جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۴۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد گفت: پایانه مسافربری امام رضا(ع) ظرفیت جابه‌جایی 100هزارنفر به صورت روزانه را دارد.

به گزارش پایگاه خبری پیام خبر، سید مهدی امامی میبدی در هفدهمین نشست خبری روایت شهر با بیان ابنکه مجموع پایانه‌ها در دوم آذرماه 1372 به‌صورت سازمان تاسیس شد، گفت: در حال حاضر دو پایانه و چهار ایستگاه سوار در نقاط مختلف شهر فعال هستند و این مراکز شامل پایانه مسافربری امام رضا(ع)، پایانه مسافربری راه ابریشم، ایستگاه سوار حافظ، ایستگاه سوار کلات، ایستگاه سوار میثاق، ایستگاه سوار آزادی و پارک‌سوار وکیل‌آباد هستند.
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد افزود: در مجموع اهداف و ماموریت سازمان حفظ و نگهداری و اداره امور پایانه‌ها، تجهیز و توسعه پایانه‌ها با استفاده از ابزار و روش‌های پیشرفته و متناسب با افزایش رشد جمعیت و در صورت لزوم احداث پایانه‌های جدید در مبادی ورودی و مکان‌های مناسب شهر است.
وی به تردد روزانه بیش از 1500 اتوبوس در پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد اشاره و تصریح کرد: اگر طول هر اتوبوس ۱۲ متر باشد، ۱۸ کیلومتر تنها فضایی است که اتوبوس‌ها نیاز دارند این را با عرض شهر مشهد که ۱۰کیلومتر است، مقایسه کنید.
امامی میبدی گفت: در حال حاضر به‌صورت میانگین روزانه ۴۰ تا ۵۰هزارنفر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد جابه‌جا می‌شوند که این عدد تقریباً دو برابر ظرفیت ورزشگاه امام رضا(ع) است؛ این در حالی است که پایانه‌های ما ظرفیت جابه‌جایی 100 هزارنفر در روز را دارا هستند.
وی تصریح کرد: طبق آمار میزان جابه‌جایی مسافر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش داشته است ودرکنار آن تعداد وسیله نقلیه مورداستفاده برای جابه‌جایی مسافران شامل اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی برون‌شهری نیز ۱۵درصد افزایش را نشان می‌دهد.
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه 60درصد سفرها از طریق پایانه مسافربری امام رضا(ع) انجام می‌شود خاطرنشان کرد: بر اساس آمار بیشترین تردد در ۱۰سال اخیر با 25 میلیون سفر مربوط به سال ۱۳۹۳ بوده است.
وی در ادامه افزود: یکی از اقداماتی که از سوی پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد انجام می‌شود اعزام در راه ماندگان است که سال گذشته با ارائه معرفی‌نامه از آستان قدس و مجموعه‌های حمایتی به حدود چهار هزار و ۶۸۰ مسافر در راه مانده برای رفتن به مقاصدشان خدمات رایگان ارائه‌ شده است.
امامی میبدی به پروژه‌های عمرانی سازمان پایانه‌های نیز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر دو پروژه ساماندهی عرصه باز شهری جلوخان پایانه امام رضا(ع) و انبار توشه در دست اجرا است.
وی بابیان اینکه پروژه ساماندهی عرصه باز شهری جلوخان پایانه امام رضا(ع) باهدف بهبود و افزایش کارایی ساختار و ارتقای کیفیت خدمات اجرایی شده است خاطرنشان کرد: همچنین دسترسی مناسب ، عملکرد، اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و ... جلوخان به‌عنوان جایگاه خاص مقابل نشینی با مضجع شریف امام هشتم از دیگر اهداف اجرای این پروژه بوده است.
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه ساماندهی جلوخان پایانه مسافربری امام رضا (ع) با مبلغ قرارداد بالغ‌بر 825 میلیارد ریال در حال انجام است و طبق زمان‌بندی انجام‌شده در سال 1402 به پایان خواهد رسید.
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد به پروژه احداث انبار توشه هوشمند نیز اشاره کرد و افزود: انبار توشه قبلی در مجاورت واحدهای مسکونی قرار داشت که ساکنان محل از این موضوع گلایه داشتند لذا پروژه احداث انبار توشه جدید در محلی مناسب در پایانه در دستور کارقرارگرفت و امسال عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.
امامی میبدی در خصوص مشکلات ایستگاه سوار حافظ نیز گفت: برای رفع این مشکلات به‌ویژه مشکلات ترافیکی امسال مناقصه اجرای پروژه ساماندهی ایستگاه سوار حافظ برگزار می‌شود و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در ادامه به نیاز شهر مشهد به پایانه‌های جدید نیز اشاره و اظهار کرد: دراین راستا احداث چهار پایانه متمرکز جنوب و نیمه‌متمرکز شرق، غرب و میثاق در دستور کار قرار گرفت که از این میان زمین پایانه غرب جانمایی و تحویل گرفته‌شده است.
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد اضافه کرد: امسال برای پایانه غرب بودجه در نظر گرفته‌شده است که دیوارکشی آن انجام می‌شود. زیرا با افتتاح خط سه مترو دسترسی به داخل شهر از طریق این پایانه افزایش پیدا خواهد کرد.
امامی میبدی بابیان اینکه ایستگاه سوار میثاق نیز در شان زائران و مسافران نیست خاطرنشان کرد: اما بااین‌حال با حداقل امکانات سعی کردیم این ایستگاه سوار را حفظ کنیم .
وی در ادامه به فروش
اینترنتی بلیت اتوبوس نیز اشاره کرد و گفت: در راستای تسهیل دسترسی و رفاه حال زائران و مسافران سیستم فروش بلیت الکترونیکی راه‌اندازی و افرادی که قصد سفر دارند می‌توانند بدون مراجعه به پایانه برای تهیه بلیت از وب‌سایت‌های فروش بلیت استفاده کنند.
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد بابیان اینکه موضوع آلودگی مسئله بسیار مهمی است اضافه کرد : برای کاهش آلودگی سعی کردیم توقف‌های طولانی‌مدت را حذف کنیم و هزینه را نیز بالا بردیم تا دیگر برای اتوبوس‌ها ماندگاری صرفه نداشته باشد.
امامی میبدی افزود: در کنار این موضوع به توسعه فضای سبز پایانه نیز اهمیت داده‌ایم . برای حفظ و توسعه فضای سبز پایانه امام رضا(ع) بر اساس دستورالعمل مناقصه‌هایی برگزار می‌کنیم که ردیف اعتباری خاصی دارد.
وی در ادامه به اقدامات انجام‌شده در حوزه استقبال از بهار اشاره و اظهار کرد: در این راستا مراکز اسکان موجود در پایانه‌ها برای ۵۰۰نفر آماده شد.
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین دوره‌های آموزشی فرهنگ میزبانی و دوره آموزشی امربه‌معروف و نهی از منکر برای پرسنل برگزار شد.
امامی میبدی تصریح کرد: همچنین برای استقبال ازبهار و پذیرایی از زائران نوروزی حدود ۱۰ هزارمترمربع رنگ‌آمیزی، ضدعفونی، شست‌وشو، کاشت گیاه و نصب بنرهای اطلاع‌رسانی نیز در پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهدانجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین از دیگر اقدامات انجام‌شده می‌توان به نورپردازی، راه‌اندازی المان حباب‌ساز، برپایی پنج سفره هفت‌سین در کلیه پایانه‌ها، سرویس‌دهی بیش از ۸۰ هزارنفر در ایستگاه استقبال از زائر، میز خدمت اطلاعات و پلیس و اجرای ۱۵مورد تئاتر خیابانی و پرفورمنس اشاره کرد.

 

کد خبر 207673

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید