جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
یکشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۲۶
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همایش تخصصی علوم میراثی، ریشه در تاریخ، رو به آینده به مناسبت بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه در تالار گلستان آرامگاه سعدی برگزار شد.

به گزارش پیام خبر،این همایش تخصصی با حضور مدیران و اعضای پایگاه‌های جهانی پژوهشی پارسه پاسارگاد و پایگاه میراث جهانی منظر ساسانی فارس برگزار شد.

محمدتقی قلعه‌نویی معاون میراث فرهنگی فارس در آغاز این همایش گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی تخصصی تبادل علم، اطلاعات، دانش و تجربه میان کارشناسان و مدیران پایگاه‌های پژوهشی باستان‌شناسی فارس است.

در ادامه این همایش مسعود رضایی منفرد پیرامون اهمیت میراث فرهنگی و مدیریت بحران در میراث فرهنگی سخنرانی کرد.

محمد نصیری سخنران بعدی این همایش بود که پیرامون پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و عملیات‌های مرمتی در سال‌های مختلف ارائه کرد.

علیرضا عسکری مدیر پایگاه‌های پژوهشی منظر ساسانی فارس نیز در این همایش در خصوص توسعه پایدار میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس و چگونگی مدیریت عرصه‌ها و حرائم با اتکا به مبانی میراث‌فرهنگی و بکارگیری جامعه محلی نکاتی را مطرح کرد.

حمیدرضا کرمی در خصوص مدیریت منابع آب منظر باستان‌شناسی پاسارگاد در دوران هخامنشی چکیده‌ای از مطالعات خود را برای حاضران در نشست تشریح کرد.

این پژوهشگر حوزه باستان‌شناسی به تداوم سنت و روش‌های مدیرت منابع آب در دوران هخامنشی اشاره و نیز در خصوص چالش‌های موجود و تهدیدات سامانه‌ها و سازه‌های آبی نیز مطالبی ارائه کرد.

او همچنین درباره اقدامات انجام شده برای مرمت، سامان‌دهی، مستندنگاری و تهیه نقشه‌های توپوگرافی سازه‌های آبی نکاتی را ارائه کرد.

کرمی هر یک از قنات‌ها و سازه‌های آبی را به‌تنهایی یک مطالعه پژوهشی کامل در حوزه معماری سازه‌های آبی برشمرد که از گذشتگان برای ما به‌جای مانده که باید در حفاظت از آن‌ها کوشا باشیم.

نتایج سه فصل بررسی باستان‌شناسی در حریم منظری تخت جمشید توسط وحید بارانی، مرمت از پژوهش تا اجرا توسط مصطفی رخشنده و اقدامات گروه حفاظت و مرمت تخت جمشید توسط مریم راهسازی ارائه شد.

 

کد خبر 209783

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید