سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۵۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: در جلسه‌ای با حضور دستگاه قضایی، انتظامی، اداره‌ کل میراث فرهنگی، فرماندار و... چند مصوبه در خصوص پذیرایی زائران بررسی و مجوز پذیرایی از زائران در واحدهای مربوطه صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری پیام خبر، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در نهمین نشست خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی که در محل کانون فرهنگی تربیتی فارابی برگزار شد، اظهار کرد: طبق آمار روز گذشته ۴۶۷ هزار و ۶۵۲ زائر به مشهد و استان وارد شدند. در مجموع از ۱۵ اسفند تا هفتم فروردین هفت میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۵۳ نفر ورودی به استان داشتیم. مجموعه ظرفیت‌های اسکان رسمی، موقت و اضطراری پنج میلیون و ۲۸۹ هزار و ۸۱۰ نفرشب است. میزان اشغال واحدهای اسکان در شب گذشته نیز در واحدهای رسمی ۷۷ درصد، موقت ۶۲ درصد و اضطراری ۳۰ درصد بوده است.

وی در خصوص نحوه پذیرایی زائران و مسافران در ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: ماه رمضان ماه روزه بوده و روزه‌خواری در ملاعام به لحاظ شرعی و قانونی ممنوع، جرم و تخلف است و عموم مردم با علاقه به ارزش‌های دینی و سبک زندگی دینی باور داشتند و دارند و اهل روزه و مراعات مسائل شرعی هستند. مجموعه‌های مختلف اعم از دستگاه قضایی، انتظامی و اجرایی مانند سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی، اتاق اصناف و سازمان میراث فرهنگی بنا بر سیاست‌ها و ابلاغیه‌ها تدابیر خود را در واحدهای تابعه خود داشتند.

گنابادی‌نژاد اضافه کرد: در استان برای هماهنگی بهتر امروز جلسه‌ای با حضور نماینده دستگاه قضایی، انتظامی، مدیر کل میراث فرهنگی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان، فرماندار و سایر دستگاه‌ها برگزار شد که چند مصوبه در خصوص پذیرایی از زائران داشت.

وی ادامه داد: اولویت ارائه خدمات پذیرایی برای وعده‌های صبحانه، ناهار و شام به واحدهای پذیرایی محل اقامت سپرده شده است اما بخش زیادی از زائران در واحدهای غیر رسمی از جمله موقت و اضطراری ساکن هستند و واحدهای پذیرایی ندارند؛ بنابراین باید شرایط تغذیه آن‌ها پیش‌بینی شود.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: مقرر شد هماهنگی بین اصناف و دستگاه انتظامی صورت گیرد تا واحدهایی که شرایط لازم و ظرفیت دارند، در محل پذیرایی کنند و بیرون‌بر نداشته باشند، همچنین باید پوشش لازم داشته باشند. اگر هم قرار شد غذای بیرون‌بر داشته باشند آن را بسته‌بندی کرده و استتار کنند. این مصوبه در خصوص مشهد و شهرستان‌های استان است. واحدها مشخص و سر درب آن‌ها اعلام می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از مجموعه‌هایی که همیشه کمک موثر در حوزه اسکان داشتند آموزش و پرورش با ظرفیت اسکان مدارس بوده است. امسال افزایش متفاوتی را در این زمینه داشتیم که ظرفیت ۲ یا بیش از ۲ برابر ظرفیت سال‌های گذشته بود. استقبال بسیار خوبی اعم از جامعه فرهنگی و غیر فرهنگی شده است. از سرایداران مدارس نیز تشکر ویژه دارم که در ایام تعطیلات کنار زائران بودند.

وی با اشاره به اینکه تاکسی‌ها مرتب بازرسی می‌شوند و نرخنامه آن‌ها مشخص است، تصریح کرد: درصد کمی تخلف داشتند، ۵، ۶ تاکسی به خاطر تخلف به پارکینگ هدایت شدند. وضعیت تاکسی‌های اینترنتی مشخص نیست، تلاش می‌شود کنترل شود. ممکن است تخلفاتی نیز داشته باشند. یکی از دلایل اشکال در تاکسی‌های اینترنتی قیمت‌های شناور آن‌ها است. مجوز هیچ کدام از این تاکسی‌ها در استان صادر نشده، بلکه ملی است، ما نیز به این اشکال واقف هستیم.

گنابادی‌نژاد با اشاره به بودجه زیارت بیان کرد: بودجه زیارت چند سال ردیف نداشت، سال‌هایی هم که ردیف داشت در دولت قبلی تخصیص پیدا نکرد. در سال ۱۴۰۱ بودجه‌ای گذاشته شد که تخصیص آن ضعیف بود. یکی از اولویت‌ها در این بودجه کمک به تجهیز مدارسی بود که در زمینه اسکان فعالیت داشتند. در کارگروه ملی زیارت نیز مصوبه‌ای داشتیم که مدارس و مجموعه‌های مشابه که وظیفه اسکان ندارند اما کمک می‌کنند از پرداخت هزینه انرژی معاف شوند.

اسکان حدود 97 هزار مسافر نوروزی در مدارس استان

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۹۶ هزار و ۵۸۰ مسافر نوروزی در بیش از ۶ هزار مدرسه، از ۱۵ اسفند ماه پارسال تا ظهر روز جاری اقامت کرده اند.

سید امیر شوشتری بیان کرد: این تعداد با حضور ۲۱ هزار و ۸۹۶ خانواده و ثبت ۲۲۷ هزار نفر- شب اسکان ثبت شده است.

وی بیان کرد: در شب عید ظرفیت کامل اسکان مدارس مشهد تکمیل شد و با ثبت حضور ۴۰ هزار نفر اسکان در مدارس استان که ۳۲ هزار نفر آن در مشهد بود، بالاترین رکورد اقامت تاکنون در مدارس به ثبت رسید.

 

کد خبر 207038

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید