جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۵۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تقسیم کشور به ۵ ناحیه و تعرفه‌گذاری ترجیحی برای انتقال داده در داخل این مناطق، طرح توزیع ترافیک و تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور را پیاده‌سازی می‌کند؛ این مصوبه از ابتدای تیر امسال اجرایی خواهد شد.

به گزارش پیام خبر، مصوبه ۳۴۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کشور را به ۵ ناحیه تقسیم کرده است که انتقال داده‌ها در داخل این نواحی مشمول تعرفه ۱۰ درصدی خواهد بود. این مصوبه به دنبال ایجاد مراکز دیتاسنتر و CDN در نقاط مختلف کشور و از بین بردن تمرکز ذخیره‌سازی داده در چند شهر بزرگ است.

هم‌اکنون بیشتر سرویس‌های پخش آنلاین، VODها و… در تهران میزبانی می‌شوند یا سرورهای اصلی مسیریاب «نشان» در مشهد است. در صورت اجرای این مصوبه اگر کاربری در نقاط مختلف کشور بخواهد از یک سرویس داخلی استفاده کند، اپراتور یا باید هزینه انتقال داده‌ها از شهر اصلی بپردازد؛ یا از CDN همان ناحیه استفاده کند. همین اختلاف قیمت، می‌تواند مشوقی برای ایجاد مراکز داده در نواحی مشخص شده باشد.
کمیسیون تنظیم مقررات در مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۳۴۴ خود، تعرفه خدمات ابر انتقال با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و بالاتر را به تصویب رساند. براساس این مصوبه، ۳۱ استان کشور در ۵ ناحیه دسته‌بندی می‌شوند و انتقال داده در داخل این نواحی ۱۰ درصد تعرفه خدمات پهنای باند اینترنت و انتقال به خارج از ناحیه، مشمول ۵۰ درصد تعرفه خواهد شد. بدین ترتیب اپراتورها برای کاهش هزینه‌های خود ترجیح می‌دهند یک نسخه از داده‌ها را در هر ناحیه، ذخیره‌سازی کنند.

مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات پس از گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص طرح توزیع ترافیک و تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور و در اجرای طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسیده است.

این مصوبه جایگزین بخشی از مصوبه ۲۶۶ (آبان ۱۳۹۶) می‌شود که تعرفه خدمت ابر انتقال برای سرعت Mbps۱۰۰ و بالاتر را مشخص کرده بود. در آن مصوبه، انتقال داده به سه دسته زیرساخت، غیر زیرساخت بین شهری و غیر زیرساخت شهری تقسیم شده بود و در مصوبه جدید آمده است که ستون «زیرساخت» در جدول مندرج در جزء (۱) بند «ج» ماده (۲) مصوبه ۲۶۶ به دو بخش «داخل هر ناحیه» و «بین نواحی» تفکیک می‌شود و تعرفه‌های جدید از اول تیر ۱۴۰۲ اعمال خواهد شد.

در مصوبه ۳۴۴ رگولاتوری، بدون در نظر گرفتن میزان داده انتقالی، همه قیمت‌ها برحسب ۱۰ تا ۵۰ درصد تعرفه محاسبه می‌شوند. بدین صورت که اگر انتقال داده در داخل هر ناحیه انجام شود، ۱۰ درصد تعرفه محاسبه خواهد شد و اگر بیرون از ناحیه باشد، ۵۰ درصد تعرفه محاسبه می‌شود.

ماده ۲ مصوبه ۳۴۴ کشور را به ۵ ناحیه تقسیم کرده است که داده‌ها در صورت انتقال در داخل این نواحی می‌توانند از تعرفه ۱۰ درصدی استفاده کنند. این مصوبه به دنبال ایجاد مراکز دیتاسنتر و CDN در نقاط مختلف کشور و از بین بردن تمرکز ذخیره‌سازی داده در تهران است.

در ماده ۴ این مصوبه به دارندگان پروانه‌های FCP و UNDP یک ماه مهلت داده شده تا تصمیم خود را در خصوص «تامین یا عدم تامین تجهیزات حاکمیتی در نواحی ۲ تا ۵» به سازمان تنظیم مقررات، اعلام کنند. در تبصره همین ماده قید شده است که برای اشخاص موضوع این ماده از تاریخ اعمال تعرفه‌های جدید، به مدت یک‌سال، تعرفه نقاط بین نواحی با ضریب ۰.۸۵ اعمال می‌شود.

همچنین در تبصره ۲ آماده است که اگر شرکت‌ها بخواهند از تجهیزات شرکت زیرساخت استفاده کنند، تا زمان تامین تجهیزات و ارائه خدمت، فارغ از اینکه انتقال داده داخل یا بین نواحی انجام شود، تعرفه‌ها براساس «نقاط داخل هر ناحیه» محاسبه می‌شوند. 

 

کد خبر 210862

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید