پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۱۷
زمان مطالعه: 5 دقیقه
معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: ویژه برنامه‌های دهه ادب و حماسه از ۲۴ اردیهشت تا آغاز و تا سه خرداد ماه با هدف گرامیداشت فردوسی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری پیام خبر، سید جلیل بامشکی در نشست خبری دهه ادب و حماسه اظهار کرد: ویژه برنامه‌های دهه ادب و حماسه از ۲۴ اردیهشت تا آغاز و تا سه خرداد ماه ادامه دارد؛ این برنامه ها با هماهنگی اداره ارشاد، میراث فرهنگی، دانشگاه‌ها، شهرداری، آموزش و پروش و سایر نهادهای فرهنگی استان برگزار می‌شود.

وی افزود: آغاز برنامه ها با مراسم بزرگداشت روز فردوسی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت در آرامگاه فردوسی از ساعت ۱۶ الی ۱۹، دو بخش مراسم بزرگداشت و برگزاری تئاتر بعد از نماز مغرب و عشا است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: جلسات متعددی با دستگاه های فرهنگی در قالب کارگروه برگزار و برنامه های متنوعی پیش بینی شده که از جمله آن می‌توان به برگزاری همایش علمی در دانشگاه فردوسی اشاره کرد.

بامشکی با اشاره به شهادت امام صادق (ع) در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه خاطرنشان کرد: در این روز برنامه ای اجرا نخواهد شد و ادامه برنامه‌ها از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: از تاریخ ۲۴ اردیبهشت تا سه خرداد خطوط حمل و نقل عمومی پیش بینی شده و علاوه بر تقویت و افزایش ساعات کاری خطوط موجود ۱۰خط پیش بینی شده که شامل میدان فلسطین، میدان جانباز، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع), پایانه فدائیان اسلام، میدان امام خمینی(ره), چهارراه صیاد شیرازی، دانشجو ۲۹، خیابان صادقیه ۱۱ و خیابان شیرازی پنج است که ساعت حرکت در روز بزرگداشت ۱۵:۳۰ الی ۲۱ و سایر روزها ۱۹ الی ۲۲ است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین در همین ایام در محل توس مسابقات کشتی با چوخه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ برگزار می‌شود؛ از دیگر برنامه‌ها می‌توان به رونمایی از تابلو نقشه گردشگری توس اشاره کرد که دو تابلو در توس و دو تابلو در سطح شهر نصب خواهد شد.

بامشکی ضمن اشاره به نصب تابلو‌ گویا شاهنامه با ۳۰ پادکست شامل ۱۰ داستان کوتاه شاهنامه، عنوان کرد: جشنواره سیمرغ با هدف طراحی و ساخت عروسک شخصیت های شاهنامه نیز در این ایام برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آثار در دو بخش طراحی و ساخت و نگاه خلاقانه به شاهنامه و شخصیت های شاهنامه یا به عبارتی شاهنامه در سال ۱۴۰۲ و موضوعات شامل شخصیت های پهلوانی شاهنامه، بانوان در شاهنامه و حیوانات در شاهنامه است و فقط شخصیت های مثبت ملاک عمل قرار می‌گیرد؛ سبک طراحی و ساخت ازاد و محدودیت سنی ندارد و آثار در دو سطح تجربی و حرفه ای پذیرفته می‌شود.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: همزمان با شروع دهه حماسه فراخوان آغاز و ارسال آثار تا ۱۹ تیر ماه ادامه دارد.

بامشکی درخصوص برگزاری تور گشت شهری منطقه فرهنگی و تاریخی توس اظهار کرد: شهروندان از طریق فرهنگسراها و معاونت فرهنگی مناطق، ۱۳۷، ۳۱۳۵ و پایگاه های راعنمای زائر اطراف حرم‌مطهر رضوی می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند و مدارس، تشکل ها و دانشگاه‌ها نیز از تخفیفات ویژه برخوردار خواهند شد؛ همچنین در مقابل جلوخان نیز اتوبوس دو طبقه گردشگری مستقر است و تورها و شهروندان می توانند از این اتوبوس‌ها به همراه راوی استفاده کنند.

وی افزود: همچنین هرشب تئاتر بازی نامه باستان در محل ارامگاه اجرا می‌شود و شهروندان برای تهیه بلیت باید به سامانه ۱۰۰۰۱۰۸ و سایت زیارت و گردشگری مراجعه کنند.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره بین الملللی ایران و کشورهای حوزه نوروز، اکران ابیات فردوسی به صورت ملی و بین المللی، ویدئو مپینک تصاویر سرداران شهید در آرامگاه، برگزاری تئاتر استاد صابری توسط هنرمندان مشهدی و استانی با موضوع بخش هایی از زندگی حکیم توس و بخش های از داستان های شاهنامه از دیگر برنامه‌ها در این ایام است.

بامشکی بیان کرد: چند سال قبل یکی از خیابان های ماترا، رونمایی از تابلو خیابان ماترا ازشهرهای ایتالیا به نام خراسان نامگذاری شد لذا امسال مراسم نامگذاری یکی از خیابان های جنب آرامگاه فردوسی تا کهن‌دژ به نام ماترا نامگذاری می‌شود؛ همچنین سردیس برنزی فردوسی نیز جهت نصب در این شهر به نماینده وزارت خارجه تحویل داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: در راستای تداوم برنامه‌های بزرگداشت فردوسی، جشنواره حماسه خوانی به صورت ملی از طریق صداوسیما بعد از دهه حماسه در ایام تابستان برگزار می‌شود.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در راستای تقویب زبان فارسی به صورت پایلوت دوره آموزشی طولانی مدت با رویکرد اموزش خرد تحت عنوان زین قند پارسی میان کارکنان شهرداری برگزار شد و در فاز بعدی از طریق بیلبورد، استرابورد و تلویزیون های شهری به شهروندان ارائه می‌شود.

 

کد خبر 209185

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید