سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
پنج شنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۲۹
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نمایشگاه «سوغات ادب» با محوریت معرفی ظرفیت‌های ادبی کمتر‌ شناخته شدۀ شیراز در باغ جهان‌نما برپا است.

به گزارش پیام خبر، نمایشگاه «سوغات ادب» با محوریت معرفی ظرفیت‌های ادبی کمتر‌ شناخته شدۀ شیراز در باغ جهان‌نما برپا است.

در این نمایشگاه تلاش شده است آثار و دیوان شاعرانی که در سایه حافظ و سعدی، دو قله ادبیات فارسی، گمنام مانده‌اند به نمایش گذاشته و به مهمانان نوروزی و شیرازی‌ها معرفی شود.

معاون فرهنگی شهردار شیراز در این خصوص گفت: حضور گردشگران در ایام نوروز بهترین شرایط را برای معرفی ظرفیت‌ها و پیشینۀ یک شهر در حوزه فرهنگ و هنر فراهم می‌کند که عدم توجه به آن یک فرصت‌سوزیِ بزرگ است.

محمدعلی چوبینی با اشاره به موج گسترده حضور مهمانان نوروزی در شیراز افزود: بسیاری از زوایای فرهنگی شیراز حتی برای ساکنان این شهر ناشناخته است و در نمایشگاه سوغات ادب تلاش شده است گوشه‌ای از یکی از این موضوعات معرفی شود.

وی ادامه داد: شاعرانِ زیادی در شیراز به گواهِ تذکره‌های معتبری همچون «مرآت‌الفصاحه»، «شعاعیه»، «شعرای دارالعلم» و... زیسته‌ و حتی دارای دیوان هستند که حتی نام آن‌ها نیز شنیده نشده است.

چوبینی گفت: در نمایشگاه سوغاتِ ادب علاوه بر معرفیِ این تذکره‌ها که دربرگیرندۀ زندگینامه این شاعران است، دیوان اشعار تعدادی از آن‌ها در معرض دید قرار گرفته است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز واکنشِ و استقبال شیرازی‌ها و مهمانان نوروزی این شهر نسبت به «سوغات ادب» را فراتر از انتظار توصیف و خاطرنشان کرد: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد اغلب مخاطبان از وجود چنین ظرفیت‌ها و پیشینه‌ای در حوزه ادبیات شیراز مطلع نبودند و آن را منحصر در سعدی و حافظ می‌دانستند که با مشاهده آثار این ادبا، از تعداد و کیفیت آثار برخی از آن‌ها ابراز شگفتی می‌کردند.

چوبینی با بیان اینکه نمایشگاه «سوغات ادب» تا ۱۱ فروردین از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در باغ جهان‌نما میزبان عموم مردم است گفت: «سوغات ادب» دیوان شاعرانی همچون بابافغانی، قاآنی، ملولی، نثار، اهلی، شوریده، سُها، حیدر، وصال، خائف، لسانی و... را که همگی پسوند شیرازی دارند، به نمایش گذاشته است.

 

کد خبر 207098

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید