جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۰۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیین اخـتتامـیه ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی شامگاه با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد و در این آیین برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

این آیین با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری و مدیرکل فرهنگ و .ارشاد اسلامی فارس برگزار شد،

که عبدالصمد فهندژسعدی از فارس و مصطفی شناور خادم حرم حضرت شاهچراغ (ع) از تقدیر شدگان ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی بودند و علی ستوده(ناخدا ستوده) از استان بوشهر، غلام رسول صوفی از استان خراسان رضوی و محمد قیوم امینی از استان خراسان رضوی به عنوان برگزیدگان این جشنواره شناخته شدند.

بین‌المللی شدن جشنواره در دستورکار است مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در این آیین با بیان اینکه فرهنگ ایرانی و رضوی آمیختگی هنرمندانه‌ای دارند، گفت: با شهادت امام رضا (ع) این شخصیت عظیم اسلامی، ما جریان فرهنگ اسلامی را در نهادینه شدن فرهنگ بومی ایران مشاهده می‌کنیم؛ فرهنگ رضوی با فرهنگ ملی آمیخته شده و این آمیختگی به تبلور و هنر هنرمندان ایران اسلامی تبدیل شده و هنرمند در مقام تولید آثار فاخر هنری خود با مضامین فرهنگ، هنر و ادب در فرهنگ رضوی توانسته داشته‌های خود را به میدان عرضه هنر ارائه کند.
وی ادامه داد: ایران با حضور علی بن موسی الرضا (ع) سرزمین دیگری شده است که این خاک به یمن حضور این امام بزرگوار پربرکت شده است.
سعیدی زاده اضافه کرد: کیمیاگران هنر و ادب، ظرافت و زیبایی را از دل معارف و فرهنگ رضوی بیرون کشیدند و به وزن و قافیه، رنگ، نقش و نگار و آوا و کلام تبدیل کردند. کسانی که در این جشنواره شرکت کردند و به خلق اثر و اجرا پرداختند همه دلداده و شیدای این امام بزرگوار است.
وی گفت: لطف و کرامت علی بن موسی الرضا(ع) است که این ذوق و قریحه هنری را به این هنرمندان عرضه کرده که از کنار این جریان هنری بتوانیم جریان فرهنگ شیعی و اسلامی را توسعه دهیم.
سعیدی زاده بیان کرد: فرهنگ، منش و سیره امام رضا(ع) توام با رافت و مهربانی و همراه با دوست داشتن و احترام گذاشتن است؛ این در حالیست که امروز در جامعه اسلامی نیازمند محبت، عقلانیت و زندگی توامان با محبت و آرامش هستیم.
وی با اعتقاد به اینکه هنر موسیقی هنری نشات گرفته از فطرت انسانی است، افزود: خداوند متعال همه انسان‌ها را با فطرت توحیدی آمیخته است و نغمه‌ها و آوازهای ایرانی وقتی با فطرت توحیدی آمیخته و با فرهنگ رضوی همراه می‌شوند جریانی را برای این انتقال معانی آغاز می‌کنند.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم در سال آینده این جشنواره را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم و شاهد حضور هنرمندانی از سایر اقوام و ملل اسلامی در این جشنواره باشیم و بتوانیم تولیدات آثار فاخر و اثرگذار هنری را در فضاهای رسانه‌ای کشور انتقال دهیم و جریان‌سازی فرهنگی بزرگی ایجاد کنیم.
برگزاری جشنواره آواها و نواها برگ زرینی بر تاریخ فرهنگ و هنر شیراز

قانعی شیراز را شهر شهید دستغیب، شهر عبدالله اسکندری، شهید سپاسی، شهید استوار و شهر عالمانی دانست که هیچگاه در برابر ظلم سر خم نکرده‌اند و اظهار داشت: این شهر پایتخت شعر عاشورا و شاعران آیینی زیادی است که علم محبت به آل الله را همواره برافراشته نگه داشته اند و اکنون نیز برگ زرین دیگری بر تاریخ فرهنگ و هنر این دیار به‌ نام جشنواره ملی آواها ونواهای رضوی افزوده شد. این جشنواره یکی از جشنواره های ۱۶گانه بنیاد بین المللی امام رضا (ع) است که امسال شیراز افتخار میزبانی آن را داشته است.
جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با چاووشی خوانی استان‌های بوشهر و گیلان و اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در حرم احمدبن موسی(ع) آغاز بکار کرد. این جشنواره با اجرای گروه‌های مختلف تا شامگاه جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه یافت.

 

کد خبر 209042

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید