جمعه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۹ ربيع الأول ۱۴۴۶ قمری | ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ ۱۵:۳۶
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس گفت: پالایشگاه قصد تعمیرات جایگاه ابیوردی شیراز را دارد اما شهرداری شیراز اجازه تعمیر نمی دهد و این مشکل بر سر آنست که شهرداری عنوان می کند که زمین پمپ بنزین به شهرداری تعلق دارد ولی سند مالکیت هنوز ارائه نکرده است.

به گزارش پیام خبر، اسدالله طاهری حسینخانی، امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته رسانه ها به خوبی به مسائل سوخت پرداختند و اطلاع رسانی صحیح انجام شد و مطالبه گری هم داشتند و رسالت اصلی رسانه ها مطالبه گری و حفظ و پویایی سازمان هاست.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس با اشاره به اینکه شرکت ملی پخش فرآورده هاینفتی استان فارس یکی از بزرگترین شرکت های توزیع است با این تفاوت که در سایر استان ها خط لوله محصولات را جابجا می کند، در اینجا نفت کش این امر به به عهده دارد.

وی گفت: روزانه بیش از هشت میلیون و هشت هزار لیتر بنزین و بیش از 6 میلیون لیتر نفت گاز توزیع می شود و پالایشگاه شیراز با 50 سال سابقه زمانی وظیفه تامین سوخت در شیراز و بندرعباس و بوشهر و یاسوج را به عهده داشت و امروز کمتر از 17 درصد بنزین فارس را پالایشگاه شیراز تامین می شود و این رقم با جمع مابقی فرآورده ها معادل 30 درصد می شود و بیش از 60 درصد بنزین از بندرعباس تامین شده است.

طاهری افزود: برای شهرستان هایی مثل نورآباد، کازرون، کوهچنار و مسیری از ناحیه بوشهر و ماهشهر حمل بنزین انجام می شود و برای شهرستان های لار، لامرد، خنج، اوز و گراش از بندرعباس دریافت می کنیم و در مجموع سوخت هایی که وارد استان می شود در انبار شهید تندگویان دپو می شوند.

وی گفت: 330 جایگاه پمپ بنزین با چهار هزار و 200 نازل و 133 جایگاه CNG، 738 فروشنده تعاون روستایی و 39 تاسیسات سیلندرپرکنی LPG در فارس وجود دارد و چهار فرودگاه فعال در فارس قرار دارند که در فرودگاه شیراز سالانه 25 میلیون لیتر سوخت هوایی توزیع می شود و میانگین پروازها در شیراز بین 40 تا 45 پرواز در روز است و مدت هشت ماه است که فرودگاه جهرم به علت تعمیرات تعطیل شده اما فرودگاه های لار و لامرد فعال هستند.

طاهری گفت: روزانه یک مییلون و 550 مترمکعب گاز CNG توزیع می شود اگر توزیع نمی کردیم باید همین میزان بنزین بیشتر توزیع می کردیم و تاکنون نزدیک به 20 هزار خودرو عمومی مثل وانت و تاکسی را تبدیل کردیم که هزار دستگاه دیگر در صف برای تبدیل دوگانه سوزی هستند.

وی گفت: تخصیص نفت و گاز بر اساس حمل برخط انجام می شود و بخش زیادی از گازوئیل توسط نفتکش از مسیر خارج می شد و با همکاری دستگاه های مختلف به صورت آزمایشی امر نظارت اجرایی شده است و خط مسیر نفت کش برای رساندن محصول به مقصد مشخص است و اگر مسیر تغییر کند کارت سوختش قفل می شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس با تاکید بر اینکه در توزیع کارت های سوخت تسریع شده است، افزود: کل کارت های سوخت در سراسر کشور در شیراز توزیع می شود.

وی گفت: در طول سه سال گذشته 27 جایگاه افتتاح کردیم که 2 مورد CNG بوده است از این حیث در ساخت جایگاه ها رتبه اول را دارا هستیم و حدود 30 تا 35 جایگاه موافقت اولیه شده است.

طاهری افزود: در پنج ماه گذشته بیش از یک میلیارد و 285 میلیون لیتر بنزین در فارس مصرف شد که 10 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش دارد و در این مدت حدود یک میلیارد و 26 میلیون لیتر نفت گاز (گازوئیل) توزیع شده است که 6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه را شاهد هستیم و سوخت هوایی نسبت به سال گذشته سه درصد رشد منفی داشته است که به خاطر تعطیلی فرودگاه جهرم است.

وی با اشاره به اینکه در سوخت هوایی بالاترین میانگین سوخت را داریم، افزود: سوخت هواپیماهای داخلی لیتری 600 تومان است و برای سوخت های هوایی سایر کشور بر اساس دلار ترجیحی بین 4 هزار 5 هزار تومان هزینه دریافت می شود.

طاهری در مورد سهمیه بندی لیتر بنزین هم گفت: پالایشگاه نفت خام را بین 18 تا 20 هزار تومان از وزارت نفت می خرد، پس از فرآوری انجام شده با لیتری سه هزار تومان به مردم بفروش می رسد که منطقی به نظر نمی رسد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد بنزین سوپر هم گفت: اگر بخواهیم بنزین سوپر استفاده کنیم بین 20 تا 25 درصد از بنزین فعلی باید کاهش دهیم که با توجه به ناترازی امکان تولید بنزین سوپر نیست.

طاهری افزود: 98 درصد عملیات تجهیز پالایشگاه شیراز انجام شده است و به زودی بنزین یورو 4 در شیراز توزیع می شود.

وی گفت: در شهریور سال گذشته مصوبه ای شکل گرفت که باید 95 درصد سوخت گیری از کارت افراد انجام شود اما هنوز اجرایی نشده است و کارت جایگاه های سوخت برای موارد اضطراری است و اگر جایگاهی همکاری نمی کند مردم در صورت مشاهده با شماره 09624 تماس حاصل کنند چرا که در هر سکو، کارتی با هفت هزار لیتر وجود دارد.

طاهری گفت: هک و حمله سایبری نداشتیم و اگر حمله اتفاق بیفتد روی تمام جایگاه های کشور تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 250 نفت کش در فارس فعال هستند، افزود: نفت کش های پایین تر از مدل 1382 و رانندگانی که بالای 60 سال دارند نمی توانند در حوزه نفت کش فعالیت کنند و سال گذشته 43 دستگاه نفت کش نو مدل 2023 برای فعالیت به ناوگان اضافه شدند و شرکت ها موظف شدند که با نفت کش های جدید فعالیت داشته باشند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس افزود: بنزین فروشی پیدو از هفت سال پیش راه اندازی شده و حق العملی فعالیت می کنند.

وی گفت: در نقاط پرجمعیت شهر شیراز مثل شهید چمران، قدوسی و غیره که زمین وجود ندارد، می توانند پمپ بنزین سیار با یک نازل یا 2 نازل پمپ بنزین فعالیت کند و بخش زیادی از جمعیت سرریز از این پمپ بنزین استفاده داشته باشند.

طاهری با اشاره به اینکه استان فارس به این برخورداری و این اهمیت تاکنون نتوانسته به نقطه مطلوب برسد، این استان نه پالایشگاهی که بتواند نیاز استان را تامین کند و نه توانسته خط لوله را بیاورد، گفت: از از سه سال پیش این بحث ها دنبال شد و دکتر ایمانیه استاندار فارس با جدیت پای کار بود چرا که ما روزانه 6 میلیارد تومان (به غیر از تعدیلات امسال) هزینه نفت کش می دهیم که با تعدیلات معادل 200 میلیارد تومان در یک ماه و 2 هزار و 400 میلیارد تومان در سال می شود و هزینه خط لوله بیش از هفت هشت میلیارد تومان است که بسیار دنبال آن هستیم چرا که بعد از چند سال همه هزینه های خط لوله به فارس، بر می گردد و با همکاری وزیر سابق نفت و تلاش استاندار فارس مقرر شد کل این هزینه ها را وزارت نفت تامین کند که امیدوارم به زودی ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکع اگر خط لوله احداث شود، قاچاق فرآورده از بین می رود، افزود: روزانه 450 نفت کش در حال تردید بین استان و بندرعباس هستند که این موضوع افزایش تصادفات را هم در پی دارد.

طاهری افزود: قرار شده تا خط لوله 420 کیلومتری از مهرآران بندرعباس به سمت استان فارس کشیده و به انبار شهید تندگویان شیراز متصل شود.
وی در مورد آزادراه شیراز – اصفهان «حضرت شاهچراغ (ع)» هم گفت: آزادراه در مهرماه سال گذشته افتتاح شد و تا الان تقریبا تنها خدمات رسانی که کامل انجام شده پمپ بنزین است و سه مرکز خدمات رفاهی و سه پمپ بنزین سیار در این آزادراه فعالیت می کنند که در مجموع 6 مرکز هستند و در مسیر رفت و برگشت قرار دارند و به خوبی سرویس دهی می دهند.

وی گفت: بیش از 40 درصد نازل ها در فارس خراب شدند که کارگاه بزرگی از سه ماه پیش راه اندازی کردیم که تعمیر قطعات سامانه هوشمند است و میزان خرابی قطعات زیر پنج درصد است و قطعات پس از تعمیر زیر تست قرار می دهد.

طاهری در پاسخ به سئوال پیام خبر در خصوص آخرین وضعیت پمپ بنزین ابیوردی و چرایی تعطیلی آن گفت: پمپ بنزین ابیوردی قبل از انقلاب توسط وزارت نفت ساخته شده و پس از انقلاب به پالایشگاه شیراز واگذار شد و چند ماه پیش به علت فرسودگی شدید خطوط انتقال و تجهیزات آن پالایشگاه برای بازسازی جایگاه اعلام آمادگی کرد، اما شهرداری شیراز مجوز تعمیرات را نمی دهد و اعلام می دارد، زمین از آن شهرداری شیراز است و از 2 سال پیش اعلام کردیم شهرداری می گوید مالکیت زمین را داریم اما سند را ارائه نمی کند و اجازه بازسازی نمی دهد، شورای تامین و فرمانداری اجازه تعمیر را داده است ولی شهرداری زیربار نرفته است، نه اجازه بازسازی می دهد و نه اسناد مالکیت ارائه می کند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس افزود: پالایشگاه شیراز به خاطر فرسودگی خطوط انتقال جایگاه و تجهیزات آن که در صورت بروز اتفاق بسیار حادثه آفرین است، موظف به تعمیر شده اما هنوز مجوز تعمیرات نگرفته است ما می گوییم اجازه تعمیر بدهید پس از آن در محاکم قضایی تکلیف مالکیت روشن می شود.

وی گفت: در اسناد مالکیلتی که به پالایشگاه اعلام شده است اعیان واگذار شده ولی در مورد عرصه مشخص نشده است در حال حاضر با وضع کنونی ادامه فعالیت جایگاه ابیوردی بسیار خطرناک است.

 

کد خبر 237556

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید