چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۳۱
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شاید این روزها مسئله ای که همه مردم با آن درگیر هستند و توجه هر فردی را به خود جلب میکند صف های طولانی نانوایی ها یا بسته بودن آنان در ساعات کاری نانوا است.

به گزارش پیام خبر، شاید این روزها مسئله ای که همه مردم با آن درگیر هستند و توجه هر فردی را به خود جلب میکند صف های طولانی نانوایی ها یا بسته بودن آنان در ساعات کاری نانوا است. به گفته شهروندان به علت بسته شدن برخی از نانوایی‌ها مردم برای خرید نان به در بسته می‌خورند.نانوا‌ها هم می‌گویند، سهمیه آرد کافی نیست.

با توجه به اینکه این روزها نان قوت اصلی مردم است تعطیلی نانوایی ها و یا صف های طولانی مدت مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است که برخی مسئولان طی اظهار نظری می‌گویند کمبود آرد نیست و مشکل عدم رعایت سهمیه بندی نانوایی ها است و برخی دیگر می‌گویند سهمیه آرد کم شده و در این میان تنها مردم قربانی تصمیم گیری های مسئولان شده اند و پاسخ شفاف و قانع کننده ای برای رفع این مشکل وجود ندارد.

سهمیه آرد بر اساس تعداد تراکنش نانوایی در ماه گذشته است

در این رابطه لطف الله شیبانی، در گفت و گو با پیام خبر، با اشاره به طرح هدفمندی آرد و نان که از سال گذشته آغاز شده است، گفت: دولت در یک طرح همگانی سامانه ملی برای سهمیه بندی و توزیع آرد برای پخت نان راه اندازی کرد که سهمیه آرد نانوایی ها مدیریت شود و اکنون در گام سوم این طرح قرار داریم.

فرماندار شهرستان شیراز ادامه داد: این طرح از این قرار است که سهمیه آرد هر نانوایی در هر ماه بر اساس تعداد تراکنش در دستگاهی که کارت می‌کشند، مشخص می شود و سهمیه کاملا مشخص است‌ و اگر سهمیه نانوایی کم شده و با مشکل برخورده اند ناشی از کم بودن تراکنش در ماه گذشته آن نانوایی است.

فرماندار شیراز در خصوص علت مشکلات کمبود آرد در نانوایی ها در روزهای اخیر گفت: تعداد تراکنش نانوایی در ماه یا معادل سهمیه است که مشکلی وجود ندارد یا کمتر تراکنش که سهمیه آنان کم می شود و یا بیشتر سهمیه است که در این صورت نانوایی زمان پخت را کم می‌کنند تا طبق سهمیه خود آرد استفاده کند.

شیبانی بیان داشت: صف‌های طولانی در نانوایی‌ها و یا کاهش ساعت کاری ربطی به سهمیه آرد ندارد و دلایل مختلفی مربوط به کاهش ساعت کاری و یا صفوف طولانی نانوایی‌ها است.

وی اظهار داشت: اداره غله نمی‌تواند سهمیه افزایش دهد برای نانوایی که تراکنش زیاد است اماهر نانوایی که تراکنش کمتری داشته باشد سهمیه ماه بعد آن کم می شود.

شیبانی، خرید نان از نانوایی را فقط تا 10 قرص نان مجاز عنوان کرد و افزود: البته برای مصرف خانگی تعداد بالا تر مشکلی نیست و مشکل مربوط به برخی از مغازه ها مثل کبابی ها و ... هستند که نیاز به نان بیشتری دارند است به صورتی که نان را بیشتر از سهمیه خریداری می کنند و نانوایی با مشکل بر می خورد.

وی، فروختن آرد به صورت آزاد را غیرممکن دانست و گفت: چون تراکنش با دستگاه شمرده می شود و مشخص است فروش آزاد آرد برای نانوایی ها غیر ممکن است.

رئیس شورای آرد و نان شهرستان شیراز گفت: نانواها باید ساعت کاری خود را طوری مدیریت کنند، که در ساعاتی که مردم بیشتر مراجعه می‌کنند، ساعت پخت آنها بوده و خدمات بیشتری به مردم برسد.

مشکل نانوایی ها کاهش سهمیه آرد است

در این خصوص رئیس اتحادیه صنف نانوایی‌های شیراز برخلاف صحبت فرماندار کمبود آرد و تعطیلی برخی از نانوایی ها را کاهش سهمیه آرد نانوائی‌ها اعلام کرد.

محسن حسینی در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به چرایی کاهش ساعت کار نانوایی‌ها در کلانشهر شیراز بیان کرد: تعدادی از نانوایی‌ها در شیراز به دلیل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و شناور شدن آرد و مطرح شدت موضوع کارت‌های تکراری بانکی در دستگاه‌های پوز، دچار مشکل شده‌اند.

به گفته او، سهمیه اختصاص داده شده به نانوایی‌های شیراز، از سه مرحله در ماه به دو مرحله کاهش داشته و طی یکماه گذشته تاکنون تنها دو مرتبه سهمیه آرد به نانوایی‌ها داده شده است. رئیس اتحادیه صنف نانوایی‌های شیراز ادامه داد: کاهش سهمیه آرد موجب تعطیلی یکی دو روزه برخی نانوایی‌ها شده است.
حسینی با بیان اینکه با اتمام سهمیه، نانوایی‌ها چاره‌ای جز تعطیلی زودهنگام و کاهش ساعت کاری در روز ندارند، عنوان کرد: ایرادی به نانوایی‌ها مبنی بر تکرار کارت‌های بانکی گرفته شده که ارتباطی به نانوا ندارد بلکه مقصر برخی کسب و کارها هستند که اصلا ثبت نام نکرده‌اند و در طول روز ممکن است چندین مرتبه نان بگیرند.

مشکل ثبت عملکرد نانوا توسط دستگاه هوشمند است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس نیز معتقد است که یکی از دلایل ایجاد صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های شیراز در روزهای اخیر اجرای گام سوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و مصادف شدن این طرح با ایام تعطیلات فروردین و ماه مبارک رمضان است.

مهدی جمالی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روش و شیوه سهمیه بندی و تعیین سهمیه آرد واحدهای نانوایی از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ کاملا متحول شده و تخصیص آرد به نانوایان از همان زمان وارد الگوی جدیدی شد. در حال حاضر سهمیه آرد نانواها بر مبنای ثبت علمکرد نانوا توسط دستگاه‌های پوز هوشمند انجام می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس افزود: در واقع برای نانوا معادل عملکرد صحیحی که در فروش نان به مردم انجام می‌دهد و تراکنش‌ها از طریق سامانه پذیرفته می‌شود، امکان خرید آرد یارانه‌ای فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر نانوایی‌هایی هستند که به ازای عدم ثبت فروش نان در کارتخوان‌های هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف میزان فروش نانشان کاهش یافته است و اثر کاهش فروش و عدم عرضه نان به مشتری این است که در دوره آتی میزان تخصیص آرد یارانه‌ای برای نانوایی که رفتار متعهدانه ندارد کاهش پیدا می‌کند.

جمالی افزود: در واقع دولت رویکرد اعمال نظارت و کنترل بیشتر در واحدهای نانوایی توسط طرحی که متولی آن وزارت اقتصاد و دارایی است را در پیش گرفت. در این طرح مقرر شد نظارت دقیق بر واحدهای نانوایی بر مبنای نصب پوزهای هوشمند در واحدهای نانوایی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: در واقع سهمیه هر نانوایی معادل تراکنشی که نانوا در پوز هوشمند ایجاد می‌کند و میزان فروشی که از طریق این پوز انجام می‌دهد و برمبنای الگوریتمی که برای این سیستم تعریف شده شارژ می‌شود. ممکن است این دستگاه برخی تراکنش‌ها را نامتعارف تشخیص دهد. لذا معادل همین تراکنش سهمیه آرد نانوایی کسر می‌شود.

او در رابطه با ایرادات این طرح گفت: قطعا هر طرحی یک سری مزایا و اشکالاتی دارد. به عنوان مثال گام سوم طرح هوشمندسازی نان در استان فارس مصادف با ماه مبارک رمضان و ایام تعطیلات نوروز شد. در این ایام نانواها پایین ترین میزان تولید نان را داشتند. این در حالیست که سامانه برای تخصیص سهمیه نان در دوره آتی ۴۵ روز گذشته را مدنظر قرار می‌دهد. لذا کاهش تولید نان توسط نانواها در فروردین و اردیبهشت ماه موجب شده سهمیه برخی نانوایی ها در شرایط کنونی کاهش یاید.

 

کد خبر 210427

 

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید
محمد شیرازی | ۱۰ ماه پیش
من از دیروز صبح برا خرید نان به چند تا از نانوایی های محل سکونت هست رفتم که ۴ تاشون بسته بودن و سه تای بقیه هم خیلی شلوغ بودن و اکثر افرادی که در صف بودن افغانی بودن
نان گیر ایرانی نمیاد و افغانی باید راحت نون یارانه ای که سهم من ایرانی هست رو بگیره و ببره
نمی‌دونم چه خبره تو این مملکت از نان مرغ گوشت برنج و.......
0
0