چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۳۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پهنه محیط زیستی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در شهرستان ارسنجان فارس طی روز های گذشته شاهد جست و خیز چهارمین و پنجمین گوساله تازه متولد شده گوزن زرد ایرانی بود ، این منطقه امسال به کمک باران های مناسب و شرایطی زیستی ، محیطی ایمن برای زایش گوزن زرد ایرانی فراهم کرده است.

به گزارش پیام خبر، حسن ابراهیمی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان از تولد ومشاهده چهارمین وپنجمین گوساله گوزن زرد در سایت پرورش این شهرستان خبر داد و اظهار داشت : شاهد ایجاد محیطی امن و ایمن برای زایش و تکثیر گوزن زرد در این شهرستان هستیم ، زایش چهارمین و پنجمین گوساله گوزن در این شهرستان بیانگر سالی خوب و پر بار برای گوزن ها است و امید است تا پایان فصل زایش شمار گوزن های تازه متولد شده در این شهرستان دو رقمی شود.

این مقام مسوول با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای ایجاد محیط و شرایطی امن و ایمن برای تکثیر گوزن زرد ایرانی افزود: پهنه محیط زیستی شهرستان ارسنجان در سالهای گذشته بیشترین و بهترین شرایط را برای زایش و تولد گوساله های گوزن زرد ایجاد کرده است ، ما از همه ظرفیت ها برای تداوم این شرایط بهره گیری خواهیم کرد.

ابراهیمی ، از طبیعت گردان و افرادی که در محیط پیرامون پهنه تکثیر و پرورش گوزن زرد آمد و شد دارند خواست تا با حفظ شرایط تکثیر گوزن دراین منطقه و خودداری از ایجاد شرایط بر هم زننده ایمنی و امنیت این منطقه ، محیط زیست را در پرورش و تکثیر گوزن زرد یاری کنند.

گوزن‌های زرد ایرانی اغلب در اوایل پاییز جفت ‌گیری می‌کنند ، وزن گوساله ها در موقع تولد حدود چهار تا پنج کیلوگرم است. گوساله ها پس از تولد قادر به راه رفتن و دویدن هستند، ولی گوزن مادر در چند روز اول آن‌ها را در بین علف‌های بلند مخفی می‌کند. 

گوساله های گوزن زرد به علت هم‌رنگی با محیط، نداشتن بو و بی تحرکی، از دید حیوانات طعمه‌گیر مخفی می‌مانند و در یک و نیم سالگی بالغ می‌شوند. 

گوزن زرد در مناطق جنگلی زاگرس و جنگل‌های گرمسیری زندگی می‌کنند پس از قرار گرفتن این پستاندار در وضعیت بقای هشدار، تعدادی از این گوزن‌ها به دیگر مناطق ایران و جهان منتقل شدند تا جمعیت‌های دیگری از آن پدید آیند. 

مناطق محیط زیستی شهرستان ارسنجان و منطقه میانکتل کازرون از جمله زیستگاههای گوزن زرد در استان فارس است. برای جلوگیری از اختلاط ژنتیکی گوزن‌های زرد بصورت نژاد خالص نگهداری می‌شوند.

 

کد خبر 210008

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید