چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۹:۴۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اولین نشست ملی تخصصی پوشش ایرانی با موضوع استاندارسازی محتوای آموزشی لباس اقوام 17 و 18 اردیبهشت ماه جاری به میزبانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از ساعت 9 تا 19 برگزار حواهد شد.

به گزارش پیام خبر،معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت:در راستای برگزاری نخستین نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی با موضوع استاندارد سازی محتوی آموزشی لباس اقوام ایران، استفاده از نقطه نظرات کارشناسان صاحب نام در زمینه الگوسازی و استانداردسازی محتوی آموزشی پوشاک اقوام ایرانی و هم افزایی و تجمیع نظرات، می‌تواند ما را به سوی یک الگوی مرجع سوق دهد.
سید رسول موسوی‌نژادیان با اشاره به جهت دهی به تولید پوشاک درمراکز تولیدی کشور توجه به موضوعاتی چون تدوین استانداردهای ملی لباس بیان کرد: موضوع استاندارد در حوزه مد مدتی است مورد توجه ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار گرفته و در مسیر بومی‌سازی اصول طراحی و دوخت درحال پیشرفت است.
وی افزود: بدون شک رویدادهایی چون نشستهای تخصصی در حوزه مد و لباس می‌توانند زمینه گردهمایی کارشناسان از استان‌های مختلف را به منظور ارائه نقطه نظرات در زمینه استانداردسازی لباس اقوام ایرانی فراهم کند.
در ادامه پروانه امیریان، دبیر اجرایی این نشست نیز با اشاره به آغاز ایده اصلی این برنامه که از سال 1394 و از شیراز بوده، دغدغه فعالان حوزه مد ولباس را قائده مند نبودن شاخصهای تولید لباس ایرانی ذکر کرد و گفت: با کمک افراد متخصص و انجام پژوهش های متعدد، برای پیداکردن راهکارهای عملیاتی اقدام کردیم.
وی گفت: برگزاری چهار رویداد متوالی جهت دست یابی به راهکارهای مورد نظر در دستور کار قرار گرفت. این رویدادها با رویکرد شناخت و آموزش طراحی و تولید لباس های ایرانی، ارتباط با آیین های سنتی ایران و تزئینات آنها در چهار دوره برگزار شد که یکی از نتایج شاخص آن، تشکیل و ثبت گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی بود که اعضای آن، کارشناسان متعدد از اقوام مختلف هستند. امیریان، با بیان اینکه مقصود از این پژوهش ها، در حوزه لباس اقوام ایرانی استفاده از نمادها و زیبائیهای پوشاک اقوام در تولید پوشاک جدید است که با کمک گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی قابل انجام است و باید در انتها منجر به طراحی لباس ملی ایرانی شود.
وی در خصوص نخستین نشست دو روزه تخصصی نیز گفت: در این رویداد، حدود 40 تن اساتید پژوهشگر از استان های مختلف با پوشش اصیل فرهنگ اقوام آن استان حضور دارند که ابتدا در قالب مستندات میدانی، مطالب و پژوهشهای خود را ارائه خواهند کرد و تمامی مطالب درقالب استانداردهای آموزشی تدوین شده و الگوها با یک قالب، طراحی و در انتها به صورت نرم افزار در اختیار مرکز آموزشی، طراحان و تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و امید داریم منابع اموزشی ارزشمندی آماده و چاپ شود که بعنوان منابع مرجع مورد استفاده مراکز دانشگاهی و بین المللی قرار گیرد.

 

کد خبر 209057

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید