سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۴۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رویداد فرهنگی نمایشگاه عکس شیراز در شهر خواهرخوانده پچ مجارستان با حضور مقامات دیپلماتیک و فرهنگی دو کشور و همچنین مقامات ارشد شهری و شهروندان این شهر اروپایی و جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاه پچ با همت و پیگیری اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز برگزار شد.

به گزارش پیام خبر، رویداد فرهنگی نمایشگاه عکس شیراز در شهر خواهرخوانده پچ در کشور مجارستان با حضور مقامات دیپلماتیک و فرهنگی دو کشور و همچنین مقامات ارشد شهری و شهروندان این شهر اروپایی و جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاه پچ با همت و پیگیری اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز برگزار شد.

پیتر هوپال نماینده پارلمان مجارستان و رئیس انجمن دوستی پارلمانی مجارستان و ایران و ژولت پاوا شهردار سابق این شهر نیز از حاضران در آیین افتتاحیه این رویداد فرهنگی بودند.

قبل از این رویداد فرهنگی، شهرداران دو شهر در حضور سفیر و نماینده مجلس با اهدا و تقدیم گل در کنار سردیس حافظ، به مقام این شاعر بزرگ فارسی ادای احترام کردند.

شیراز؛ با اعتبارترین و برجسته‌ترین شهر ایران در طول هزاره‌های گذشته

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان در این آیین فرهنگی با بیان اینکه روز مهمی در تقویم دوجانبه رابطه خواهرخواندگی شیراز و پچ است، اظهار کرد: ما در شهر زیبا و دوست‌داشتنی و تاریخی پچ جمع شده‌ایم تا نمایشگاه عکس شیراز، با اعتبارترین و برجسته‌ترین شهر کشورم در طول هزاره‌های گذشته را افتتاح کنیم.

به گفته حمید عارفی؛ شیراز مهد تمدن ایران بوده‌است و رویداد امروز نشانگر قصد مشترکمان و مسیر پرباری است که متعهدانه در آن گام برمی‌داریم.

سفیر ایران در مجارستان با تقدیر از این اقدام فرهنگی ابراز امیدواری کرد: روابط صمیمی و گرم بین دو شهر ادامه یابد و نمایشگاه عکس پچ نیز به‌زودی در شیراز برگزار شود.

تبادل ارزشمند فرهنگی بین شهرهای خواهرخوانده شیراز و پچ در آستانه یکصد سالگی روابط دیپلماتیک ایران-مجارستان

شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در آیین افتتاح این رویداد فرهنگی اظهار کرد: به نمایندگی از شیراز جنت‌تراز، شهر گنبدهای برافراشته، شهر علم و ادب و پایتخت فرهنگ و هنر و تمدن ایران اسلامی، حامل پیام صلح و دوستی ملت شریف ایران و شهروندان فرهیخته شیراز برای مردم ارجمند مجارستان، به ویژه شهروندان گرانقدر شهر خواهرخوانده هستم.

محمدحسن اسدی با اشاره به اشتراکات دو شهر خواهرخوانده شیراز و پچ، تصریح کرد: شیراز شهر حافظ است که اندیشه‌اش الهام‌بخش بسیاری از ادبای بزرگ جهان بوده و شهر سعدی که بوستان او در زمره یکصد کتاب برتر تمام دوران قرار دارد.

به اذعان این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز؛ پچ نیز همانند شیراز از جایگاه علمی ممتازی فراتر از مرزهای مجارستان برخوردار بوده و پیشینه تاریخی و تمدنی غنی آن زبانزد است.

ا‌و پچ را شهر اولین‌های علمی و فرهنگی مجارستان ذکر و خاطرنشان کرد: این شهر، نخستین دانشگاه این کشور و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا را در خود جای داده و نخستین کتابخانه عمومی مجارستان در آن تاسیس شده است.

اسدی با اشاره به برگزاری این رویداد در آستانه یکصد سالگی برقراری روابط دیپلماتیک و دوستانه بین جمهوری اسلامی ایران و مجارستان، بیان کرد: امروز شاهد ورق خوردن برگ دیگری از تبادلات ارزشمند فرهنگی بین دو شهر خواهرخوانده و اراده و عزم راسخ مدیران شهری شیراز و پچ برای تقویت این پیوند عمیق و ریشه‌دار هستیم.

شهردار کلان‌شهر شیراز با قدردانی از تعهد مستمر شهر پچ به رابطه خواهرخواندگی بین دو شهر گفت: تلاش همکارانم در شهرداری پچ برای برپایی نمایشگاه عکس جاذبه.های شیراز که فرصتی برای آشنایی و شناخت بهتر شیراز و بهانه‌ای برای تجدید خاطره هموطنانم با شهرراز است، را صمیمانه ارج می‌نهم.

ا‌و همچنین از حسن انتخاب مرکز علمی و کتابخانه منطقه‌ای پچ برای برپایی نمایشگاه، به عنوان بنایی که یادآور انتخاب پچ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۰ بوده و همجواری آن با سردیس شاعر بلندآوازه حافظ شیرازی، به عنوان نماد دوستی همیشگی شیراز و پچ، تقدیر کرد.

شیراز؛ شهر مردمان عاشق زندگی

شهردار پچ نیز در این آیین با ابراز خورسندی اظهار کرد: باعث افتخار است که هیات شیراز شهر خود را با یک نمایشگاه عکس فاخر به شهروندان مشتاق ما معرفی می‌کنند.

آتیلا پترفی با بیان اینکه ما تصاویر کلان‌شهری با جمعیت پرجنب‌وجوش، بناهای ملی و کهن را می‌بینیم، شهری که مردمانش زندگی را دوست دارند، تصریح کرد: ما هم دارای بناهای تاریخی، زیست فرهنگی غنی و مردمانی هستیم که شهر را دوست دارند.

این مقام ارشد شهری پچ با اشاره‌ به این نکته که نباید دنبال تفاوت‌ها رفت، بلکه تشابه‌ها و شباهت‌های درون یکدیگر را باید یافت، عنوان کرد: این امر برای روابط خواهرخواندگی، خصوصا در خواهرخوانده ما شیراز نیز صدق می‌کند.

او گفت: پچ همان معانی را برای مجارستان دارد که شیراز برای ایران دارد؛ قطب هنر و فرهنگ و تمدن کهن، شهر دانشگاهی و مرکز اداری مهم منطقه‌ای.

به گفته شهردار پچ؛ از سال ۲۰۱۶ با شیراز خواهرخوانده هستیم و این رابطه نتایج عینی نیز داشته است که از این میان، می‌توان سردیس حاضر در صحن این ساختمان که برای گرامیداشت حافظ، شاعر معروف شیرازی قرن ۱۴ و کتاب شعر دو زبانه فارسی-مجاری که ۵۰ غزل حافظ را معرفی می‌کند، نام برد.

پترفی با نام بردن از میهالی چکونای شاعر مجاری که ۲۰۰ سال پیش قصیده‌ای در مورد حافظ سروده، گفت: یکی از اولین آثار شعرای اروپایی در بزرگداشت یک شاعر ایرانی است که از سال گذشته تاکنون لوح یادبود این اثر در آرامگاه حافظ در شیراز نصب شده است.

او با اظهار افتخار از اینکه رابطه خواهرخواندگی‌مان با این نمایشگاه عکس غنی‌تر می‌شود، بیان کرد: هر فردی که به این مکان می‌آید و این عکس‌ها را می‌بیند، قطعا تمایل پیدا می‌کند شیراز و مردمانی که در آن زندگی می‌کنند را بشناسد.

شهردار پچ گفت: بابت به ارمغان آوردن این تجربه برای شهرمان و تلاش مستمرتان برای ایجاد رابطه بین پچ و شیراز بسیار سپاسگزارم.

نگاهی به سابقه تاریخی شهر پچ

پچ پنجمین شهر بزرگ کشور مجارستان است که در مجاورت رشته کوه مسک در جنوب غربی مجارستان در نزدیکی مرز این کشور با کرواسی و ۲۲۰ کیلومتری پایتخت (بوداپست) واقع شده است، منطقه‌ای که شهر پچ در آن واقع شده یکی از سکونتگاه‌های بشری در زمان باستان بوده و حفاری‌های باستان‌شناسی قدمت آن را حدود ۶ هزار سال می‌دانند.

پچ شهری با پیشینه تاریخی و تمدنی غنی است و بناهای ارزشمند از دوره‌های مختلف تاریخی از جمله مساجدی تاریخی را در خود جای داده است.

شهر پچ با ۱۷ شهر، ارتباط خواهرخواندگی دارد که از این میان می‌توان به سیاتل و توسان آمریکا، لیون فرانسه، گراتس اتریش، اوسیک کرواسی و توزلای بوسنی و هرزگوین اشاره کرد.

تاریخ عقد قرارداد خواهرخواندگی شیراز با پچ مجارستان نیز ۹ می ۲۰۱۶ مقارن با ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ بوده است.

 

کد خبر 210829

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید