جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
چهارشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲:۵۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مراسم رونمایی یادنامه و آخرین کتاب زنده یاد غلامحسن اولاد با عنوان «آسمان حرف می زند با من» در سالن استاد اولاد، دانشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش پیام خبر، در مراسمی که شامگاه چهارشنبه با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ فارس برگزار شد، ضمن یادگشتی از این شاعر، کتاب آخر وی معرفی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم که چهره های ادبی و فرهنگی حضور یافتند، گفت: مرحوم استاد اولاد، از چهره های بزرگ شعر و شاعری است که نام و یاد و شعرهایش هیچ گاه از خاطره ها نخواهد رفت.

صابر سهرابی، افزود: هنرمند خلق می کند، خلاقیتش را به جامعه عرضه می کند؛ این خلاقیت هنرمند، جامعه بشری را به پیش می راند تا بیش از پیش خلق کند.

وی با بیان اینکه مگر می شود کسی هنرمند باشد و از ذات خدایی بی بهره باشد، ادامه داد: پس تبریک و تکریم، شایسته هنرمندان است و به هنر و هنرمند جز تبریک و تکریم نباید گفت.

مدیرکل ارشاد فارس، عنوان کرد: چه ملال آور است، آنگاه که هنرمندی چشم از جهان می شوید و چهره در خاک می ساید... مگر می شود هنرمندی بمیرد؟

وی اضافه کرد: هیچ گاه نباید مرگ هنرمندی را باور کرد، چرا که هنر، زاییده هنرمند است و هنرمند زاییده خلاقیت احسن الخالقینی که در لحظه خلق می کند و مرگی ندارد؛ پس آن روح هنرمند خالق، زمانی که در وجود هنرمند مخلوق ریشه دواند، هنرمند مخلوق را نیز بواسطه هنرش، جاودان کرد.

برگزیده هایی از ۱۱ کتاب استاد اولاد، با عنوان آخرین منتخب مجموعه‌های این شاعر و نویسنده فقید، با نظارت دکتر محمدرضا خالصی گردآوری شده که در انتهای کتاب یادنامه منتشر شده است.

غلامحسن اولاد، شاعر، منتقد و نویسنده ٦ آبانماه ١٣٢٩ در شهرستان دهرم فیروزآباد متولد شد و تحصیلاتش را در دبیرستان قاموس فیروزآباد ادامه داد و پس از آن در شیراز ساکن شد.

اولاد از همان ابتدای جوانی اشعار، مقالات و نظرات و نگاه‌های ویژه خود را نسبت به فرهنگ و ادب این مرز و بوم در مجلات و روزنامه های متعدد به چاپ رساند؛ این شاعر توانا، روز ٥ فروردین ٩٦ به معشوق آسمانی پیوست.

از اولاد ١١ دفتر شعر شامل باغ آتش، بهار و تکه مهتاب، تریشه های غزل، کنار خوشه گندم، تو سرو هم که نباشی بلند بالایی، در باغ خسته بعد از ظهر، عاشقانه هایم را هیچ کس نمی خواند، از خودت ای حوصله سر رفته ای، صحرای بایزیدی، سایه های ترک خورده و آن مرد که در نماز گردن می زد، برجای مانده است.

در این آیین دکتر محمدرضا خالصی، لیلا دودمان، بهرام وکیلی و همسر استاد مرحوم غلامحسین اولاد سخن گفتند و هدایت رضایی، رئیس انجمن موسیقی استان فارس به اجرای قطعه موسیقی با شعری از استاد اولاد پرداخت.

 

کد خبر 21644

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید