یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۲۵
زمان مطالعه: 8 دقیقه
رییس بسیج رسانه استان فارس با تقدیر از مسئولان محیط زیست استان خواستار تشدید نظارت ها در حوزه محیط زیست شد واز اعلام جرم اداره محیط زیست شهرستان مرودشت علیه دست اندرکاران مجتمع پتروشیمی شیراز بابت انباشت یک و نیم میلیون تن پسماند صنعتی خطرناک در حاشیه رودخانه کر وپیگیری ،دغدغه مندی وبازدید دادستان شهرستان مرودشت از این مکان الوده تشکر کرد.

به گزارش پیام خبر، هادی رضایی  با تقدیر از مسئولان محیط زیست استان خواستار تشدید نظارت ها در حوزه محیط زیست شد واز اعلام جرم اداره محیط زیست  شهرستان مرودشت علیه دست اندرکاران  مجتمع پتروشیمی شیراز  بابت انباشت یک و نیم میلیون تن پسماند صنعتی خطرناک در حاشیه رودخانه کر وپیگیری  ،دغدغه مندی وبازدید دادستان شهرستان مرودشت از این مکان الوده تشکر کرد.
 

رییس بسیج رسانه استان فارس در همین راستا عنوان کرد، رودخانه کر که از هزاران هکتار زمین کشاورزی و ده ها آبادی می گذرد تا به تالاب بختگان برسد با آلودگی ناشی از پس آب وپسماند آن کارخانه جان مردم ومحیط زیست را به مخاطره انداخته است وانباشت پسماند حاصل از فعالیت مجتمع پتروشیمی در پنجاه سال اخیر در حاشیه این رودخانه نشان از بی تدبیری وعدم مسئولیت پذیری مسئولان این کارخانه در حوزه مدیریت پسماند طی سالها ی متداول بوده است.

وی این امر را  اجحاف نابخشودنی در قبال مردم ومحیط زیست آن منطقه خواند و افزود: تنها راه مدیریت آن تکیه بر اقتصاد چرخشی واستفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان است.

رضایی از مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان ودیگر مسئولین خواست تا با حمایت اصحاب رسانه وهمت دستگاه قضا تا حصول نتیجه وحل مسئله روند را پیگیری و افرادی راکه در این حوزه ترک فعل کرده اند مواخذه کنند.
رییس بسیج رسانه استان فارس  نصب دستگاه سنجش کیفی آلایندگی هوا با توجه به استقرار پتروشیمی شیراز را یکی دیگر ازمطالبات به حق مردم دانست وبیان داشت: شهروندان واهالی آن منطقه باید بدانند در چه درجه آلایندگی تنفس می کنند. لذا شهرداری شهرستان مرودشت باید نسبت به دریافت حق آلایندگی وعدم نصب این دستگاه به افکار عمومی پاسخگو باشد.
رضایی همچنان نسبت به بار مسئولیت اجتماعی این کارخانه صنعتی بزرگ در شهرستان مرودشت نسبت به مردم آن شهرستان 
اظهار داشت : مسئول ومدیران آن باید شفاف در محضر رسانه توضیح دهند که طی این سالها در قبال خدماتی که از آب ،خاک وهوای مردم شریف آن منطقه گرفته اند چه خدمات وارمغانی برای آنها در حوزه های مختلف اجتماعی داشته اند.
وی با اشاره به مسائل ایجاد شده از سوی پتروشیمی، در مرودشت در طی سالها. خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع شده و از مسولین محیط زیست، روند نظارت بر این صنعت را جویا شد. 
رضایی از برگزاری همایشی که برای احیای آب و خاک در شهرستان مرودشت برگزار خواهد شد استقبال کرد و آن را فرصتی برای تبیین موضوع و ارزش گذاشتن به همه تلاشهایی دانست که در این عرصه انجام شده است.

دو دستگاه جدید سنجش آلایندگی هوا به زودی  راه اندازی خواهد شد

پورشیرزاد در این نشست با بیان اینکه محیط بانان  و ماموران محیط زیست چون سربازان گمنام در مناطق مختلف استان فارس حضور دارند و از عرصه های محیط زیست مراقبت می کنند گفت :  کارهای سترگی در محدوده و حوزه محیط زیست استان  انجام شده ولی بی نام بوده است؛ لازم است با تبیین موضوع این کارها رسانه ای شود تا مردم از نتایج این کارها و اقدامات آگاه شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس  با اشاره به اینکه در شیراز دو دستگاه جدید سنجش آلایندگی هوا به زودی  راه اندازی خواهد شد  گفت :  رویکرد ما حفاظت مشارکتی است ، اگر مردم پای کار باشند حفاظت مشارکتی بهتر جواب می دهد، در استان فارس این رویکرد دنبال شده است، در پارک ملی بمو که از ارزش خاصی برخوردار است این حفاظت مشارکتی دنبال می شود.
پورشیرزاد اضافه کرد: ما معتقد به اقتصاد چرخشی  هستیم یعنی اقتصادی که پسماند کمتری تولید کند و از ظرفیت ها بیشتر بهره گیری شود ، با همین نگاه به همه کارخانجات استان نگریسته ایم و حتی به پسماندها هم نگاه سودآور داشته ایم که برای جامعه ایجاد درآمد و اشتغال کند، در حوزه مدیریت پسماند و نظارت بر فاضلاب بطور جدی ورود کرده ایم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد : آمارها بیانگر آن است که نظارت ها و اقدامات دستگاهها برای حفظ محیط زیست درصد قابل توجهی بهتر شده ، افزایش ظرفیت ایجاد شده ، اعتبارات خاص اختصاص یافته و در سایر شهرها هم در حوزه پسماند و فاضلاب نظارت کرده ایم.
وی اشاره کرد : آلودگی رودخانه کر تحت پایش است و روی عملکرد پتروشیمی شیراز و پسماندهای حاشیه رودخانه کر نظارت داریم.محیط زیست سعی دارد به صنعت کمک کند ، با تعامل حرکت می کنیم ، سعی داریم انگیزه کار صنعتی را کند نکنیم ، بارها بر تعامل با صنعت بطور ضابطه مند تاکید کرده ایم. فشارهای محیط زیست باعت بهبود شرایط دفع بهداشتی زباله و فاضلاب ها در استان فارس شده است ، برای پرکردن چاههای غیر مجاز و حفظ سفره های آب زیر زمینی و حفظ تالاب ها تلاش زیادی انجام شده است .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به بوی نامطبوع در شرق شیراز هم گفت : در محدوده شرق شیراز شاهد انتشار بوهای مشمئز کننده از سرریز فاضلاب های صنتعی هستیم ، بارها به مسوولان و متولیان تذکر داده شده است بوهای نامتعارف در محدوده شرق شیراز ناشی از همین امر است.
پورشیرزاد ، بسیج را بازویی توانمند برای اجرای برنامه های سازنده دانست و گفت: بسیج مسوولیت هایی خطیر بر عهده دارد ، ما بسیج را از خود می دانیم و از ظرفیت های آن نیز بهره مند هستیم ، همواره در عرصه حفظ محیط زیست بصورتی جدی و بسیجی وار ورود کرده ایم.
البته چالش هایی در حوزه های مختلف وجود دارد که به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی ها مشکلاتی بروز کرده است ، تالاب های ما خشک شده و این تاثیر منفی بر روی جوامع محلی دارد ، معیشت خانواده ها را به خطر انداخته است و لازم است که مدیریت بهتری در این عرصه اعمال گردد.
او با تقدیر از مسوولان بسیج رسانه اضافه کرد: بسیج رسانه هم باید کمک کند و افکار عمومی را حساس نماید  ، افکار عمومی باید روی حفاظت از خاک و حفاظت از آب حساس شود ، همجنین  روی مدیریت پسماند حساس شود بسیج رسانه در این زمینه می تواند کمک قابل توجهی به ما کند.
  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: برای دفع پسماندهای ویژه به دنبال آن هستیم که مکانی ویژه طراحی و تعیین شود ، حفظ کیفیت خاک بسیار مهم است ، امسال دقت بیشتری روی حفاظت از خاک شده است و در مرودشت همایشی با حضور مقامات کشوری و استانی برای حفاظت از خاک برگزار خواهد شد و نوآوری ها و برنامه های حفاظت در این همایش تبیین خواهد شد.

مرودشت ایستگاه سنجش آلودگی ندارد


یوسف حسنی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت نیز در این نشست گزارشی از چگونگی هماهنگی ها برای برگزاری همایش حفاظت از آب و خاک در مرودشت ارائه داد و به برخی جنبه های حفظ محیط زیست در این شهرستان اشاره کرد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت افزود: در کلان شهرها ایستگاه سنجش هوای محیط زیست نصب شده است، در شهرستان مرودشت چنین ایستگاههایی نیست و شهرداری ها متولی نصب این دستگاهها هستند، از محل درآمد آلایندگی که شهرداری ها دریافت می کنند این ایستگاهها باید نصب شود.
وی افزود: مرودشت از جمله شهرستان های بزرگ است و از وجود این ایستگاهها همچنان محروم است، کتبا هم به شهرداری اعلام شده و مرودشت باید از این ایستگاهها برخوردار باشد.
حسنی ادامه داد: محیط زیست اگر جایی مطمین شود که مدیریت نامناسب پسماند باشد اعلام جرم می کند، به عنوان نمونه برای پسماندی که بیش از نیم قرن در حاشیه رودخانه کر حدود تقریبی یک ونیم میلیون تن مانده است اعلام جرم کرده و با همراهی دادستان مرودشت به مسوولان پتروشیمی شیراز تذکر داده شده است، قطعا رای شایسته ای در این حوزه صادر خواهد شد، منابع نشر آلایندگی در شهرستان مرودشت شناسایی شده و منتظر برخورد قاطع قضایی هستیم.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت اضافه کرد: در حوزه سلامت آب هم محیط زیست نظارت کامل دارد، برنامه این است که پسماندهای پتروشیمی مرودشت در آب حل نشود و از آلودگی آب ها جلوگیری شود.
وی درباره برگزاری همایش آب و خاک د این شهرستان گفت: همایش شهرستان مرودشت با مشارکت محیط زیست و دستگاههای مسوول برگزار خواهد شد وبرای حفظ بیشتر و بهتر منابع آب و خاک این فرصت را با حضور دغدغه مندان ارج خواهد گذاشت.

همکاری بسیج رسانه در اطلاع رسانی

گل آفرین زارع مدیر روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این نشست با بیان اینکه بسیج همواره در کنار محیط زیست بوده است و دغدغه های محیط زیست را می داند افزود: کار ما جهاد تبیین است و در این عرصه از وجود بسیج هم بهره مند هستیم که جهاد تبیین را بهتر انجام دهیم.
مدیر روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، اصل پنجاه قانون اساسی را ظرفیت بسیار عالی برای حفاظت محیط زیست دانست و گفت: قطعا بسیج در این عرصه می تواند مشارکت دو چندان داشته باشد و با بهره گیری از ظرفیت ها در این عرصه کار اطلاع رسانی نیز تقویت خواهد شد.

 

کد خبر 221557

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید