌ریزی کردیم که به صورت کاروانی از مبدا آمده و در مشهد حضور داشتند.

موسوی با اشاره به اینکه تسهیلات خوبی برای زائران انجام فراهم شده، خاطرنشان کرد: قرار نیست کار فرهنگی به صورت فوری انجام شود. در این مدت برنامه‌ریزی کردیم همه دستگاه‌هایی که در زمینه اقامت فعالیت دارند، داشته‌های خود را در یک سبد بریزند تا آمار منسجمی داشته باشیم و بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: ما نواقصی هم داریم. در زمینه اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی قرار شد برخی واحدها به صورت منسجم اطلاع‌رسانی کنند. اقدامات خوبی در تاسیسات گردشگری انجام شد، در ایامی که با کمبود پزشک مواجه بودیم، پزشک مستقر کردند. همچنین جامعه هتلداران با حوزه‌های فرهنگی از جمله آستان قدس تفاهم کردند که پاسخگویی به مسائل شرعی در تاسیسات اقامتی انجام شود.

 

کد خبر 206989

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید