پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۴۱
زمان مطالعه: 16 دقیقه
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر شناسایی صنایع آلاینده کلانشهرها با همکاری، همدلی و حتی فشار شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر برای رفع آلایندگی، گفت: صنایع آلاینده باید سهم خود را در راستای آلودگی هوا به شهرداری‌ها پرداخت کنند.

به گزارش پیام خبر، ایرج حشمتی در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به میزبانی شیراز اظهار کرد: مهمترین بخش موردنیاز سامان بخشی به وضعیت محیط زیست کشور شناخت آن است و موضوع مدنظر دارای گره و ایراد قانونی نیست، بلکه ضعف در احصای داده‌ها و مطالعات جامع است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: استراتژی توسعه پایدار با پنج مشکل اساسی محیط زیستی روبروست که مساله آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک، مصرف انرژی، خطر انقراض و تنوع زیستی از جمله آنهاست.

وی با تشریح مشکلات مربوط به هر پنج بخش گفت: کشور ایران روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و حتی استان‌ها و شهرها و روستاها مشکل آب دارند.

حشمتی بیان کرد: در حوزه آلودگی هوا عمدتا منشا خارجی دارد.

وی اضافه کرد: در حوزه آلودگی هوا باتوجه به تعداد بالای ۶ و نیم میلیون خودروی فرسوده از کل ۲۵ میلیون خودرو و همچنین ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده از ۱۲ میلیون موتورسیکلت دو برابر کشور چین، رتبه اول مصرف انرژی در دنیا را در اختیار داریم.

این مقام عالی زیست‌محیطی تصریح کرد: این در حالیست که سهم ما از انرژی‌های تجدیدپذیر یک درصد است که بسیار ناچیز و نامتناسب است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر شناسایی صنایع آلاینده کلانشهرها با همکاری، همدلی و حتی فشار شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر برای رفع آلایندگی، گفت: صنایع آلاینده باید سهم خود را در راستای آلودگی هوا به شهرداری‌ها پرداخت کنند.

حشمتی همچنین بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها با حمایت، برنامه‌ریزی و فراخوان آنها و بهره‌مندی از نظرات آنها تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه در نقاط مختلف کشور در برخی شهرها آلودگی هوا در سه سال اخیر کاهش یافته و در مکان‌هایی نیز صعودی بوده است، این موضوع نشانگر آن‌است که برخی اقدامات و همکاری‌های بین بخشی مؤثر، مفید و کارآمد بوده که این موضوعات باید همچنان ادامه یافته و تقویت شود.

تاکید شهردار شیراز بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین در حوزه خدمات شهری/ ایجاد تحول و رضایتمندی در شهرها به‌منظور حکمرانی نوین شهری

شهردار کلان‌شهر شیراز با تاکید بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین گفت: یکی از حوزه‌های تاثیرگذار نسبت به فرهنگ شهروندی، حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری است.

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز

محمدحسن اسدی در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور به میزبانی شیراز اظهار کرد: به گرفتن مطالبات و سهم شهرداری‌ها در قوانین بودجه‌ای و سنواتی برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی در حال تلاش هستیم.

به گفته این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز؛ امروز وضعیت خوب است و نباید سیاه‌نمایی کنیم و نیمه خالی لیوان را ببینیم‌.

او با اشاره به اینکه امروز شهرداری‌ها از وضعیت بهتری نسبت به سایر نهادها برخوردار هستند، اضافه کرد: کسی برای رفع مشکلات شهرداری ها اقدامی نمی‌کند و این نهاد خود به صورت مستقل و با حمایت شورای اسلامی شهرها مشکلات خود را حل می‌کند.

شهردار کلان‌شهر شیراز ادامه داد: شهرداری‌ها ظرفیتی دارند که بی‌بدیل بوده و این موضوع ثابت شده است که شهرداری ظرفیت بسیار خوبی دارد.

اسدی همچنین به اهمیت حوزه معاونت محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شهرداری اشاره و عنوان کرد: اهمیت این حوزه روزبه‌روز نمایان‌تر از گذشته است، چراکه به تناسب توسعه شهرنشینی شاهد جمعیت مصرف‌گرا و مصرف‌زده هستیم که محیط زیست را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه و صنعتی به میزانی قابل توجهی به حوزه محیط زیست توجه می‌شود و این در حالی‌ست که در این حوزه باید موضوع پیشگیری همواره مدنظر باشد.

شهردار شیراز همچنین به افزایش مصرف‌گرایی و مصرف وسایل یکبار مصرف اشاره کرد و گفت: هیچ حوزه‌ای همچون معاونت محیط زیست و خدمات شهری ارتباط مستقیم‌تر و مستمرتر و به صورت شبانه‌روزی با شهروندان ندارد و سازمان‌هایی همچون آتش‌نشانی، پسماند، آرامستان‌ها و خدمات شهری حتی یک روز هم تعطیل نبوده و اهمیت این حوزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

اسدی گفت: خدمات شبانه‌روزی مجموعه‌های خدمات‌رسان، موجب نظم در شهر می‌شود.

وی در این اجلاس به دو شاخصه شهر شیراز در حوزه تمیزترین و پاک‌ترین هوا در بین کلانشهرها اشاره کرد و افزود: شهر شیراز طی یک‌سال گذشته حتی یک روز هم هوای آلوده نداشته است و این یک سرمایه برای این کلان‌شهر است.

اسدی خاطرنشان کرد: امروز شهرها گران اداره می‌شود، به گونه‌ای که در سال گذشته هزینه‌های جاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ماهانه ۳۵ میلیارد تومان بود؛ همچنین در سال جاری بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه جاری مدیریت پسماند است.

این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز با اشاره به اینکه طی یک‌سال تنها برای جمع‌آوری، دفن و تفکیک زباله‌ها بیش از هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: این هزینه‌کرد به جز موارد زیر ساختی، پروژه‌های عمرانی در سایت تفکیک زباله است.

شهردار شیراز در ادامه بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین تاکید کرد و افزود: یکی از حوزه‌های تاثیرگذار نسبت به فرهنگ شهروندی، حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری است و این در حالیست که نباید تنها انتظار ما از سازمان فرهنگی و حوزه روابط عمومی باشد؛ چراکه هیچ مجموعه‌ای همچون شهرداری، حوزه خدمات شهری و سازمان پسماند نسبت به تمیزی شهر اقدام نمی‌کند و این قدرت انحصاری در حوزه خدمات شهری است.

اسدی ادامه داد: اگر امروز به‌دنبال حکمرانی در شهرها باشیم، باید تحول و رضایتمندی را هم دنبال کنیم تا این موضوع محقق شود.

حوزه عمرانی دیگر موضوع مورد اشاره شهردار شیراز در این جلسه بود که ا‌و بیان کرد: در شهرداری شیراز در سال جاری و با حمایت شورای اسلامی شهر توانستیم اتفاقات خوبی را برای این کلان‌شهر رقم بزنیم.

شهردار شیراز ادامه داد: در سال گذشته در کلان‌شهر شیراز مسافرگیری خط ۲ مترو صورت گرفت و امروز علاوه بر خط یک که ۲۵ کیلومتر طول دارد و روزانه جابه‌جایی ۱۲۰ هزار نفر مسافر انجام می‌شود، در خط ۲ این پروژه که به طول ۹ کیلومتر است، از جنوبی‌ترین نقطه شهر شیراز تا مرکز شهر این خط در حال فعالیت است.

شهردار شیراز اضافه کرد: در کلان‌شهر شیراز پروژه‌های عمرانی در قالب جهش عمرانی تعریف شد و در حوزه بودجه ظرف یک‌سال از فعالیت شورای ششم بودجه از ۶ هزار میلیارد تومان به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این میزان بودجه محقق شد.

اسدی یادآور شد: باتوجه به بودجه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز ، این مجموعه و شورا توانست افق ۱۴۰۴ را تعریف کند که در این افق براساس برنامه فعلی پنج ساله شهرداری شیراز، ۳ درصد از کل بودجه باید صرف پروژه‌های دو حوزه محرومیت‌زدایی، مسجد و محله محوری شود و می‌توان گفت که امروز شهرداری بر مدار برنامه و یک مسیر و نقشه راه در حرکت است که از ابتدا تا انتهای این مدار مشخص است.

اعتبار هفت هزار میلیارد تومانی برای ۳ حوزه خدمات شهری

غلامرضا غلامی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در خصوص اعتبارات این حوزه گفت: در بُعد اعتبارات بالغ‌بر هفت هزار میلیارد تومان در حوزه خدمات شهری برای حوزه‌های مدیریت پسماند، تصفیه‌خانه‌های محلی و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات در نظر گرفته شد.

غلامرضا غلامی با اشاره به اینکه مسئله اصلی کشور ما امروز توجه به مسائل زیست‌ محیطی و آلاینده‌های هوایی است که باعث تعطیلی شهرهای بزرگ دنیا می‌شود، اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم و اصلی در دنیا، موضوع تنفس و زیست انسانی است که ما را به برگزاری مجمع کلان‌شهرهای معاونین خدمات شهری و محیط زیست کشور به میزبانی شیراز ترغیب کرد تا در این مجمع به این مسائل پرداخته شود.

او افزود: در این گردهمایی برای توجه به حوزه‌ محیط زیست در مباحث آلایندگی هوا از کارخانجاتی که زندگی بشر امروز را مورد تهدید قرار داده، تدابیری اندیشیده می‌شود.

به گفته این مقام زیست محیطی در حوزه مدیریت شهری شیراز؛ این شهر به‌عنوان تنها کلان‌شهری بوده که تا امروز به واسطه‌ آلاینده‌ها تعطیل نشده است و این موضوع به دلیل توجه به حوزه‌ فضای سبز، باغات زیبای قصرالدشت و ارتفاعات شهر است.

معاون محیط زیست و‌ خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: حفظ باغات قصردشت به‌واسطه‌ آبیاری این باغات و ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی که بتواند نیازهای باغات را برآورده کند، از مسائل مهمی است که ما مدنظر قرار داده‌ایم.

او گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه حوزه ما نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری بوده است.

غلامی همچنین در خصوص اعتبارات این حوزه اشاره کرد: در بعد اعتبارات بالغ‌بر هفت هزار میلیارد تومان در حوزه خدمات شهری برای حوزه‌های مدیریت پسماند، تصفیه‌خانه‌های محلی و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات در نظر گرفته شد.

معاون محیط زیست و‌ خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: در این نشست طرح‌های مشترک هر کلان‌شهر مورد ارزیابی قرار گرفته که این طرح‌ها بیشتر در حوزه مباحث زیست محیطی، تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های وزارت نیرو که در اصل قانون هوای پاک هم به آن اشاره شده است، مورد بررسی قرار می گیرد.

حوزه خدمات شهری اثرگذارترین مدیریت در خدمت‌رسانی به شهروندان است

افسانه خواست‌خدایی در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور به میزبانی شیراز با اشاره به اینکه معاونین خدمات شهری کلانشهرها، فرماندهان اجرایی مسئولیت میدانی در کف شهرها هستند، اظهار کرد: این نشست‌ها باید زمینه‌ساز تحول قانونی،‌ ساختاری و اجرایی در سطح کلانشهرها در حوزه خدمات شهری شود؛ چراکه قطعا بیشترین تجارب و موضوعات را در این جلسات می‌توان با یکدیگر به اشتراک گذاشت.

او با تاکید بر این موضوع که شهر و شهرداری در طول سال برای کسب تجربه مدیران شهری هزینه‌های بسیاری می‌کند، افزود: انتقال تجربیات علمی و عملی  مدیران شهری در شهرداری باید مورد توجه ویژه نظام آموزشی در شهرداری‌ها قرار گیرد، چرا که حوزه ‌معاونت خدمات شهری یکی از بسترهای مهمی است که موضوع  انتقال تجربیات عملی به شیوه ساختارمندانه نقش اساسی در هر چه بهتر شدن مدیریت شهری دارد.

 سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: از آفت‌های مدیریت شهری می‌توان به عدم ثبات شغلی مدیران شهری و عدم تناسب پست مدیریتی با توان علمی و عملی مدیران شهری نام برد که باید توجه ویژه به آن کرد.

خواست خدایی بیان کرد: یکی از بسترهای قانونی که در حال حاضر نیاز به پیگیری جدی دارد، ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه شهری بین دستگاه‌های خدمات‌رسان است؛ چراکه امروز در عملیات‌هایی که در سطح شهر توسط شهرداری اجرا می‌شود، اغلب با چالش‌های اجرایی و قانونی مواجه می‌شویم که ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی دارد.

او با اشاره به اینکه در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با همکاری ویژه معاونت خدمات شهری سعی در ساختارمند کردن موضوعات مرتبط با این حوزه داشته‌ایم، افزود: طی دو سال گذشته آیین‌‌نامه‌های کاربردی بسیار خوبی نظیر ساماندهی مشاغل خانگی، ساماندهی مشاغل مزاحم و ساماندهی دست‌فروشان و بارفروشان در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته که با اجرای مناسب آن توسط شهرداری قطعا شاهد تحول خوبی در سطح شهر خواهیم بود.

 سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: البته این آیین‌نامه‌ها فقط بخشی از نیازهای شهری را برطرف خواهد کرد؛ چرا که در برخی موارد نیاز به قوانین بالادستی در این خصوص داریم که قطعا این نشست می‌تواند نیازسنجی این موضوعات را برای پیگیری مدیریت واحد بین دستگاهی ملاک عمل قرار دهد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز طرح این پرسش و مثال که آیا بحث حفظ، نگهداری و بالا بردن سرانه فضای سبز و  درختان تنها از وظایف شهرداری‌ها است؟ افزود: ماده ۲۲ قانون هوای پاک بیان کرده است که وزارت نیرو و سازمان منابع طبیعی نیز وظایفی در حوزه حفظ آبرسانی و احیا به‌عهده دارند، ولی امروز بیشترین نگاه‌ها در فضای سبز به شهرداری‌هاست که این چنین موضوعاتی خود گواه آن است که نیاز جدی اجرای مدیریت واحد شهری بین دستگاه‌های خدمات‌رسان در تمام سطوح را داریم.

دستیابی به محیط زیست پایدار با تعامل و همراهی سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد تعامل سازنده در میان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها، زمینه‌ساز و یکی از شروط دستیابی به محیط زیست مناسب است.

جعفر قادری هم اظهار کرد: از آنجا که شهرداری‌ها به شکل‌های مختلفی با مردم ارتباط مستقیم و نزدیک دارند، ما هم در زمان حضور در مجالس هشتم، نهم و یازدهم تلاش کردیم با تدوین قوانین مناسب به توسعه این ارتباط کمک کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان با طرح این پرسش که چه دلیلی دارد نمایندگان قدرت مانور شهرداری‌ها و شوراها را کم کنند، گفت: شخصاً هرجا که به‌طور واقع امکان واگذاری امور و زمینه افزایش قدرت مانور شهرداری‌ها فراهم بوده، سعی کرده کمک‌کننده باشم.

عضو مجمع نمایندگان فارس در همین ارتباط بیان کرد: به عنوان مثال، طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها به همراه انواع مدل‌های مشارکتی را در قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها پیش‌بینی کردیم و تلاش می‌کنیم در همین فرصت ۱۰ روزه‌ای که امکان ارائه پیشنهاد وجود دارد آن را مطرح کنیم.

قادری با بیان اینکه اعتقاد دارد که شهرداران کلانشهرها می‌توانند دبیر کمیسیون ماده ۵ باشند، اظهار کرد: تحقق این مهم تاثیر شایانی در سرعت بخشی به حل مشکلات مردم دارد.

او از جمله مزیت‌های این رویکرد را کمک به تحقق مدیریت یکپارچه شهری، تفویض اختیار و واگذاری امور به شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینها سرعت انجام کار شهرداری‌ها نسبت به دولت نیز بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد  تعامل سازنده در میان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها را زمینه‌ساز و یکی از شروط دستیابی به محیط زیست مناسب توصیف و بیان کرد: اقدامات خوبی در راستای حفظ محیط زیست در شیراز و برخی دیگر از شهرهای استان انجام شده که از آن جمله می‌توان به واگذاری زمین‌های واقع در حریم به شهرداری اشاره کرد‌.

به گفته قادری؛ این آمادگی در اداره منابع طبیعی و نمایندگان وجود دارد که هم زمین‌های قابل واگذاری، واگذار شوند و هم چالش‌های قانونی انجام این کار توسط نمایندگان مجلس برطرف شود تا فضایی سالم، شاد و مفرح در شهرها برای مردم فراهم شود.

نگاهی به چهل‌ویکمین کمیسیون‌ محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران

نگاهی به چهل‌ویکمین کمیسیون‌ محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری شیراز نیز عنوان کرد: چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با دو نشست تخصصی برگزار شد که در آن مباحث عمده شهرداری‌ها و مشکلاتی که در حوزه خدمات شهری وجود دارد، مطرح شد.

سعید معصومی عنوان کرد: در این جلسه همچنین موارد مربوط به کارکنان اداری به‌ویژه در حوزه سازمان آتش‌نشانی و مشکلاتی که کمیته‌های خدمات شهری در حوزه‌های مختلف در شهرداری با آن مواجه هستند، به اشتراک گذاشته می‌شود و اعضا به همفکری مشترک در راستای تصویب قوانین دست می‌یابند.  

او اضافه کرد: در نشست اول در خصوص خدمات مورد ارائه به زائرین اربعین بحث و گفت‌وگو شد.

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری شیراز بیان کرد: در نشست دوم نیز در خصوص انتقال تجارب شهرداری این کلان‌شه در حوزه‌های تاثیرگذاری همچون مدیریت پسماند و بازیافت، کنترل سیلاب، احیای باغات قصردشت و مسائل و موضوعات مورد طرح میان معاونین خدمات شهری کلانشهرها که در هر شهری مطرح است و نیاز به ایجاد یک وحدت رویه در حوزه مدیریت خدمات شهرداری دارد، بحث شد.

اقلیم شهری هر جغرافیا براساس نحوه زیست آن خطه مدنظر قرار گیرد

647afdac03ae4.jpg

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، محیط زیست را از ارکان غیرقابل چشم‌پوشی و از اساسی‌ترین نیازهای امروز کلان‌شهرها دانست و گفت: اقلیم شهری هر جغرافیا همواره بر اساس نیازها و نحوه زیست در آن خطه باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، مهدی طاهری در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به میزبانی شیراز اظهار کرد: ما وارثان مهندسی سابق شهرها هستیم.

به گفته این مقام ارشد پارلمان شهری در کلان‌شهر شیراز؛ محیط زیست از ارکان غیرقابل چشم‌پوشی و از اساسی‌ترین نیازهای امروز کلانشهرهاست و اقلیم شهری هر جغرافیا همواره بر اساس نیازها و نحوه زیست در آن خطه باید مدنظر قرار گیرد.

او تاکید کرد: برای مطالعات اقلیم الزاما باید مطالعات هواشناسی، زمین شناسی و آب‌شناسی متفقا نجام شود و این مطالعات باید هر دوره‌ ۱۰ ساله تکرار شود، زیرا اکوسیستم شهر در طول زمان دچار تحول می‌شود و منطور از زیست بوم کارکرد اقلیم شهری و شهروند است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: امروزه در جهت بالابردن کیفیت زندگی شهروندان باید اقدامات ما بر اساس مطالعات جامع و فراگیر انجام گیرد که ضعف این عملکرد در سراسر کلانشهرهای کشور احساس می‌شود.

طاهری خاطرنشان کرد: باید با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، مطالعات وسیع‌تر و تکمیلی به کمک مدیریت شهری بیاید تا بتوان در محیط زیست سالم‌تر به زندگی پرداخت.

 

کد خبر 210428

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید