جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. عکس
یکشنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۲:۲۴
رمان تاریخی «پس از بیست سال» حاصل ۴سال تلاش محققانه و هنرمندانه سلمان کدیور با حضور اکبر صحرایی از نویسندگان خوش آوازه فارس در کشور، رونمایی شد.
به گزارش پیام خبر، این اثر که در واپسین ماه‌های سال ۹۷ به بازار کتاب آمد، و اولین بار به عنوان یکی از تازه‌ترین کتاب‌های مدرسه‌ی رمان شهرستان ادب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۱۸ رونمایی شده، قرار بود در هفته هنر انقلاب در شیراز رونمایی شود اما به علت سفر نویسنده اثر به مناطق سیل‌زده برای کمک به هموطنانی که از سیل آسیب دیده بودند، آئین رونمایی تا آخرین روزهای اولین ماه بهار به تعویق افتاد.
اکبر صحرایی که آثار درخشانی چون حافظ هفت، راز اشلو و دار و دسته دارعلی را در کارنامه دارد شامگاه شنبه در آیین رونمایی و جشن امضای این اثر، درباره رمان پس از بیست سال گفت: در ابتدا به نظر می‌آمد که حجم کار کمی برای مخاطب دافعه ایجاد کند اما وقتی شروع به خواندن کردم متوجه شدم که این اثر کشش داستانی خوبی دارد و فضاسازی کار خیلی خوب از کار درآمده است.
وی با اشاره به اینکه مطالعه و پژوهش در خوب نوشتن خیلی تاثیرگذار است، ابراز کرد: تحقیقات قوی و تسلط برموضوع در کنار قلم خوب باعث می‌شود باورپذیری کار افزایش یابد؛ از نظر من به عنوان مخاطبی که دستی در نوشتن دارد، این اثر بسیار باورپذیر شده به طوری که وقتی اولین بار کتاب را خواندم فکر می‌کردم شخصیت‌هایی مثل سلیم که حدودا ۸۰ درصد داستان را بر دوش دارند، واقعی هستند، در صورتی که امروز در گپ و گفتی که بانویسنده داشتیم متوجه شدم سلیم زائیده تخیل نویسنده است و خیلی خوب وهنرمندانه شکل گرفته تا حدی که در نظر مخاطب یک شخصیت تاریخی واقعی به نظر می‌آید.
صحرایی انتخاب موضوع و قلم سلیس و روان و تازگی و نواوری در داستان‌نویسی را از نقاط قوت این اثر دانست و گفت: پرداختن به نقش زنان در برهه‌های مهم تاریخی نیز یکی از ویژگی‌های این رمان است.
وی با خنده ادامه داد: البته اعتراض دارم که چرا بیشتر زنان این رمان شهید شدند.
این نویسنده توانمند تصریح کرد: این کتاب از نظر کمی و کیفی برای اولین چاپ یک نویسنده محشر است و باید به آن نمره ۲۰ داد. البته در فصل بندی از نظر من مشکلاتی داشت. ما معتقدیم هر فصل از یک کتاب مثل قصه باید ابتدا، میانه و پایان داشته باشد، اما در این رمان گاهی یک بخش‌هایی از فصل با چند ستاره جدا می‌شود و بعد از ستاره با یک جهشی سراغ بخش بعد می‌رویم؛ من به این نوع تقسیم بندی که نمی‌توان به آن فصل گفت انتقاد دارم. یا از لحاظ زمانی موارد معدودی در رمان بود که با سند تاریخی از نظر زمانی انطباق نداشت. البته در اثر هنری تا حدی طبیعی است.
صحرایی اظهار کرد: این رمان خیلی خوش‌خوان است و چندسال از یکی از برهه‌های مهم تاریخ اسلام و وقایع تاریخی که باعث شکل گیری تشیع می‌شود، را در ساحت داستان به تصویر کشیده که کار ارزشمندی است. علاوه بر آن ریشه انحرافات بعدی که تا امروز در شکل‌گیری داعش هم ادامه دارد را در کتاب می‎شود دید. ما در حوزه تاریخ اسلام داستان خوب کم داریم، رمان پس از بیست سال را یکی از کارهای قوی و حجیم این عرصه می‌توان برشمرد حتی به جرات می‌توانم بگویم این رمان یکی از بهترین رمان‌هایی بوده که اخیرا خواندم.
سلمان کدیور نویسنده کتاب نیز در این آئین توضیح داد: من ۴ سال برای نوشتن این کتاب تلاش کردم؛ در یک سال اول نسخه اولیه کار را نوشتم اما چون از نظر ادبی خودم را قانع نکرد، تمام نوشته‌هایم را دور ریختم و پس از چندین ماه تحقیق بیشتر دوباره شروع به نوشتن کردم.
وی درباره علت انتخاب زاویه دید در این اثر افزود: اکثر رمان‌های تاریخی دنیا معمولا از زاویه دید دانای کل روایت می‌شود چرا که نویسنده می‌خواهد یک قرائت از تاریخ را بگوید.
کدیور تصریح کرد: رمان تاریخی با کتاب مستند تاریخی تفاوت دارد؛ در کتاب تاریخی نویسنده باید بی‌طرف باشد اما در رمان تاریخی غالبا نویسنده بی‌طرف نیست و قرائت خودش را از تاریخ می‌گوید.
رمان پس از بیست سال هم برداشت سلمان کدیور از تاریخ امیرالمومنین و شخصیت‌ها و جریان‌های فکری ماجرای صفین است؛ این کتاب، یک کتاب تاریخی صرف نیست، بستر کار تاریخی است اما این اثر یک رمان و کتاب ادبی است.
این هنرمند خوش آتیه در خصوص اینکه چرا واقعه صفین را برای نوشتن رمان انتخاب کرده، پاسخ داد: برایم مهم بود روی یک واقعه‌ای تمرکز کنم که محل تضارب تمام جریان‌های فکری زمان خود باشد؛ صفین چنین حالتی دارد. مهمترین نقطه ای از تاریخ است که دو نوع قرائت از اسلام با هم درگیر می‌شوند.
وی اضافه کرد: قصدم این بود که درگیری و جدال این دو نوع قرائت را روایت کنم.
کدیور تاکید کرد: به عقیده من صفین از کربلا مهم تر است و یکی از اتفاقات جهان اسلام است که جا افتاده و مورد غفلت واقع شده است؛ اتفاقی که در کربلا می‌افتد ریشه دروقایعی مانند صفین دارد؛ روایت داریم که  امام علی(ع) می‌فرماید: در حقانیت این نبرد اگر کسی شک کند در حقانیت خدا و نبی(ص) شک کرده است؛ یکی از علت‌هایی که به این قسمت از تاریخ اسلام پرداختم این بود که یک پرده مغفول از تاریخ تشیع را به زبان داستان روایت کنم.
کدیور یادآوری کرد: من به عنوان یک نویسنده معترض جهان امروز هستم و تحت عنوان این کتاب اعتراضم را به جامعه امروز بیان می‌کنم؛ مهمترین انگیزه من از نوشتن وقوع انقلاب اسلامی به عنوان یک تجربه حکومت دینی است، هر آنچه ما بکنیم، چه بخواهیم چه نخواهیم به پای امیرالمومنین نوشته می شود بنده سعی کردم افراد و جریان های سیاسی آن زمان را بشکافم تا آیینه عبرت امروز باشد.
این هنرمند دهه شصتی که بیش از؛یک دهه قبل ابتدا با اشعار اجتماعی و عاشقانه به دنیای هنر گام نهاد، درباره تازه‌ترین آثاری که در دست نوشتن دارد، خبر داد: آثار بعدی من هم داستانی است؛ به خاطر خلائی که در عرصه داستان حس کردم، بیشتر روی داستان تمرکز کردم. عرصه شعر انقلاب غنی شده و کمبود کمتری دارد. هم‌اکنون دو کار جدید در حد طرح دارم البته هنوز قطعی نیست. یکی کار داستانی درباره امام هادی(ع) قصد دارم انجام دهم اگر خود حضرت توفیق بدهند و یک رمان مدرن هم طرح زدم و در مراحل ابتدایی نوشتن هستم.
در پایان اکبر صحرایی و سلمان کدیور به سوالات حضار درباره این اثر پاسخ دادند و علاقمندان کتاب را با۲۰ درصد تخفیف و امضای نویسنده از شهر کاغذی خریداری کردند.

 

کد خبر 23996

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید